PSY170 Foster care

Faculty of Social Studies
Spring 2015
Extent and Intensity
1/1. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Petra Kočí (lecturer)
Guaranteed by
prof. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Timetable
Fri 27. 2. 9:00–15:00 U23, Fri 27. 3. 9:00–15:00 U23, Fri 24. 4. 9:00–15:00 U23, Fri 29. 5. 9:00–16:45 U23
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 25 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/25, only registered: 0/25
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 9 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
At the end of the course students should be able to:
understand and explain basic psychological characteristics of lives of children living without their „own“ family,
to map the problems of these children in young age as well as adulthood,
to focus on the possibilities and ways of working not only with the children but also with the potential substitute family and the substitute family itself.
Understand important connections between the biological family, the child, the institutional care, the role of the state, the applicants and the substitute family.
Syllabus
  • 1. Úvod, seznámení se studenty, motivace, očekávání.
  • 2. Právní souvislosti, typy NRP, instituce a jejich spolupráce, role psychologa v NRP.
  • 3. Porucha attachmentu a její projevy a důsledky, potřeby dítěte v novém vztahu.
  • 4. Proces zprostředkování náhradní rodinné péče budoucím osvojitelům a pěstounům. Práce psychologa v NRP.
  • 5. Citová deprivace, projevy, psychické trauma, adaptace v nové rodině, problémy a řešení.
  • 6. Osobní zkušenosti rodiny s dětmi v NRP.
  • 7. Práce s dospělými, kteří vyrostli v ústavní péči.
  • 8. Identita přijatého dítěte, jeho původ, místo v náhradní rodině.
  • 9. Profesní zkušenosti ředitele DD.
  • 10. Osobní zkušenosti rodičů přijatých dětí.
  • 11. Příprava rodiny na příchod dítěte, nový člen rodiny.
  • 12. Profesní zkušenosti psychologa pracujícího v NRP.
  • 13. Závěrečné shrnutí kurzu, zhodnocení, diskuze.
Literature
    recommended literature
  • SCHOOLEROVÁ, Jayne E. Adopce :vztah založený na slibu : užitečné rady a prostředky pro adoptivní rodiče a pěstouny. Edited by Jiří Kovařík. 1. vyd. Praha: Návrat domů, 2002, 217 s. ISBN 80-7255-066-7. info
  • ARCHER, Caroline. Dítě v náhradní rodině. Translated by Petra Vlčková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 119 s. ISBN 80-7178-578-4. info
    not specified
  • Shoffield G., Beek M. (2005). Riskl and Resilience in Long-Term Foster-Care. British Journal of Social Work, 35, 1283-1301.
  • Matějček, Zdeněk (1996). Teoretická úvaha nad pozdními následky psychické deprivace a subdeprivace . Československá psychologie, 40, 5, 369-375.
  • Wilson K., Petrie S., Sinclair I. (2003). A Kind of Loving: A Model of Effective Foster Care. British Journal of Social Work, 33, 991-1003.
  • Matějček, Zdeněk - Kovařík, Jiří - Bubleová, Věduna (1996). Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace II. část: Děti z náhradní rodinné péče. Československá psychologie, 40, 1, 14-27.
  • Reitz, M., Watson, K.W. Adoption and the Family System. New york, Guilford Press, 1992.
  • Biehal N., Wade J. (2000). Going Missing from Residential and Foster Care: Linking Biographies and Contexts. British Journal of Social Work, 30, 211-225.
  • Marhounová,L, Stýblová, M. Osvojené dítě. Praha, 1997.
  • Matějček, Zdeněk – Bubleová, Věduna – Kovařík, Jiří (1996). Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace III. část. Československá psychologie, 40, 2, 81-94.
  • Heger, P. Zkušenosti adoptivních rodičů odjinud. Praha, FOD, 1994.
  • KOLUCHOVÁ, Jarmila. Osvojení a pěstounská péče. Edited by Zdeněk Matějček. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 155 s. ISBN 80-7178-637-3. info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999, 159 s. ISBN 80-85850-76-1. info
  • BUBLEOVÁ, Věduna, Jiří KOVAŘÍK and Zdeněk MATĚJČEK. Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace. 1. vyd. Praha: Psychiatrické centrum Praha, 1997, 69 s. ISBN 80-85121-89-1. info
Teaching methods
The interactive course has a form of a seminar consisting of two parts – theoretical and practical. Invited speakers and experts as well as a substitute family from the area of interest will share their experience and knowledge with us - active student approach to discussion is required.
Assessment methods
The course will be ended by colloquium (25% classification).
Next conditions:
- presentations related to the addressed topics (25% classification)
- case study (25% classification)
- final seminar paper (25% classification)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: Pro otevření kurzu je potřeba minimálně 10 zapsaných studentů.
Teacher's information
http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
The course is also listed under the following terms Autumn 2001, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2015/PSY170