SPCK1_DID1 Methodology - Lower Primary Schools for Pupils with Special Needs 1 (Mathematics)

Faculty of Education
Autumn 2016
Extent and Intensity
0/0. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. (lecturer)
RNDr. Růžena Blažková, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable
Sat 22. 10. 7:30–14:40 učebna 50, Sat 12. 11. 7:30–11:00 učebna 50, 11:10–14:40 učebna 50
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives
At the end of the course students should be able teach mathematics in the primary school. Student will understand the methods and forms mathematical education with pupils with dysabilities.
Syllabus
  • Disorders connected to content of teaching matter of mathematics, to understanding of abstract mathematical concepts, to working methods, to non-respecting of pupils individual characteristics. Dyscalculia, content of teaching matter in arithmetic and geometry at 1st level of special schools, introduction to some issues aiding understanding of mathematical concept.
Literature
  • BARTOŇOVÁ, M. Průvodce učebnicí v matematice 1. ročníku zvláštní školy, metodická příručka. Brno: Compacta, 1998
  • BARTOŇOVÁ, M. Matematika - učebnice pro 1. ročník zvláštní školy. Brno - Compacta. 1998
  • BARTOŇOVÁ, M. Pracovní sešity I., II. Brno: Compacta, 1998
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice (Dyscalculia and specific leasing difficulties). první. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 110 pp. spisy Pedagogické fakulty MU č. 132. ISBN 978-80-210-5047-1. info
  • SIMON, Hendrik. Dyskalkulie : jak pomáhat dětem, které mají potíže s početními úlohami. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. 166 s. ISBN 8073671042. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie a další poruchy učení u žáků 2. stupně ZŠ. první. Praha: IPPP ČR, 2006. p. 127-133. ISBN 80-8656-13-5. info
  • NOVÁK, Josef. Dyskalkulie : metodika rozvíjení základních početních dovedností. Vyd. 3., zcela přeprac. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004. 125 s. ISBN 8073110296. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 10., zcela přeprac. a rozš. Praha: Portál, 2003. 263 s. ISBN 8071788007. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie a některé další obtíže v matematice. první. Praha: Portál, 2000. p. 27-38. ISBN 80-7178-389-7. info
Teaching methods
Teoretical lectures
Assessment methods
Lecture, exam.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 16 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2015, Autumn 2017, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2016, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2016/SPCK1_DID1