V uplynulých měsících se vývojové práce Informačního systému Masarykovy univerzity významně soustředily na vývoj e-learningových nástrojů. Tyto nástroje jsou implementovány poměrně vysokým tempem a slouží jak pro tvorbu plně e-learningových kurzů, tak pro podporu prezenční nebo kombinované výuky.
Nejvíce používanými e-nástroji, které existují v IS MU již dlouho, jsou:
Studijní materiály
slouží pro zveřejňování různých typů souborů, mají kromě automatického generování jejich textové verze, antivirové kontroly, také sofistikovaný mechanismus přístupových práv pro zveřejnění studijních materiálů určité skupině osob a jiné služby.
Odevzdávárny
jsou nástrojem pro ukládání studentem vypracovaných úkolů k ohodnocení učitelem nebo k diskusi spolužáků a umožňují efektivně spravovat i větší kursy (pro stovky studentů), tj. importovat a exportovat složky materiálů hromadně, nastavovat vhodná přístupová práva, přenášet udělená hodnocení do poznámkových bloků v Záznamníku učitele.
Diskusní fórum
předmětu je určeno ke komunikaci učitele se studenty například o problémových úlohách z probírané látky a podobně.
Nové nástroje se zaměřují hlavně na podporu ověřování znalostí, pochopení výkladu látky a zkoušení a učitel nalezne tyto služby ve svém Záznamníku učitele pod složkou Interaktivní materiály (Nápověda -> E-learning).
Učitel má možnost vytvářet sady interaktivních materiálů s různým výukovým účelem:
- může nabídnout studentům řadu testovacích otázek a úloh, aby si mohl látku procvičovat sám (self-testy) bez účasti učitele, např. s cílem, aby se student dobře připravil ke zkoušce;
- může zkoušet studenty pomocí elektronických testů (promíchané otázky z různých sad, v různém pořadí, s promíchanou nabídkou odpovědí - unikátní pro každého studenta), může i nemusí testy bodově hodnotit, hodnocení přenášet do Poznámkového bloku, např. s cílem, aby zjistil úroveň znalostí studentů, pochopení učiva...;
- může nabídnout studentovi studijní materiály prokládané testovacími úlohami a otázkami různě konstruované a různě složité, s vyšším didaktickým záměrem (oživený text);
- může ověřovat znalosti, efektivitu výkladu učiva průzkumem (Setkal jste se ve svém životě s...?) nebo vyvolat možnost, aby se student vyjádřil přímo k probíraným tématům s cílem zlepšit výuku, nebo dát studentovi prostor k vyjádření názoru (Jaký je Váš názor na působení filozofa...?) s cílem zpestřit výuku;
Pozn.: e-nástroje mohou být prostředkem v dalších didaktických metodách, například při konstruování znalostí (konstruktivismu) nebo konstruování určitého díla/projektu (konstrukcionismu).
S interaktivními materiály se pracuje dvoukrokově, zvlášť se vytváří sady otázek a zvlášť se nastavují parametry e-testů nebo e-písemek.
Při velkém počtu studentů v předmětu se ukázala užitečnou agenda tisku/skenování písemek/odpovědí, která je vyzkoušena například na testech studijních předpokladů.
Kromě toho, že pedagog využije těchto e-nástrojů k procvičování znalostí a ke zkoušení, získá analýzu odpovědí, tj. zpětnou vazbu o úrovni znalostí studentů, jejich připravenosti ke zkoušce, náročnosti zkoušky, učební látky, otázek.
Všechny dosud nově vyvinuté nástroje jsou v systému k dispozici (aplikace pro zpětnou vazbu je ve vývoji) a bylo potřebné také postupně vytvořit podmínky, aby pedagogové mohli, pokud chtějí, uvažovat o nejvhodnějším zařazení e-nástrojů do výuky a naučili se s nimi pracovat. Proto proběhlo na všech fakultách MU představení nových e-learningových nástrojů v IS MU a zároveň se sbíraly podněty učitelů:
21.6. Přírodovědecká fakulta
22.6. Filozofická fakulta
23.6. Fakulta sportovních studií
28.6. Právnická fakulta
1.7. Fakulta informatiky
12.7. Pedagogická fakulta
20.7. Ekonomicko-správní fakulta
4.8. Lékařská fakulta
14.9. Fakulta sociálních studií
19. srpna 2005