8. 11.
2006
Dosud nehodnoceno.
Důležitým prvkem výukového procesu je ověřování znalostí. S tím, jak je vysokoškolské vzdělání dostupnější, přibývá zkoušení prostřednictvím písemek, které (oproti ústnímu zkoušení) lze administrativně zvládnout i uprostřed semestru jako průběžný kontrolní bod pro studenty, aby věděli, jak na tom jsou. Informační systém již delší dobu široce podporuje zpracování písemek ve formě testů - odpovědní list s testem je strojově oskenován, rozpoznán a vyhodnoceny správné odpovědi. Tento typ skenování testů přináší obrovskou úsporu času na straně vyučujících, kteří dosud testy opravovali ručně. Protože jsou se skenováním a rozpoznáváním dobré zkušenosti (dochází jen k malé chybovosti u špatně zaškrtaných listů), vznikla poptávka po usnadnění práce také s ručně psanou písemkou, kdy student přímo na papír řeší problém či zodpovídá otázku.
Tento typ úlohy samozřejmě nelze opravit zcela automaticky, ale postupuje se následujícím způsobem:
- Student na odpovědní list vyplní strojově rozpoznatelně svou identifikaci (učo - univerzitní číslo osoby) a číslo listu, má-li úloha více listů.
- Učitel řešení opraví - vepíše svoje poznámky či komentáře přímo do listu s řešením a do strojově rozpoznávatelného pole vyznačí počet získaných bodů.
- Pomocí speciálního software balík písemek oskenuje, IS jej přenese do Úschovny učitele. Další software jednotlivé skeny zařadí do Přijímáren jednotlivých studentů, aby si mohli prohlédnout hodnocení učitele. Každý vidí pouze svou písemku. Odpadá tedy náročné docházení za učitelem, vyhledávání písemky v celém balíku atd.
- Body ze strojově zpracovatelných polí jsou převedeny do evidence studia v konkrétním předmětu, do tzv. Poznámkového bloku. Dále s nimi lze provádět běžné operace týkající se průběžného hodnocení - např. vytvořit anonymní statistiku a graf úspěšnosti v dané písemce a zveřejnit ji studentům.
Pokud má učitel zájem, může si odpovědní list pro písemku stáhnout ve formátu LaTeX a upravit si jej dle potřeb - např. doplnit text zadání či pokyny. Důležité je pouze zachovat kalibrační značky, podle kterých se následně orientuje rozpoznávací software.
Služba je přínosem zejména pro vyučující velkých kurzů, kteří byli dosud neúměrně zatěžování vydáváním opravených písemek studentům. Pohodlné je také automatické přenesení počtu bodů z písemky do poznámkového bloku. Informační systém nabízí podporu celé řady různých způsobů zkoušení (zaškrtávací papírové testy, testy realizované na počítači, sběr souborů s řešením vypracovaným v učebně během zkoušky), ale v některých oblastech výuky ruční písemka je a bude nenahraditelná: zejména tam, kde je požadavkem něco vyjádřit graficky (průběh funkce, diagram chování systému, složitá chemická, matematická či třeba notová notace).
Ilustrace: opravená písemka ze základů japonštiny
8. listopadu 2006