29. 9.
2025
Dosud nehodnoceno.
Na jaře 2025 vstoupila v platnost novela Zákona o vysokých školách, která mění způsob, jakým se doručují úřední dokumenty studentům. Elektronická komunikace se tak stává hlavním a plně právně uznávaným kanálem pro doručování rozhodnutí, výzev a dalších písemností.
Nově je možné dokumenty nejen vést a podepisovat v Úřadovně Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU), ale také je zcela formálně doručovat přímo tímto způsobem. Tento mechanismus se týká především rozhodnutí ve věcech studia, například o přijetí, poplatcích nebo přerušení, ale lze jej využít i pro další typy dokumentů, jako jsou výzvy k vyjádření před vydáním rozhodnutí nebo jiné elektronicky doručované písemnosti.
Doručování přes IS MU funguje podle zákona ve třech režimech. První možností je doručení přečtením – dokument je považován za doručený ve chvíli, kdy si jej adresát zobrazí, ať už prostřednictvím odkazu v e-mailovém oznámení, nebo přímo v Úřadovně. Druhým způsobem je doručení přihlášením do systému – pokud se adresát po odeslání dokumentu přihlásí do IS, považuje se dokument za doručený v tento den, protože měl reálnou možnost se s ním seznámit. A konečně třetí možností je doručení fikcí, ke kterému dojde automaticky desátý den po odeslání, pokud si dokument student ani nepřečte, ani se do IS nepřihlásí. Všechny tyto formy doručení IS zaznamenává automaticky do příslušného spisu.
S doručením dokumentu se často pojí také počítání lhůty pro odvolání. Nově se tato lhůta zkracuje z původních 30 na 15 dní a začíná běžet od data doručení podle výše popsaného mechanismu.
Změny se dotknou i samotného podávání odvolání, které zatím nebylo v systému plně podporováno. Nově však přibude možnost, aby student podal odvolání elektronicky přímo ve spisu. Tato funkcionalita se nyní postupně zavádí do provozu.
Nově je také propojena agenda poplatků za studium s Úřadovnou. Rozhodnutí o poplatcích budou vytvářena a doručována výhradně elektronicky, přičemž zachovají dosavadní uživatelské postupy. Na pozadí bude docházet k automatickému zakládání spisů, čímž se celý proces plně digitalizuje.
Funkce pro autorizovanou konverzi dokumentů do listinné podoby zůstává v IS MU zachována, ale s ohledem na nový režim doručování bude pravděpodobně využívána jen výjimečně, ve specifickém případě, kdy je potřeba dokument doručit v papírové podobě z konkrétních důvodů.
Doručování datovou schránkou rovněž nezaniká, ale ustupuje do pozadí v případech, na které se vztahuje novela. Využije se především tehdy, pokud dokumenty přicházejí zvenčí prostřednictvím datové zprávy, odpověď pak může být doručena stejným způsobem.
Celkově novela zákona a její realizace v IS MU přináší další zjednodušení a modernizaci komunikace mezi univerzitou a studenty. Většina důležitých rozhodnutí tak bude dostupná bezpečně, přehledně a bez zbytečného papírování, přímo v prostředí, které studenti denně využívají.
Obr. 1: Náhled na spis s doručeným rozhodnutím