2. 3.
2021
Not rated yet.
Pro nadcházející semestr, který pravděpodobně bude do velké míry opět v režimu bezkontaktní výuky, byla vyvinuta možnost naplánování a založení setkání ve výuce, například přednášky, cvičení či konzultace, pomocí videokonference v Informačním systému Masarykovy univerzity (IS MU) prostřednictvím Microsoft Teams. Tato služba umožní učitelům založit přímo v Záznamníku učitele ke konkrétnímu předmětu, případně e-kurzu, termín videokonferenčního hovoru s automaticky generovaným odkazem do MS Teams.
Vyučující naleznou aplikaci Online výuka přímo u vybraného předmětu v Záznamníku učitele. Zde mohou zvolit, zda si přejí k jednotlivým termínům přednášek či seminářů přímo vytvořit schůzku v externí aplikaci MS Teams nebo jen přidat odkaz na schůzku do kteréhokoli videokonferenčního nástroje, ve kterém se výuka bude konat.
Pokud vyučující zvolí možnost vytvořit samostatné schůzky v externí aplikaci MS Teams, bude mít pro vybrané termíny připravenou schůzku s implicitním nastavením. Založená schůzka bude připravená pro studenty i vyučující předmětu či semináře, aniž by kvůli ní bylo potřeba zakládat tým. Vyučující si tedy může schůzky připravit na několik málo kliknutí na celý semestr dopředu přímo v IS MU.
Vyučující v aplikaci Online výuka vidí seznam všech evidovaných online schůzek bez ohledu na zvolený videokonferenční nástroj, v němž se budou konat. Schůzky může dále upravovat, poslat odkaz na ně externím přednášejícím nebo k nim nahrát videozáznam. Ten se vloží do složky Učební materiály ve studijních materiálech předmětu. U vkládaného videa se rovnou nastaví jeho zabezpečení proti stažení, převedení do formátu vhodného pro online přehrávání, který lze přehrát přímo v prohlížeči, a právo přehrávat video se nastaví na studenty předmětu, kteří jej mají zapsaný v daném období. Stejným způsobem je možné vložit video i k setkáním, která proběhla například někdy v minulosti a v aplikaci na ně nebyl vložen odkaz. Takto se vyučující nemusí obávat, že záznamy z přednášek omylem zveřejní někomu mimo předmět.
Obr. 1: Naplánování online výuky v předmětu
Kromě samotné aplikace se vyučujícím odkazy na naplánovaná setkání zobrazí i v Kalendáři v IS MU, odkud se k nim mohou připojit na jedno kliknutí. Právě v Kalendáři naleznou odkazy na naplánované schůzky také studenti, kteří navíc veškerá tato setkání z aplikace Online výuka vidí ve svém Rozvrhu a na kartě příslušného předmětu v rozcestníku Student. Zde je jim k dispozici i přehled se seznamem všech naplánovaných schůzek v semestru včetně odkazů na ně. Nahrávky z výuky pak naleznou ve studijních materiálech předmětu. Velkou výhodou pro vyučujícího je, že i pokud by bylo potřeba změnit odkaz na schůzku, lze tak učinit i bez nutnosti informovat studenty, protože ti odkaz naleznou stále na stejném místě v aplikaci Online výuka či Kalendáři v IS MU a není nutné jim jej rozesílat e-mailem.
Obr. 2: Zobrazení naplánované online výuky v Kalendáři studenta
Obr. 3: Zobrazení naplánované online výuky v agendě Student
Vyučující, který při výuce využívá týmy v externí aplikaci MS Teams, je také může jednoduše založit přímo v IS MU, a to pro celý předmět nebo třeba jen pro vybrané seminární skupiny. Je k tomu určena aplikace Založit tým v MS Teams, kterou vyučující nalezne v Záznamníku učitele, v části Online výuka. Požadované týmy se vytvoří nejpozději během 24 hodin a jejich moderátory jsou vyučující předmětu či semináře. Studenti jsou do týmu přidáni automaticky a jejich seznam je pravidelně aktualizován podle platného stavu zápisu. Odkaz na zde naplánované schůzky je samozřejmě možné snadno vložit k příslušným termínům výuky v aplikaci Online výuka. Tímto vyučujícímu odpadá značná část administrativy, kterou by jinak musel kvůli organizaci online výuky absolvovat.
Aplikace Online výuka je vyučujícím dostupná v autentizované části IS MU -> Záznamník učitele -> Online výuka.
Další podrobnosti je možné se dočíst v Nápovědě nebo na stránce Možnosti distanční výuky.