Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
This blog is written by
PhotographsFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Old posts
Category
Blog owners: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Right to read: anyone on the Internet, a specific group of users: FI:CVT FI
Right to post comments: a specific group of users: FI:CVT FI
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11  ... 45 »
7. 5.
2025

Průběžné změny v e-learningu, které potěší

Informative | 2 | 2
Novinky – e-learning

Spolu s vývojem celých aplikací či agend se Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) pravidelně věnuje také průběžným změnám v nejrůznějších e-learningových aplikacích. Jejich cílem je dále obohatit možnosti práce s IS MU a poskytnout vyučujícím funkce, které mohou při organizaci výuky použít.

Interaktivní osnovy

Za pomoci interaktivní osnovy může vyučující svým studentům přehledně a strukturovaně zpřístupnit materiály ke studiu svého předmětu. Zároveň s tím mohou vyučující v části Přečtenost vidět, kolik procent osnovy mají jednotliví studenti již nastudováno. Nově tuto informaci doprovází také grafické znázornění, takže vyučující získává údaj přehledněji.

Obr. 1: Grafické znázornění přečtenosti osnov

Odpovědníky

Pokud vyučující chystá odpovědník pro své studenty, ať už jde o procvičování, průběžný test v počítačové učebně nebo třeba skenovací písemku, tak potřebuje nastavit popis odpovědníku, který poté uloží některým z tlačítek dole ve formuláři. Tato tlačítka se zde teď nabízejí podle toho, v jakém režimu je odpovědník nastaven, a upravené jsou také jejich názvy. Vyučující proto uvidí jen ty možnosti uložení, které jsou pro jeho typ aktivity relevantní. Zároveň s tím přibyla možnost „Uložit a zveřejnit jen prohlídku“ pro odpovědníky, kdy student s otázkami v IS již nepracuje, ale chtěl by využít možnosti si je ještě prohlédnout. Nejčastěji to může být případ skenovacích písemek, jakkoli se tato funkce netýká jen jich.

Obr. 2: Možnosti uložení odpovědníku

V případě online testu obsahujícího otázky, které vyučující opravuje ručně, se toto ruční hodnocení zadává v aplikaci Odpovědi. Zde má nyní vyučující k dispozici možnost pro vkládání hvězdičky, kterou je potřeba vložit před každé číslo, které má systém považovat za počet bodů. Tuto pomůcku tedy vyučující využijí zejména v případě, kdy pracují na zařízení bez klasické klávesnice, jako jsou menší cestovní notebooky nebo tablety.

Obr. 3: Vložení hvězdičky do hodnocení

Odevzdávárny s poznámkovými bloky

Jestliže má vyučující poznámkový blok napojený přímo na složku odevzdávárny, tak nyní získává možnost nechat po uplynutí termínů pro odevzdání automaticky vložit do bloku určitý text studentům, kteří úkol odevzdali. Vyučující tak už v blocích bude mít záznam například o včasném odevzdání, zatímco se bude věnovat poskytnutí podrobné zpětné vazby v souboru studenta.

Obr. 4: Vložení automatického textu do poznámkového bloku

E-kurzy

Pro studenty e-kurzů slouží jako základní rozcestník v jejich předmětu interaktivní osnova. Proto i ti, kteří jinak na MU nemají žádné studium, mohou studovat vybraný zájmový online kurz nebo třeba online přípravný kurz ke studiu. Zatím platilo, že se všem studentům interaktivní osnova nabídla vždy ve stejném jazyce. Nyní je k dispozici možnost mít v e-kurzu tutéž interaktivní osnovu ve dvou jazykových verzích s tím, že se studentům nabídne verze podle jazyka, do kterého mají přepnutý IS. To lze využít pro e-kurzy, které jsou organizované pro české i zahraniční studenty zároveň.

Informace o změnách v e-learningových aplikacích jsou dostupné v novinkách Odpovědníky: další aplikace v nové verzi nebo Nové Odpovědníky – milník na cestě k responzivnímu vzhledu i dalším možnostem vývoje.

Not read yet0 commentspermalink
23. 12.
2024

Elektronická školení nabírají na popularitě

Informative | 1 | 3
Novinky – e-learning

Již pět let probíhají školení Bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a Požární ochrany (PO) zaměstnanců univerzity elektronicky prostřednictvím aplikace Školení v Informačním systému Masarykovy univerzity (IS MU). Uživatelé si na tuto novou moderní podobu splnění povinnosti dané zákoníkem práce velmi rychle zvykli. Elektronické školení může člověk absolvovat z domova, v době, kterou si určí. Není potřeba složitě shánět místnosti a školitele, není třeba čekat, než nastoupí na pracoviště dostatek nových pracovníků, a pak pro ně hledat vhodný společný termín. Elektronické školení je, stručně řečeno, pro všechny zúčastněné mnohem pohodlnější varianta.

Obr. 1: Školení jsou nově odkazována z titulní strany IS MU

V jakých oblastech jsou zaměstnanci MU za poslední rok proškolováni?

  1. Školení „Kyberbezpečnostní minimum pro zaměstnance MU“ –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ školení vzniklo v návaznosti na povinnosti vyplývající ze zákona o kybernetické bezpečnosti a také z interní směrnice o používání informačních technologií. Poutavě shrnuje základní bezpečnostní doporučení a konkrétních opatření pro koncové uživatele. Nechybí sada praktických doporučení a odkazů na návody, kterými lze reálně zvýšit svoji kyberbezpečnost.
  2. Školení „Duševní vlastnictví a transfer technologií na Masarykově univerzitě“ –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ školení obsahuje 25 základních pojmů s praktickými ukázkami a odkazy, které pomohou zaměstnancům zorientovat se v otázkách duševního vlastnictví a transferu technologií.
  3. Školení „Zpracování a ochrana osobních údajů pro zaměstnance MU“ –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ školení představuje nezbytné minimum, které by zaměstnanci univerzity měli o osobních údajích znát. Obsahuje praktické příklady a názorná vysvětlení.
  4. Školení „Sociální bezpečí v akademickém prostředí pro zaměstnankyně a zaměstnance MU“ –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ ve školení se zaměstnanci dozví, co je sociální bezpečí, jak ho může narušovat nevhodné chování, jak si nevhodného chování všímat, jak proti němu zasahovat a na koho se obrátit, potřebuje-li zaměstnanec pomocnou ruku.
  5. Školení „Etika a strategie práce s AI při studiu a při výuce“ – dvě školení jsou určena učitelům a studentům a týkají se problematiky využívání umělé inteligence (AI) v univerzitním vzdělávání.
  6. Školení „Jak reagovat v případě mimořádné události – aktivní útočník“ –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ školení bylo zpracováno na základě podkladů Policie České republiky.

Obr. 2: Podmínkou pro splnění školení může být také „Projít relevantní soubory“

Pracovníci IS MU reagovali na podněty autorů školení a zavedli do agendy Školení nové prvky. U školení zakončených testem lze nově lépe definovat podmínky splnění závěrečného testu. Účastníkům školení se po zodpovězení otázky může objevit zpětná vazba s vysvětlením, proč je vybraná možnost nesprávná. Školení je možné nově doplnit o názorná videa. Často jsou ve školeních využívány i různé interaktivní prvky (např. otáčecí kartičky s pojmy a vysvětlením) v HTML5 formátu.

Splněná školení se uživatelům nově přehledně zobrazují v agendě Školení v sekci absolvovaných školení. Účastníci se tak mohou k textům vracet, znovu si procházet videa či přiložené dokumenty a odkazy.

Obr. 3: Všechny materiály z absolvovaného školení jsou uživateli přístupné a může se k nim kdykoliv znovu vracet

Další informace o agendě Školeni jsou dostupné v novinkách Školení bezpečného chování v předmětech tělesné výchovy a Školení elektronicky.

Not read yet0 commentspermalink
4. 12.
2024

Přihlašování studentů ke konzultačním hodinám? Jde to s Tudle!

Informative | 2 | 2
Novinky – e-learning

Již tři roky používají uživatelé Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) speciální aplikaci pro plánování schůzek a koordinaci časových preferencí skupin lidí. Na základě apelu pověřenkyně pro ochranu osobních údajů Masarykovy univerzity přešli pracovníci univerzity od volně dostupných (a často vysoce problematických) online služeb a aplikací právě k univerzitnímu řešení, které chrání osobní údaje. Porady, schůzky, setkání katedry, schůzky pracovních skupin - všude se vžila fráze „pošli mi prosím Tudle“. Nově doplnil Vývojový tým IS MU funkce na přání pedagogů ještě i pro nabídku konzultačních termínů pro studenty.

Obr. 1: Aplikace „Kterou schůzku? Tudle“ nově umožňuje vypisovat termíny s různou dobou trvání

Konzultační hodiny pro studenty mají svoje specifika, především různou dobu trvání v různé dny. Jeden den v týdnu má učitel pro studenty vyhrazené dvouhodinové okno a jiný den jen půl hodiny. V jeden den může přijít třeba pět studentů, jindy zvládne jen jednoho. A na tuto variabilitu je teď nově aplikace „Kterou schůzku? Tudle“ připravená.

Obr. 2: Možnost omezení počtu hlasů na jeden termín umožní lépe rozdělit studenty mezi vybrané termíny konzultačních hodin, defaultní hodnotu z nastavení lze u každého termínu změnit a upravit

Na začátku si vyučující zvolí nějaké základní hodnoty, například dvouhodinové okno na konzultační hodiny a 4 hlasy na každý tento termín. Poté vybere jednotlivé termíny v kalendáři, jak je zvyklý. Nově je vpravo nahoře možnost přepnout zobrazení Kalendáře na Formulář, ve kterém může nově každý termín upravit, jak potřebuje.

Obr. 3: Nová možnost přepnutí na formulář umožňuje upravit jednotlivé termíny i počet účastníků v nich

Nápověda k aplikaci je dostupná na adrese: https://is.muni.cz/napoveda/komunikace/tudle

O aplikaci Tudle jsme dříve informovali v novince Snadné a bezpečné schůzky v aplikaci Tudle a Snadné a bezpečné hlasování o čemkoli, to je Tudle.

Not read yet0 commentspermalink
4. 12.
2024

Snazší připojení do aplikace KvIS nejen pro opozdilce

Not rated yet.
Novinky – e-learning

Krátké kvízy pro podporu pozornosti studentů na hodinách už slouží vyučujícím více než dva roky (více v novince KvIS – krátké kvízy pro zpestření výuky nebo podporu pozornosti studentů na hodinách). Za tu dobu se Vývojovému týmu Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) sešlo množství podnětů na vylepšení této aktivizační aplikace. Nejvýraznější změna se týká připojování studentů do kvízů.

Nově IS MU ví, který předmětový kvíz je pro studenty připravený a rovnou jim ho nabídne na stránce is.muni.cz/kvis. Pokud se studentům z nějakého důvodu nedaří naskenovat QR kód nebo přepsat adresu kvízu, stačí, když je učitel nasměruje na tuto stránku. Uvidí tam svůj předmětový kvíz a přihlásí se do něj.

Obr. 1: Studenti vidí přehled jejich předmětových probíhajících kvízů

Častý problém vyučujícím působili studenti, kteří přišli na přednášku či na cvičení pozdě. Kvíz už měl učitel spuštěný a studenti se již do běžící akce připojit nemohli. Nově vývojáři přidali nastavení „Povolit pozdní připojení“, které učitel zapíná přesně ve chvíli před spuštěním kvízu.

Obr. 1: Možnost povolení pozdního připojení

Studenti, kteří se opozdili, na adrese is.muni.cz/kvis uvidí připojení do právě probíhajícího předmětového kvízu. Nová možnost se také hodí pro všechny studenty, kteří někdy měli třeba technický problém se svým zařízením (vybil se jim notebook, řešili problém s mobilním telefonem apod.) a nestihli se do kvízu připojit na začátku. Do kvízu s povoleným pozdním připojením se totiž mohou přihlásit hned, jak se jim podaří technický problém vyřešit.

O aplikaci KvIS jsme informovali také v novince Osm měsíců s aplikací KvIS.

Not read yet0 commentspermalink
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11  ... 45 »