Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
Tento blog píše
FotografieFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Starší příspěvky
Kategorie
Vlastníci blogu: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Právo číst: kdokoliv v Internetu, pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
Právo komentovat: pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11  ... 165 »
4. 11.
2025

Nové typy otázek v aplikaci KvIS

Informačně přínosné | 3 | 3
Novinky – e-learning

Aplikaci KvIS si oblíbila řada vyučujících, kteří ji využívají jako aktivizační prvek při výuce nebo jako nástroj na rychlé otestování znalostí studentů. Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) aplikaci nadále vylepšuje a nyní přináší velmi poptávané rozšíření o dva nové typy otázek:

  • Otázky s více správnými odpověďmi (Multiple choice)
  • Otázky vyžadující zadání posloupnosti možností (Seřazování)

Příprava nových typů otázek v intuitivním formuláři je rychlá a snadná. Samozřejmostí je možnost přidat obrázek do zadání otázky nebo zapnout časování otázky. Nové typy otázek lze v jednom kvízu libovolně kombinovat s otázkami s jednou správnou odpovědí (Single choice).

Obr. 1: Otázka „Multiple choice“ a graf odpovědí studentů, který se zobrazuje ihned po hlasování

Samotné hlasování vypadá v případě nových typů stejně jako u dosavadní „Single choice“. Studenti na svých zařízeních vidí buď pouze hlasovací tlačítka, nebo celé znění otázek a odpovědí, podle nastavení, které učitel zvolí při spouštění kvízu. Oproti „Single choice“ se však odpovědi neodesílají hned, ale až po kliknutí na tlačítko „Odeslat“.

Obr. 2: Otázka „Seřazování“ pohledem studenta při hlasování – již zakliknuté odpovědi jsou vybarveny šedě, tlačítko „Odeslat“ se zaktivní až po seřazení všech odpovědí

Za otázku „Multiple choice“ student získá body, když zaklikne právě správné odpovědi. V otázce „Seřazování“ musí být pořadí možností bezchybné. Počet bodů za správně zodpovězenou otázku je odvislý od vybraného režimu bodování – kvíz na body (1 bod), nebo kvíz na rychlost (rozmezí 50–100 bodů).

Aplikaci KvIS naleznou vyučující v autentizované části IS MU → Záznamník učitele → Odpovědníky a kvízy .. KvIS.

Ostatní uživatelé naleznou aplikaci v autentizované části IS MU → dlaždice E-learning → Nepředmětový → KvIS.

Bližší podrobnosti o fungování aplikace se lze dočíst v nápovědě, která je dostupná v IS MU → Nápověda → [E-learning] → KvIS – aplikace pro aktivizaci studentů.

Informace o dřívějších zněnách v aplikaci KvIS jsou dostupné v novinkách Snazší připojení do aplikace KvIS nejen pro opozdilce a Osm měsíců s aplikací KvIS.

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
4. 11.
2025

Ohlédnutí za 15. ročníkem Open space konference o e-learningu IS MU

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

Dne 10. září 2025 se ve Velké aule Karla Engliše na Právnické fakultě MU konal již 15. ročník tradiční Open space konference (OSK) věnované e-learningu v Informačním systému Masarykovy univerzity (IS MU). Téma letošního ročníku neslo název „E-výuka: otázky a odpovědi“. Konference, pořádaná pod záštitou rektora MU, nabídla bohatý program zaměřený na sdílení zkušeností, praktické ukázky i diskuze o využívání e-learningových nástrojů a umělé inteligence ve výuce.

Obr. 1: Přednáška „Za hranicí nástrojů: Co znamená kvalitní výuka a jak se vytváří”

Úvodní příspěvek konference ukázal, jak lze diskusní fóra využít k rozvoji komunikačních dovedností studentů a jejich schopnosti reflektovat vlastní učení. Navázalo představení možnosti automatického generování výpočetních příkladů a nových možností zpětné vazby v Odpovědnících. První blok uzavřela přednáška na téma etiky využívání generativní AI ve výuce, která upozornila na bezpečné nakládání s daty a kritický přístup k umělé inteligenci.

Po přestávce byla prezentována praktická zkušenost vyučující s aplikací KvIS, využívanou pro rychlé ankety, testování znalostí a zaznamenávání docházky během výuky. Následující přednáška zhodnotila použití Vzájemného hodnocení pro reflexi a odpovědnost studentů, rozvoj metakognitivních dovedností a konstruktivní poskytování zpětné vazby. Druhý přednáškový blok byl uzavřen příspěvkem o kvalitní výuce, který zdůraznil význam spolupráce, mentoringu a kolegiálního učení při rozvoji pedagogické praxe.

Obr. 2: Konzultační stánky

Třetí část konferenčního programu otevřela prezentace nového e-learningového kurzu PhishProof, který byl vytvořen s využitím AI nástrojů pro tvorbu obsahu, videí a interaktivních materiálů. Následoval příspěvek zaměřený na moderní trendy v grafickém rozhraní LMS, kde byly představeny připravované úpravy IS MU s cílem zjednodušit orientaci studentů, zlepšit mobilní přístupnost Interaktivních osnov a nabídnout přehlednější strukturu materiálů. Závěrečná prezentace Novinky v IS MU shrnula nejnovější změny, zlepšení uživatelského prostředí a připravované aktualizace v e-learningových aplikacích IS MU.

Obr. 3: Přestávka v předsálí Právnické fakulty MU

Součástí konference byly také konzultační a inspirační stánky, kde bylo uživatelskou podporou IS MU poskytováno poradenství k aplikacím jako KvIS, Odpovědníky či Vzájemné hodnocení. Tradičně byla součástí programu i soutěž o ceny zaměřená na anagramy názvů ISových aplikací. Celou konferencí byla provázena otázka: „Co má učitel, ale umělá inteligence nikdy mít nebude?“ V odpovědích přednášejících i publika se objevila shoda – lidskost, empatie, humor a opravdový zájem o studenty jsou aspekty, které dávají výuce skutečný smysl.

Podrobný průběh konferenčního dne shrnuje tento článek.

Anotace s prezentacemi, fotogalerie z letošní Open space konference i informace z předchozích ročníků jsou k dispozici na webových stránkách konference:
http://elportal.cz/osk2025/

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
29. 9.
2025

Už žádné obálky – doručování dokumentů po novele zákona

Zajímavé | 3 | 3
Novinky

Na jaře 2025 vstoupila v platnost novela Zákona o vysokých školách, která mění způsob, jakým se doručují úřední dokumenty studentům. Elektronická komunikace se tak stává hlavním a plně právně uznávaným kanálem pro doručování rozhodnutí, výzev a dalších písemností.

Nově je možné dokumenty nejen vést a podepisovat v Úřadovně Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU), ale také je zcela formálně doručovat přímo tímto způsobem. Tento mechanismus se týká především rozhodnutí ve věcech studia, například o přijetí, poplatcích nebo přerušení, ale lze jej využít i pro další typy dokumentů, jako jsou výzvy k vyjádření před vydáním rozhodnutí nebo jiné elektronicky doručované písemnosti.

Doručování přes IS MU funguje podle zákona ve třech režimech. První možností je doručení přečtením – dokument je považován za doručený ve chvíli, kdy si jej adresát zobrazí, ať už prostřednictvím odkazu v e-mailovém oznámení, nebo přímo v Úřadovně. Druhým způsobem je doručení přihlášením do systému – pokud se adresát po odeslání dokumentu přihlásí do IS, považuje se dokument za doručený v tento den, protože měl reálnou možnost se s ním seznámit. A konečně třetí možností je doručení fikcí, ke kterému dojde automaticky desátý den po odeslání, pokud si dokument student ani nepřečte, ani se do IS nepřihlásí. Všechny tyto formy doručení IS zaznamenává automaticky do příslušného spisu.

S doručením dokumentu se často pojí také počítání lhůty pro odvolání. Nově se tato lhůta zkracuje z původních 30 na 15 dní a začíná běžet od data doručení podle výše popsaného mechanismu.

Změny se dotknou i samotného podávání odvolání, které zatím nebylo v systému plně podporováno. Nově však přibude možnost, aby student podal odvolání elektronicky přímo ve spisu. Tato funkcionalita se nyní postupně zavádí do provozu.

Nově je také propojena agenda poplatků za studium s Úřadovnou. Rozhodnutí o poplatcích budou vytvářena a doručována výhradně elektronicky, přičemž zachovají dosavadní uživatelské postupy. Na pozadí bude docházet k automatickému zakládání spisů, čímž se celý proces plně digitalizuje.

Funkce pro autorizovanou konverzi dokumentů do listinné podoby zůstává v IS MU zachována, ale s ohledem na nový režim doručování bude pravděpodobně využívána jen výjimečně, ve specifickém případě, kdy je potřeba dokument doručit v papírové podobě z konkrétních důvodů.

Doručování datovou schránkou rovněž nezaniká, ale ustupuje do pozadí v případech, na které se vztahuje novela. Využije se především tehdy, pokud dokumenty přicházejí zvenčí prostřednictvím datové zprávy, odpověď pak může být doručena stejným způsobem.

Celkově novela zákona a její realizace v IS MU přináší další zjednodušení a modernizaci komunikace mezi univerzitou a studenty. Většina důležitých rozhodnutí tak bude dostupná bezpečně, přehledně a bez zbytečného papírování, přímo v prostředí, které studenti denně využívají.

Obr. 1: Náhled na spis s doručeným rozhodnutím

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
29. 9.
2025

Prvky pro zvýšení přehlednosti v aplikaci Odpovědníky

Zajímavé | 2 | 2
Novinky – e-learning

Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) přichází s dalšími změnami v aplikaci Odpovědníky, které přinesou vyučujícím i studentům nové možnosti například při vyplňování testu nebo při zpracování odpovědí. Změny se týkají jak nové, tak i staré verze Odpovědníků, která je uživatelům stále k dispozici.

Studenti v nové i staré verzi odpovědníku vidí při odpovídání čísla otázek barevně rozlišená podle toho, zda je otázka vyplněná. Počty těchto otázek se jim zároveň zobrazují v levé barevné liště. Zde studenti vidí, kolik nezodpovězených otázek jim na stránce zbývá a pokud má odpovědník stránek víc, tak zde studenti mají zobrazeno i kolik otázek jim zbývá k vyplnění celkem. Nyní se z těchto čísel staly odkazy, které zobrazí modální okno s počty otázek a jejich vyplněností na stránce nebo v celém testu. Studenti tak získávají rychlou vizuální kontrolu toho, jaké otázky a kde ještě nemají zodpovězené. Obzvlášť ke konci testu se jim může hodit možnost rychle se kliknutím na číslo otázky přesunout na požadovanou část testu, kde ještě potřebují rychle změnit nebo zkontrolovat svoji odpověď.

Obr. 1: Vyplněnost otázek při odpovídání

Kromě toho mají studenti v nové verzi odpovědníků během odpovídání u jednotlivých otázek zobrazeno, kolik nejvýše bodů mohou správným vyplněním konkrétní otázky získat. Studenti tak přehledně vidí, jak je která otázka důležitá pro úspěšné splnění testu. Vyučující také již nepotřebují vepisovat tyto body do zadání otázky.

Dále se změn dočkala aplikace Odpovědi v případě odpovědníků v nové verzi. Vyučující zde vidí seznam odpovídajících kompaktněji, takže se na stránce zobrazí více řádků s odpovídajícími. U odpovědníků, kde se vyhodnocuje splněnost, se zobrazuje nejen počet bodů získaných studenty, ale také údaj, zda má odpovídající odpovědník splněn. Splněnost se již nevyhodnocuje jen pro studenty předmětu, ale pro úplně všechny, kdo s odpovědníkem pracují. Vyučující tímto dostávají k ruce další pomůcku, jak si usnadnit kontrolu připravovaného testu.

Obr. 2: Kompaktnější přehled odpovědí

Přípravu testu vyučujícím také usnadní další automatické kontroly, které jsou nyní součástí aplikace Zkontrolovat odpovědníky. Ty se týkají například toho, aby nedošlo k nechtěnému přepsání obsahu bloku, který již v předmětu existuje. Stejně tak je dalším kontrolám podrobeno nastavení podmínek pro první spuštění odpovědníku a nastavení navazujícího odpovědníku.

V seznamu průchodů v aplikaci Odpovědi má vyučující u odpovědníků v nové verzi možnost zobrazit si modální okno s podrobnými informacemi o způsobu, jak se odpovědník vyhodnocuje, tedy jaké informace jsou zapsány v poznámkovém bloku. Jde například o informace, kolik bodů odpovídající získal za automaticky vyhodnocované otázky a kolik za ty ručně hodnocené. Zda je odpovědník splněný, kolik odpovídající získal bodů a ze kterých průchodů se body zohledňují. Informace se samozřejmě vždy liší podle toho, jak je odpovědník nastaven.

Obr. 3: Modální okno s vyhodnocením splněnosti

Pro další zpracování odpovědí mají vyučující u odpovědníků v nové verzi nyní k dispozici export vyhodnocení, který dále rozšiřuje možnosti současného pokročilého exportu odpovědí. Vyučující takto mohou získat tabulku s výsledky testu zobrazující přímo to, jak byla otázka vyhodnocena, tedy nejen jaké odpovědi byly vyplněny. Export může obsahovat informace, zda byla otázka zodpovězena správně nebo kolik za ni odpovídající obdržel bodů či procent ze správných bodů. Tato možnost je také přístupná v aplikaci Odpovědi.

Více o vývoji aplikace Odpovědníky se lze dočíst v novinkách Průběžné změny v e-learningu, které potěší, Odpovědníky: další aplikace v nové verzi a Nové Odpovědníky – milník na cestě k responzivnímu vzhledu i dalším možnostem vývoje.

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11  ... 165 »