SPNJ002 German for hearing impaired students II

Pan-university studies
Spring 2010
Extent and Intensity
2/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Lenka Hricová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Ilja Rajdová (assistant)
Guaranteed by
PhDr. Petr Peňáz
Visual Communication Section – Support Centre for Students with Special Needs
Contact Person: Mgr. Ilja Rajdová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/15, only registered: 0/15, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/15
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 34 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Student si v rámci tohoto předmětu prohloubí znalosti a dovednosti získané v předchozích kurzech němčiny (Němčina pro neslyšící 1). Student získá dovednosti na jazykové úrovni B1 dle Evropského referenčního rámce. Student bude rozumět nejdůležitějším bodům o aktuálních a známých tématech v krátkých novinových článcích, hlavním myšlenkám komentářů a rozhovorů v novinách a časopisech. Bude umět z kontextu odhadnout význam jemu neznámých slov, „přelétnout“ krátké texty a zjistit důležitá fakta a informace. Student bude rozumět standardním úředním dopisům, v příběhu rozumí ději, který je jasně členěn a pozná nejdůležitější epizody a události. Student bude rozumět tématům, která ho zajímají a jsou mu známá, někdy se však vyjadřuje nesrozumitelně, pokud chce přesně vyjádřit konkrétní myšlenku. Bude umět vyjádřit své pocity, své osobní mínění,... Student bude umět napsat jednoduchý a souvislý text k různým tématům z okruhu svých zájmů a vyjádřit své osobní názory a mínění, napsat email nebo odpověď na inzerát.
Syllabus
  • Themen: Mein Studium, Lebenslauf – CV, Charakteristik, Reisen, Deutschsprachige Länder, Meine Heimatsstadt, Süchtigkeiten, Meine Lektüre, Zwischenmenschliche Beziehungen, Meine Zukunftspläne. Grammatik: würden + Infinitiv für Wünsche, Träume und Fantasien; „Inf. mit zu“, Präteritum; Plusquamperfekt, Nebensätze mit als, wenn und nachdem, würd-, könnt- und sollt- für Pläne, Vorschläge und Optionen, direkte und indirekte Fragesätze, Personalpronomen im Akkusativ; Orts- und Richtungsangaben Reflexive Verben; Reflexivpronomen im Dativ und Akkusativ, Relativsätze + Relativpronomen, Finalsatz mit um…zu; Futur I, Passiv Präsens.
Literature
  • DALLAPIAZZA, Rosa-Maria. Tangram : Deutsch als Fremdsprache. 2. Aufl. Ismaning: Max Hueber Verlag, 2002, 1 sv. ISBN 3190015848. info
Teaching methods
theoretical preparation, practical teaching, group work, homeworks, discussion / interview
Assessment methods
Written test (it is necessary to successfully cope with 75% correct answers), oral exam.
Language of instruction
German
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 2008, Spring 2009, Autumn 2009, Autumn 2010, Spring 2011, Autumn 2011, Spring 2012, Autumn 2012, Spring 2014, Spring 2016.
  • Enrolment Statistics (Spring 2010, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/cus/spring2010/SPNJ002