CST:ATVSSNP AT for special needs users 2 - Course Information
ATVSSNP Assistive technologies for specific needs users (advanced)
Pan-university studiesspring 2025
The course is not taught in spring 2025
- Extent and Intensity
- 2/2. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Ing. Svatoslav Ondra (lecturer)
- Guaranteed by
- Ing. Svatoslav Ondra
Support Centre for Students with Special Needs
Contact Person: Ing. Svatoslav Ondra
Supplier department: Support Centre for Students with Special Needs - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/15, only registered: 0/15 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Assistive technologies for users with special needs (programme CST, C-TEI)
- Course objectives (in Czech)
- Kurz nabídne ucelený přehled obvyklých asistivních technologií, jejichž hlavním účelem je zpřístupnění informací, komunikace a obecně studijní práce hlavním skupinám žáků/studentů se smyslovými, pohybovými a dalšími postiženími a obtížemi. Účastníci kurzu budou seznámeni s typickými dopady jednotlivých typů postižení a práce pomocí asistivních technologií na percepci informací a komunikaci a budou metodicky vedeni jak technologie integrálně začleňovat do vzdělávacího procesu a studijní práce žáka/studenta s ohledem na cíl dané výuky, jež je předmětem zpřístupnění. Napříč kurzem bude zohledňováno využití asistivních technologií v rámci prezenční i distanční výuky.
- Learning outcomes (in Czech)
- Absolvent tohoto kurzu bude schopen:
- porozumět účelu asistivních technologií, které běžně používá žák/student s postižením;
- s žákem/studentem komunikovat, vyměňovat si informace a celkově spolupracovat formou, která zohledňuje pracovní metody žáka/studenta založené na využití asistivních technologiích;
- identifikovat další technologie, které je pro danou výuku účelné využít a jak je do výuky začlenit;
- žáka/studenta metodicky vést k efektivnímu využívání asistivních technologií s ohledem na daný výukový předmět;
- ovládat a používat předmětné asistivní technologie;
- orientovat se v alternativách asistivních technologií stejného druhu, porovnávat je a doporučovat kombinaci technologií pro danou výukovou situaci;
- potřebným způsobem zprovoznit a nakonfigurovat hardwarové a softwarové asistivní technologie;
- poskytovat technickou podporu a konzultace ostatním partnerům výukového prostředí, poskytovat jim metodické vedení při aplikování asistivních technologií s ohledem na daný výukový předmět. - Syllabus (in Czech)
- Obecný úvod
- Netechnické aspekty využití AT ve vzdělávání ODDÍL 1 – ASISTIVNÍ TECHNOLOGIE PRO UŽIVATELE SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM
- Úvod
- Technologie pro zvětšení a další přizpůsobení obrazu
- Technologie pro zvětšení a další přizpůsobení obrazu – rozšířené
- Odečítač obrazovky (pouze hlasový výstup)
- Odečítač obrazovky (pouze hlasový výstup) – rozšířené
- Brailleský hmatový displej s odečítačem obrazovky
- Brailleský hmatový displej s odečítačem obrazovky – rozšířené
- Základní technologie pro výrobu hmatových dokumentů a grafiky
- Základní technologie pro výrobu hmatových dokumentů a grafiky – rozšířené
- Aplikovatelnost AT ve vybraných situacích v prezenční i distanční výuce
- Specifické asistivní technologie pro zpřístupnění výuky vybraných předmětů/oborů
- Specifické asistivní technologie pro zpřístupnění výuky vybraných předmětů/oborů – rozšířené ODDÍL 2 – ASISTIVNÍ TECHNOLOGIE PRO UŽIVATELE SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM
- Úvod
- Technologie pro zpřístupnění řečové komunikace přenosem a zesílením audiosignálu
- Technologie pro zpřístupnění řečové komunikace přenosem a zesílením audiosignálu – rozšířené
- Technologie pro písemnou komunikaci a textový přepis řeči v reálném čase
- Technologie pro písemnou komunikaci a textový přepis řeči v reálném čase – rozšířené
- Aplikace pro podporu komunikace ve znakovém jazyce
- Aplikace pro podporu komunikace ve znakovém jazyce – rozšířené
- Praktický nácvik využití AT ve vybraných situacích v prezenční i distanční výuce ODDÍL 3 – ASISTIVNÍ TECHNOLOGIE PRO UŽIVATELE S POHYBOVÝM POSTIŽENÍM
- Úvod
- Alternativní vstupní zařízení
- Alternativní vstupní zařízení – rozšířené
- Technologie pro hlasové ovládání počítače a diktování textu
- Technologie pro hlasové ovládání počítače a diktování textu – rozšířené
- Aplikace pro vytváření netextových objektů ODDÍL 4 – ASISTIVNÍ TECHNOLOGIE PRO UŽIVATELE SE SPECIFICKÝMI PORUCHAMI UČENÍ
- Úvod
- Technologie pro podporu čtení
- Technologie pro podporu čtení – rozšířené
- Technologie pro podporu psaní
- Technologie pro podporu psaní – rozšířené
- Technologie pro podporu paměti a pozornosti, pro organizaci času
- Technologie pro podporu paměti a pozornosti, pro organizaci času – rozšířené ODDÍL 5 – ZÁKLADY PŘÍSTUPNOSTI STUDIJNÍCH MATERIÁLŮ
- Technicky korektní dokument – základ jeho přístupnosti
- Specifika vybraných formátů dokumentů
- Teaching methods (in Czech)
- výklad vyučujícího, praktická cvičení
- Assessment methods (in Czech)
- průběžné plnění praktických úkolů
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught every week.
- Permalink: https://is.muni.cz/course/cus/spring2025/ATVSSNP