ESF:PPSOPR Competition Law - Course Information
PPSOPR Competition Law
Faculty of Economics and AdministrationAutumn 2004
- Extent and Intensity
- 1/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- JUDr. Bc. Martin Kulhánek, Ph.D. (lecturer)
JUDr. Bc. Martin Kulhánek, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- prof. JUDr. Petr Hajn, DrSc.
Department of Law – Faculty of Economics and Administration
Contact Person: Dáša Třísková - Timetable of Seminar Groups
- PPSOPR/01: No timetable has been entered into IS.
- Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 61 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/61, only registered: 0/61, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/61 - Course objectives
- Competition Law (PPSOPR) This course intends to introduce students to the fundamental concepts of the public and private competition law. It will explain the principles of the economic competition protection act, its system and principal institutes, including an explanation of the procedure in the Antitrust Office, on the other side, it will interpret the regulations of the Commercial Code on unfair competition, including a detailed interpretation of the individual states of facts. The presentation will be joined with a lot of examples from legal practice and the current judicature. Relations between competition law and other legal fields will also be examined (criminal law, protection of personal rights, advertising law). Examination: written and oral. Credit requirements: active participation in seminars and a seminar essay.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Právo jako nástroj regulace soutěžního chování, prameny soutěžního práva, jeho systematika. Pojem hospodářské soutěže. 2. Nekalá soutěž. Generální klauzule - jednání v hospodářské soutěži, dobré mravy soutěže, újma soutěžitele a spotřebitele, soudcovské skutkové podstaty nekalé soutěže 3. Klamavá reklama, zabraňovací soutěž, skytá reklama. 4. Nekalé reklamní praktiky, etická samoregulace reklamy, regulace veřejno-právní. 5. Klamavé označení zboží a služeb 6. Vyvolání nebezpečí záměny 7. Parazitní soutěž (parazitování na pověsti podniku, výrobcích či služeb jiného podnikatele), podplácení jako soukromoprávní delikt. 8. Zlehčování (komparativní a superlativní reklama), pojem obchodního tajemství a jeho porušování v nekalé soutěži. 9. Soutěžně-právní ochrana životního prostředí. Soukromoprávní prostředky ochrany před nekalou soutěží, oprávněné a povinné subjekty. 10. Základní principy antimonopolního práva. Monopolní a dominantní postavení na trhu. Zahraniční úpravy. 11. Subjekty vztahů upravených antimonopolním právem. 12. Dohody narušující soutěž, nedovolené spojování podniků, zneužití monopolního a dominantního postavení na trhu. (I.) 13. Dohody narušující soutěž, nedovolené spojování podniků, zneužití monopolního a dominantního postavení na trhu. (II.) Řízení před Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, soudní ochrana.
- Literature
- HajnP. Soutěžní chování a právo proti nekalé soutěži, MU Brno 2000
- ASPI
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2004, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/econ/autumn2004/PPSOPR