PHZAFI Introduction to Philosophy

Faculty of Economics and Administration
Autumn 2007
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Ing. Josef Šmajs, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc.
Department of Business Management – Faculty of Economics and Administration
Contact Person: Dana Krejčí
Timetable
Tue 14:35–16:15 P101, Tue 14:35–16:15 P106, Tue 14:35–16:15 P102
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 541 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/541, only registered: 0/541, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/541
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 11 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Obsah předmětu tvoří čtyři tematických celky, z nichž první, tj. dějiny filosofie, je navázáním na výuku společensko-vědních předmětů na střední škole. Dalšími tematickými celky jsou autorem rozpracované součásti dnešní systematické filosofie: evoluční ontologie, evoluční gnoseologie, filosofie techniky. Druhá část, tj. evoluční ontologie, tvoří teoretické východisko pro interpretaci evoluční gnoseologie i filosofie techniky. Ve všech těchto částech se obecně srozumitelným způsobem ukazuje, co je příroda a přirozená evoluce, a co je vůči přírodě opoziční kultura (civilizace) a evoluce sociokulturní. Výklad, který vychází z poznatků a teorií současných systémových věd, objasňuje nejen proces přirozené a kulturní evoluce, ale také málo známý problém informace a ontické role informace v otevřených nelineárních systémech: tj. v systémech živých i kulturních. Také problém poznání je interpretován nejen tradičně, tj. jako získávání informace z vnějšího prostředí člověka, ale i evolučně ontologicky, tj. jako ontická procedura, jíž otevřené nelineární systémy získávají a využívají informaci pro vlastní růst a reprodukci. Část s názvem filosofie techniky interpretuje dvě linie technického vývoje (biotickou i abiotickou), problém evoluce techniky, konflikt biosféry a technosféry i málo známou abiotickou techniku zemědělskou a informační.
Syllabus (in Czech)
  • Tematický plán přednášek 1. Úvod, vstupní test 2. Co je filosofie, filosofické disciplíny, zvláštnost filosofické metody, vztah filosofie a vědy, filosofie a náboženství, filosofie a umění, filosofie a politiky 3. Filosofie antická, středověká a renesanční, hlavní školy, představitelé a problémy 4. Filosofie novověká, velké systémy 17.století, osvícenství, pozitivismus, anglický empirismus, německá klasická filosofie, filosofie marxistická a existenciální, filosofie jazyka, filosofie amerického pragmatismu, hermeneutika, analytická filosofie 5. Ontologie jako teorie bytí, historie a význam, ontologie řecká a středověká, ontologie mechanického materialismu, ontologie existenciální, kritická ontologie N. Hartmanna 6. Ontologie evoluční, obecná charakteristika, vztah bytí a dění, evoluce, dva ontické řády, dva typy ontické uspořádanosti 7. Ontologie evoluční, otevřené nelineární systémy, informace, ontická role informace 8. Kontrolní test 9. Evoluční gnoseologie, co je poznání, biologické a kulturní předpoklady poznání, jazyk jako fenomén kultury 10. Evoluční gnoseologie, poznání obyčejné a vědecké, ontická role poznání 11. Evoluční gnoseologie, problém pravdy, kritéria pravdy, problém kompatibility 12. Filosofie techniky, co je technika, dvě linie techniky, problém evoluce techniky 13. Filosofie techniky, technika produktivní, spotřební a informační, konflikt biosféry a technosféry.
Literature
  • Šmajs, J.: Filosofie psaná kurzívou. Rozhlasové ekologické eseje. Brno: Doplněk, 2003. ISBN 80-7239-152-6
  • Šmajs, J., Krob, J.: Evoluční ontologie. Brno: Vydavatelství MU, 2003. ISBN 80-210-3038-0
  • Störig, H. J.: Malé dějiny filosofie. Praha,1991.
  • Blecha, I.: Filosofie. Olomouc: Olomouc, 1998. ISBN 80-7182-069-5
  • Šmajs, J.: Základy systematické filosofie. Brno: Vydavatelství MU, 2005. ISBN 80-210-3871-3
  • Hawken, P., Lovins, A., Lovins, H.: Přírodní kapitalismus. Jak se rodí další průmyslová revoluce. Praha: Mladá fronta, 2003. ISBN 80-204-1078-3
  • Šmajs, J. Základy systematické filosofie. Distanční studijní opora. Brno: Vydavatelství MU, 2006 (rozpracovaná pilotní verze skript, termín odevzdání 31. 5.)
Assessment methods (in Czech)
Průběžný písemný test obsahuje dvě otázky s časovým limitem na odpovědi čtvrt hodiny. Test je hodnocen klasifikační stupnicí prospěl – neprospěl. Student musí být v průběžném testu hodnocen „prospěl“, aby mohl absolvovat test závěrečný. Závěrečný test obsahuje tři otázky s časovým limitem na odpovědi půl hodiny. Závěrečný test je hodnocen klasifikační stupnicí A až F. Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání jako je opisování, vynášení zadání testů, používání nedovolených pomůcek, jednání narušující průběh zkoušky a její objektivitu, přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: max. 20 cizích studentů; cvičení pouze pro studenty ESF
The course is also listed under the following terms Autumn 2001, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2008.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/econ/autumn2007/PHZAFI