PVMV Business Research

Faculty of Economics and Administration
Autumn 2007
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Department of Public Economics – Faculty of Economics and Administration
Contact Person: Lenka Jílková
Timetable
Thu 12:50–14:30 S308
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 27 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/27, only registered: 0/27, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/27
Course objectives (in Czech)
Účelem předmětu je uvést studenty do problematiky obecné metodologie vědy a seznámit je s metodologickými postupy aplikovaného výzkumu sociálně-ekonomických jevů. Obsah předmětu je strukturován tak, aby jeho absolvováním získali studenti základní poznatky o cílech a významu vědeckého výzkumu, metodách vědeckého poznání, aby se orientovali v typech výzkumu, metodách sběru a analýzy výzkumných dat, aby získali informace o náležitostech výzkumného projektu a výzkumných zpráv a byli schopni kritického posouzení plánovaných projektů i jejich výstupů. Cílem předmětu je vybavit studenty znalostmi a dovednostmi, které pro ně budou využitelné: 1. v manažerské praxi (při získávání informací potřebných k rozhodování, při posuzování hodnoty získaných informací, ...), 2. v dalším studiu (při zpracovávání diplomové práce a jako východisko pro hlubší studium metodologie vědeckého výzkumu v doktorských studijních programech).
Syllabus (in Czech)
  • 1. týden: Úvod do předmětu. Věda, struktura věd. Vědecký výzkum, charakteristické rysy vědeckého výzkumu, cíle a význam vědeckého výzkumu. Etické aspekty vědeckého výzkumu. 2. týden : Druhy výzkumu. Výzkum základní a aplikovaný, výzkum primární a sekundární. Metody vědeckého výzkumu. Metody teoretické, metody empirické. Teorie, model, koncept. Funkce teorie, vztah teorie a praxe. 3. týden : Základní fáze vědeckého výzkumu. Výzkumný problém, výzkumný cíl, výzkumné otázky, výzkumné hypotézy. 4. týden : Studium vědecké a odborné literatury. Teoretickokritická analýza stavu poznání, volba a formulace teoretickometodologických východisek výzkumu (ideový plán výzkumu). Moderní informační zdroje a práce s nimi. 5. týden : Typy výzkumu. Typy výzkumu z hlediska účelu výzkumu (výzkum explorativní, deskriptivní, kauzální, prediktivní), typy výzkumu z hlediska cíle a procesu výzkumu (výzkum kvalitativní, kvantitativní), z hlediska logiky výzkumu (výzkum induktivní, deduktivní).Typy výzkumných postupů (experiment, výzkum ex post facto). 6. týden : Kvalitativní výzkumná metodologie. Metody sběru kvalitativních dat, analýza kvalitativních dat 7. týden : Kvantitativní výzkumná metodologie I. Konceptualizace, operacionalizace. Proměnná, typy proměnných. Úrovně měření. Metody sběru kvantitativních dat. 8. týden : Kvantitativní výzkumná metodologie II. Měřící škály, dotazníky a jejich konstrukce. Validita a reliabilita měření. 9. týden : Kvantitativní výzkumná metodologie III. Analýza kvantitativních dat, dokumentace a prezentace kvantitativních výzkumných výsledků (tabulky, grafy). Interpretace výzkumných výsledků. 10. týden: Zkoumaný soubor, reprezentativnost zkoumaného souboru. Metody výběru zkoumaného souboru (náhodný výběr, záměrný výběr). Kontaktování respondentů, obecné zásady kvality sběru primárních dat. 11. týden : Sekundární data a jejich analýza. Zdroje sekundárních dat, posuzování kvality sekundárních dat, výhody a nevýhody analýzy sekundárních dat. 12. týden : Výzkumný projekt a jeho náležitosti. Příklady výzkumných projektů ve vybraných aplikačních oblastech (řízení kvality, výzkum veřejného mínění apod.) 13. týden : Výzkumné sdělení. Výzkumná zpráva, vědecký článek, poster, popularizační článek. Vědecký jazyk.
Literature
  • COOPER, Donald R. and Pamela S. SCHINDLER. Business research methods. 8th ed. Boston: McGraw-Hill, 2003, xix, 857. ISBN 0072498706. info
  • Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7. info
  • MERVART, Josef. Způsoby poznávání světa. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 129 s. ISBN 8021032278. info
  • PAVLICA, Karel. Sociální výzkum, podnik a management : průvodce manažera v oblasti výzkumu hospodářských organizací. Vyd. 1. Praha: Ekopress, 2000, 160 s. ISBN 8086119254. info
  • STRAUSS, Anselm and Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
Assessment methods (in Czech)
Přednášky v rozsahu 2 vyučovacích hodin se konají pravidelně v jednotlivých týdnech semestru. V průběhu semestru zpracuje student výzkumný projekt na vybrané téma. Předmět je zakončen písemnou zkouškou a rozpravou nad zpracovaným výzkumným projektem. Písemná zkouška zahrnuje 2 části: 1. část ověřující znalost odpřednášené teorie (hodnocení na stupnici 0 až 100%), 2. část ověřující schopnost aplikovat teorii na praktických příkladech (hodnocení 0 až 100%). Kvalita zpracování výzkumného projektu bude hodnocena na stupnici 0 až 100%. Výsledné hodnocení bude průměrem tří výše uvedených dílčích hodnocení. Minimum pro úspěšné složení zkoušky: 60%.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2001, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2008.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/econ/autumn2007/PVMV