KHETPO_T Business Ethics

Faculty of Economics and Administration
Spring 2007
Extent and Intensity
0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Marek Timko, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc.
Department of Business Management – Faculty of Economics and Administration
Contact Person: Dana Krejčí
Timetable
Sun 11. 3. 8:30–11:50 T1, Sun 1. 4. 8:30–11:50 T1, Sun 22. 4. 8:30–11:50 T1
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
  • Management (programme ESF, B-EKM, specialization Management_T)
Course objectives (in Czech)
Obsah předmětu je tvořen třemi tematickými celky, z nichž první, tj. ontologický základ environmentální a podnikatelské etiky i obecná charakteristika etiky tradiční a aplikované je volným navázáním na výuku základů filosofie v prvním ročníku studia. Další dva tematické celky jsou tvořeny filosofickou analýzou práce a podnikatelskou etikou. Lidská práce, která úzce souvisí s lidskou přirozeností a útočnou adaptivní strategií člověka jako druhu, je tu posuzována z hlediska svého biologického, technologického i kulturně antropologického obsahu. Podnikatelská etika je nejprve charakterizována v obecné podobě, tj. specifikou svého předmětu, funkcí a role v podnikové strategii. V poslední části je věnována pozornost podnikatelské etice v užším smyslu, tj. etice v podnikové praxi. Je zde posuzována společenská zakotvenost podniku, jeho sociální, morální a ekologická odpovědnost. Pozornost se věnuje etice v práci manažerů, etice marketingu a reklamy. Ve všech těchto částech se obecně srozumitelným způsobem ukazuje, čím se liší tradiční etika od nově vznikajících etik aplikovaných a čím jsou aplikované etiky ve svém působení na člověka, přírodu i společnost limitovány.
Syllabus (in Czech)
  • Tematický plán přednášek 1. Koncept konfliktu kultury s přírodou jako nové paradigma filosofie, axiologie, etiky i přírodních a společenských věd. Místo a role kultury v přírodě, vztah přirozené a kulturní evoluce. Koncept pozemské přírody a ekologicky ohrožené kultury. 2. Problém naturalizace kultury jako systému s vnitřní informací, problém přijetí biofilní sociokulturní informace kulturním systémem. Naturalizace techniky a materiální kultury, naturalizace vědy, výchovy a vzdělání. 3. Problém člověka, jedinečnost lidské fylogeneze. Zvláštnosti lidské ontogeneze, přírodní a kulturní faktory utváření lidské osobnosti. Hlavní sociokulturní regulativy: technika, věda, morálka, právo, politika. 4. Vymezení pojmů morálka a etika, předmět a společenské funkce etiky. Rozdíl mezi morálkou a právem. Etika tradiční a etika aplikovaná. Přednosti a meze morální regulace. 5. Environmentální etika, její předmět a společenská role. Antropocentrické a biocentrické koncepce ekoetiky. Etika Země A. Leopolda, hlubinná ekologie A. Naesse. Evoluční ontologie jako východisko nové axiologie, etiky a politiky. 6. Lidská práce jako způsob útočné adaptivní strategie člověka. Proměny technologického a společenského obsahu práce. Práce v kontextu biotické linie technického vývoje. Práce v kontextu abiotické linie technického vývoje: instrumentalizace, mechanizace, automatizace. 7. Práce a lidská přirozenost, biologický, etický a osobnostně kultivační rozměr práce. Problém nedobrovolné ztráty práce, problém lidské seberealizace v technotronní spotřební společnosti. 8. Podnikatelská etika, předmět, definice, vznik, vývoj, struktura, možnosti a funkce. Problém integrace etiky do oblasti podnikání. 9. Sociální, morální a ekologická odpovědnost podnikání, problém účinnosti etiky v podnikání. Etická dimenze výroby a spotřeby. 10. Podnikatelská etika v podnikové praxi, kompetence a omezení. 11. Etika v zaměstnaneckých vztazích, problém diskriminace, problém propouštění z práce, problém pracovní komunikace. 12. Etika v práci manažerů. Manažer jako vůdčí hráč podnikové strategie. Postoje manažerů k etice, manažerské etické styly: integrativní, úslužný, dominantní, vyhýbavý, kompromisní. Etické prohřešky manažerů. 13. Etické programy organizace, etické kodexy.
Literature
  • Luknič. A.S.: Štvrtý rozmer podnikania. Bratislava 1994.
  • Capra, F.: Tkáň života. Nová syntéza mysli a hmoty. Praha: Academia, 2004 ISBN 80-200-1169-2.
  • Blecha, I.: Filosofie. Olomouc: Olomouc, 1998. ISBN 80-7182-069-5.
  • Hawken, P., Lovins, A., Lovins, H.: Přírodní kapitalismus. Jak se rodí další průmyslová revoluce. Praha: Mladá fronta, 2003. ISBN 80-204-1078-3.
  • Rolný, I. Etika v podnikové strategii. Boskovice: Albert, 1998. ISBN 80-85834-00-0.
  • Šmajs, J.: Základy systematické filosofie. Brno: Vydavatelství MU, 2005. ISBN 80-210-3871-3.
  • Beneš, J.: Homo sapies sapiens. Brno: Vydavetelství MU, 1990 ISBN 80-210-0173-9.
  • Schrödinger, E.: Co je život? Brno, VUT Quantum 2004. ISBN 80-214-2612-8.
  • Remišová, A. Podnikatelská etika v praxi- cesta k úspěchu. Bratislava: Epos, 1999. ISBN 80-8057-106-6.
  • Šmajs, J.: Filosofie psaná kurzívou. Rozhlasové ekologické eseje. Brno: Doplněk, 2003. ISBN 80-7239-152-6.
Assessment methods (in Czech)
Studenti zpracovávají v průběhu semestru jeden POT. Odevzdání POTu je podmínkou připuštění ke zkoušce. Termín jeho odevzdání je týden před vykonáním zkoušky. Závěrečná zkouška/test spočívá ve volné odpovědi na tři otázky v časovém limitu půl hodiny. Zkouška je hodnocena klasifikační stupnicí A až F.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2005, Spring 2006, Spring 2008, Spring 2009.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/econ/spring2007/KHETPO_T