sbp2220 Specializace II - Plavání

Fakulta sportovních studií
podzim 2018
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Dita Hlavoňová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Dita Hlavoňová, Ph.D.
Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: Kateřina Novotná
Dodavatelské pracoviště: Oddělení plavání – Katedra atletiky, plavání a sportů v přírodě – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
sbp2219 Specializace I - Plavání
požadavkem k zápisu je úspěšné absolvování specializace plavání I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozšířit teoretické poznatky o další možnosti tréninkových metod a prostředků v tréninkovém procesu plavců žákovské a juniorské kategorie.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni:
: analyzovat techniku jednotlivých plaveckých způsobů z videozáznamu
: aplikovat teoretické a praktické znalosti z oblasti biomechaniky a fyziologie plaveckého tréninku v tréninkovém procesu
: využít znalost pravidel při rozhodování na plaveckých závodech v žákovské a juniorské kategorii
Osnova
  • TEORIE
  • Faktory determinující plavecký výkon
  • Biomechanika plavání
  • Technika plaveckého způsobu prsa, rozbor videozáznamů
  • Technika plaveckého způsobu kraul, rozbor videozáznamů
  • Technika plaveckého způsobu znak, rozbor videozáznamů
  • Technika plaveckého způsobu motýl, rozbor videozáznamů
  • Silová příprava plavců
  • Aerobní trénink
  • Anaerobní trénink
  • Rozbor techniky předních světových plavců
  • Příklady tréninkových jednotek předních světových plavců
  • PRAXE
  • Natáčení jednotlivých studentů videokamerou, korekce chyb
  • Osobní zdokonalování na základě využití individuálních předpokladů studentů
  • Natáčení jednotlivých studentů videokamerou, korekce na základě rozboru na videozáznamuplavecký způsob prsa
  • Natáčení jednotlivých studentů videokamerou, korekce na základě rozboru na videozáznamu plavecký způsob znak
  • Natáčení jednotlivých studentů videokamerou, korekce na základě rozboru na videozáznamu plavecký způsob kraul
  • Natáčení jednotlivých studentů videokamerou, korekce na základě rozboru na videozáznamu plavecký způsob motýl
  • Aerobní trénink
  • Anaerobní trénink Využití sporttesteru při tvorbě a vyhodnocení tréninkové jednotky - praxe
Literatura
  • MOTYČKA, Jaroslav et al. Teorie plaveckých sportů. Plavání, synchronizované plavání, vodní pólo, skoky do vody, záchrana tonoucího. 1. vyd. Brno: PdF MU, 2001, 205 s. ISBN 80-210-2711-8. info
  • ČECHOVSKÁ, Irena a Tomáš MILER. Plavání : plavecké dovednosti, technika plaveckých způsobů, kondiční plavání, šnorchlování. 1. vyd. Praha: Grada, 2001, 130 s. ISBN 8024790491. info
Výukové metody
teoretická příprava, praktická cvičení
Metody hodnocení
Závěrečný písemný test se skládá ze 40 otázek(hodnocených 4O body) z oblasti techniky plaveckých způsobů,biomechaniky plavání,fyziologických,psychologických a pedagogických aspektů plavání. K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 35 bodů
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/specializace-2-plavani/
Přístupové jméno: visitor
Heslo: p1l0t (pé jedna el nula té)
Studijní materiál je v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb. Autorským zákonem, ve znění pozdějších předpisů, považován za autorské dílo, ke kterému vykonává majetková práva autorská Masarykova univerzita. Upozorňujeme uživatele, že jakékoliv šíření, převzetí či další zpřístupnění jeho obsahu je bez souhlasu MU zakázáno.
Vážení studenti, tento předmět je inovován v rámci projektu OP VK Inovace a modernizace studijních oborů FSpS (IMPACT, reg. číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0221), řešeném na Masarykově univerzitě, Fakultě sportovních studií v období leden 2012 – prosinec 2014.
Inovace předmětu spočívá v inovaci jeho sylabu a ve vytvoření e-learningové podpory výuky s využitím aktuální odborné literatury. Modernizace výuky bude spočívat rovněž ve využití nově nakoupených pomůcek a přístrojů.
Žádáme vás o poskytnutí zpětné vazby, jak k samotné inovované výuce (formou studijní ankety), tak i k předloženým studijním materiálům (kontaktní osoba Mgr. Aneta Fedrová – fedrova.aneta@gmail.com), aby mohlo dojít k jejich případné úpravě a doplnění. Budeme rádi za každou zpětnou vazbu a návrh úprav či doplnění.
V čem spočívá inovace: Inovace spočívá v možnosti rutinního měření jak dopředné rychlosti plavce, tak kolísání rychlosti v jednom plaveckém cyklu. Rychlost plavce a efektivita plavání (kolísání rychlosti plavce v jednom plaveckém cyklu) jsou základní ukazatele úrovně plavecké techniky a umožňují zpětnou vazbu při zásazích do techniky plavání.
Výukový materiál (forma, název, rozsah):
E-learningový kurz Multimediální materiál přístupný na www stránkách FSpS MU Multimediální materiál se záznamem plavecké techniky a tomu příslušným záznamem dopředné rychlosti plavce. Plavecký způsob kraul a znak, práce nohou, paží a souhry.
Kategorie e-learningu: 3
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019.