np4121 Reflection on Practice 1

Faculty of Sports Studies
spring 2022
Extent and Intensity
0/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Ondřej Janák, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Ondřej Janák, Ph.D.
Department of Sport Pedagogy – Faculty of Sports Studies
Supplier department: Department of Sport Pedagogy – Faculty of Sports Studies
Timetable of Seminar Groups
np4121/LS01: Mon 16. 5. 14:00–16:30 E34/225 - seminární místnost, Mon 23. 5. 14:00–16:30 E34/225 - seminární místnost, Mon 30. 5. 14:00–16:30 E34/225 - seminární místnost, Mon 6. 6. 9:00–12:20 E34/225 - seminární místnost, O. Janák
Prerequisites
np4111 Introduction to Ped. Practices && ! np2035 Reflection on practice && BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
This course is available only for students who parallel study the course School practice 1.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to introduce theoretical background for reflective and self-reflective methods and techniques that can be used for developing students' thinking and skills required for effective reflection on practice.
Learning outcomes
After finishing the course, the student is able to define basic reflective and self-reflective methods and techniques, to understand their importance for pedagogical practice, to select appropriate techniques in specific situations, to present arguments for his/her option and to apply these methods in practice.
Syllabus
  • Reflection on practice - theoretical backround, methods and techniques.
  • Quality standard of professional competencies.
  • Teaching quality reflection - (self)reflective questions.
  • Video analysis - analysis of video recording of student activities during the leading of the P.E. teaching unit.
  • Studen-teacher case study.
  • (Sefl)reflective diary.
Literature
    required literature
  • JANÍK, Tomáš and Petr NAJVAR. Fred A. J. Korthagen - Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. (Fred A. J. Korthagen - Linking Practice and Theory: The Pedagogy of Realistic Teacher Education.). 1st ed. Brno: Paido, 2011, 294 pp. ISBN 978-80-7315-221-5. info
    recommended literature
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. K možnostem reflexivní práce ve vzdělávání učitelů (Towards possibilities of reflectiv work in teacher education). In Vzdělávat učitele. Příspěvky o inovativní praxi. 1st ed. Brno: Paido, 2001, p. 54-70. ISBN 80-7315-013-1. info
  • REITMAYEROVÁ, Eva. Cílená zpětná vazba : metody pro vedoucí skupin a učitele. Illustrated by Věra Broumová. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 173 stran. ISBN 9788073673178. info
  • NEZVALOVÁ, Danuše. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2000, 72 s. ISBN 8024402084. info
  • JANÍK, Tomáš and Jiří HAVEL. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů (Teaching practice and students development). 2005. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela. Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora (Clinical year: professional development processes in student teachers and their support). první. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta humanitních studií, 2005, 231 pp. Monografica. ISBN 80-7194-744-X. info
    not specified
  • SLAVÍK, Jan, Lenka HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ and Pavla SOUKUPOVÁ. Reflexe a hodnocení kvality výuky. První vydání. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020, iv, 217. ISBN 9788026109204. info
  • JANÍK, Tomáš, Monika ČERNÁ, Petr NAJVAR, Libuše SAMKOVÁ, Lukáš ROKOS and Jan PETR. Video v učitelském vzdělávání: přístupy a výzvy (Video in Teacher Education: Approaches and Challenges). Pedagogická orientace. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2020, vol. 30, No 1, p. 5-31. ISSN 1211-4669. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2020-1-5. URL info
Teaching methods
Individual work, group work, discussion, reflection on selected situation
Assessment methods
Active participation in seminar, preparing and presentation of individual assignments. Writing a diary.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
Information on the extent and intensity of the course: 13 h blokově.
Listed among pre-requisites of other courses
The course is also listed under the following terms Spring 2020, spring 2021, spring 2023, spring 2024, spring 2025.
  • Enrolment Statistics (spring 2022, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fsps/spring2022/np4121