PSY481 Introduction ot cognitive science

Faculty of Social Studies
Autumn 2005
Extent and Intensity
1/0/0. 4 credit(s). Recommended Type of Completion: zk (examination). Other types of completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Michal Vavrečka, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Mgr. Michal Vavrečka, Ph.D.
Timetable
Wed 16:00–17:40 U33
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je seznámit studenta s předmětem kognitivních věd, což je interdisciplinární přístup ke studiu teorie mysli.
Syllabus (in Czech)
  • Student je nejdříve seznámen se zastřešujícím pojmem kognitivní vědy, s příčinami jeho vzniku, stručnou historií včetně klíčových okamžiků, a také současnými výzkumy z této oblasti. Následující hodiny jsou věnovány jednotlivým oborům tvořícím kognitivní vědy. Nejdříve bude problematika nazírána z pohledu filosofie. Díky své míře obecnosti dokáže vytvořit základní rámec studia CS (kognitivních věd). Probírány jsou základní filosofické směry věnující se lidské mysli a jejich explanační síla pro vysvětlování mechanismů konstituujících mysl. Následující hodiny se zaměříme na poznatky z oblasti (kognitivní) psychologie. Zde se podrobněji seznámíme se základními koncepcemi, které psychologie používá při vysvětlování jednotlivých kognitivních komponent jedince. Na několika experimentech budou demonstrovány současné teorie vnímání, paměti, pozornosti, inteligence apod. Samostatná část je poté věnována pojmu kognitivních architektur a také oblasti modelování v psychologii, na kterou bude navázáno v následující kapitole věnované umělé inteligenci. Mezi kapitoly o psychologii a umělé inteligenci bude vložena pasáž věnovaná logice, která by měla upřesnit některé pojmy objevující se v následujících kapitolách (způsobu formalizace, používání operátorů, konstant a proměnných). Na konkrétních typech logik jsou demonstrovány základní způsoby vyvozování a dokazování. V následují části se budeme věnovat možnostem napodobovat lidskou mysl pomocí umělých systémů. Nejdříve přichází krátká historie UI (umělé inteligence). Následuje přehled základních architektur používaných při simulaci (od klasických počítačů, přes neuronové sítě až po agentový a multiagentový přístup). Zmíněny a demonstrovány budou i nejzajímavější programy z oblasti softwarové simulace a také oblast UI nazývaná A-Life - umělý život. Závěr je věnován kritice UI, otázkám funkcionalismu a některým problémům implementace. Posledním tématem, který je můstkem do další kapitoly jsou otázky symbolických systémů a jejich omezeních při napodobování mysli. Přes problematiku grounding problému se dostáváme do oblasti lingvistiky. Zde bude posuzován jazyk z hlediska možností jeho využití, jako kódu pro zachycení reality. Budou připomenuty některé základní přístupy pro práci s jazykem, možnosti automatické kategorizace, parsingu apod. Větší část pak je věnována oblasti významu - sémantice. Prezentovány jsou základní teorie významu od extenzionálních až intenzionálním. Také probereme možnosti jazyka jako nástroje umělé inteligence. Předposlední oblast je věnována oblasti neurověd. Budou prezentovány současné možnosti zkoumání, které by mohly vést k nalezení neuronálních korelátů jednotlivých kognitivních schopností a také teorie hledající v mozkových strukturách mechanismy odpovědné za vědomí, emoce apod. Závěrečná část je věnována shrnutí. Student získává základní orientaci v problematice, takže je možné přistoupit k diskuzi, hledající odpovědi na otázky, které kognitivní vědy pokládají a možnosti zkoumání, snažící se nalézt na tyto otázky odpověď.
Literature
  • PSTRUŽINA, Karel. Svět poznání : k filozofickým základům kognitivní vědy. 1. aut. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998, 183.00. ISBN 80-7182-074-1. info
  • MAŘÍK, Vladimír, Olga ŠTĚPÁNKOVÁ and Jiří LAŽANSKÝ. Umělá inteligence. Vyd. 1. Praha: Academia, 1997, 373 s. ISBN 8020005021. info
  • MAŘÍK, Vladimír, Olga ŠTĚPÁNKOVÁ and Jiří LAŽANSKÝ. Umělá inteligence. 1. vyd. Praha: Academia, 2001, 328 s. ISBN 8020005021. info
  • MAŘÍK, Vladimír, Olga ŠTĚPÁNKOVÁ and Jiří LAŽANSKÝ. Umělá inteligence. 1. vyd. Praha: Academia, 2003, 475 s. ISBN 8020010440. info
  • THAGARD, Paul. Úvod do kognitivní vědy :mysl a myšlení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 231 s. ISBN 80-7178-445-1. info
  • PEREGRIN, Jaroslav. Úvod do teoretické sémantiky : principy formálního modelování významu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 206 s. ISBN 8071846856. info
Assessment methods (in Czech)
Pro získání kreditů je třeba úspěšně absolvovat zkoušku. Zkoušku je možno získat za úspěšné složení závěrečného testu. Test má písemnou formu a obsahuje probíranou látku celého kurzu. Pro zápočet je nutná nejméně 75 procentní účast na hodinách.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2005/PSY481