FSS:PSY142 Psychology of Co-Existence - Course Information
PSY142 Psychology of Co-Existence in Marriage and Family
Faculty of Social StudiesAutumn 2006
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Ivo Plaňava (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Ivo Plaňava
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: doc. PhDr. Ivo Plaňava - Timetable
- Tue 18:30–20:00 P31 Posluchárna A. I. Bláhy
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 160 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/160, only registered: 0/160, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/160 - fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 8 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives (in Czech)
- V předmětu se nabízí přehled přístupů, modelů a poznatků v rámci kontinua funkční - dysfunkční soužití v manželství a rodině. Pozornost je věnována zejména struktuře soužití v rodině a dynamice (vývojovým etapám). Cílem je nabídnout nejen poznatky a základní orientaci. nýbrž i podněty a inspirace k pohledům na vlastní soužití i na žití lidí v blízkém okolí. Program vychází z výzkumů a praxe vyučujícího, jakož i z literatury.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Pohledy a přístupy k soužití v manželství a rodině (dále MaR). Aneb o čem a k čemu je (může být) tento kurs. 2. Změny a vývojové trendy MaR /makrosociálně historický pohled/: role muže-ženy-dítěte, feminismus-maskulinismus. Očekávání od soužití. 3. Rodinné a manželské mýty 4. Pojetí rodiny a její funkce. Dysfunkční-fungující soužití: základní přístupy, modely, poznatky 5. Systémově interakční paradigma 6. Komponenty a procesy v MaR: struktura, dynamika, životní hodnotové orientace a postoje, intimita-osobní autonomie 7. Komunikace v rodině a manželství: komunikačně-relační hypotéza a její konsekvence. Funkční-dysfunkční a poruchová komunikace v MaR. 8. Dynamika soužití-vývojový pohled na MaR: etapy tranzitorní a paranormativní krize; životní cyklus soužití. Náplň, poslání, charakteristiky a problémy jednotlivých etap- od etapy známosti (včetně výběru a volby partnera, ryzikových faktorů) až do období konce soužití
- Literature
- PLAŇAVA, Ivo. Spolu každý sám. Praha: Lidové noviny, 1998. ISBN 80-7106-292-8. info
- PLAŇAVA, Ivo. Manželství a rodiny : struktura, dynamika, komunikace. 1. vyd. Brno: Doplněk, 2000, 294 s. ISBN 8072390392. info
- SIMON, Fritz B. and Helm STIERLIN. Slovník rodinné terapie : přehled, kritika a integrace systémově terapeutických pojmů, konceptů a metod. Hradec Králové: Konfrontace, 1995. ISBN 80-901773-1-X. info
- Další doporučená literatura v průběhu výuky.
- Assessment methods (in Czech)
- Výuka probíhá každý týden formou dvouhodinové přednášky a semináře. Výstup: přidělení tří kreditů předpokladá úspěšné vypracování písemného testu.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: jen pro 2. a vyšší ročníky - Teacher's information
- http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
- Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2006/PSY142