PSY742 Psychology of Co-Existence in Marriage and Family

Faculty of Social Studies
Autumn 2006
Extent and Intensity
0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Ivo Plaňava (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Ivo Plaňava
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: doc. PhDr. Ivo Plaňava
Timetable
Fri 13. 10. 8:10–9:25 P21, Fri 10. 11. 8:10–9:25 P21, Fri 8. 12. 8:10–9:25 P21
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 7 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
V předmětu se nabízí přehled přístupů, modelů a poznatků v rámci kontinua funkční - dysfunkční soužití v manželství a rodině. Pozornost je věnována zejména struktuře soužití v rodině a dynamice (vývojovým etapám). Cílem je nabídnout nejen poznatky a základní orientaci. nýbrž i podněty a inspirace k pohledům na vlastní soužití i na žití lidí v blízkém okolí. Program vychází z výzkumů a praxe vyučujícího, jakož i z literatury.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Pohledy a přístupy k soužití v manželství a rodině (dále MaR). Aneb o čem a k čemu je (může být) tento kurs. 2. Změny a vývojové trendy MaR /makrosociálně historický pohled/: role muže-ženy-dítěte, feminismus-maskulinismus. Očekávání od soužití. 3. Rodinné a manželské mýty 4. Pojetí rodiny a její funkce. Dysfunkční-fungující soužití: základní přístupy, modely, poznatky 5. Systémově interakční paradigma 6. Komponenty a procesy v MaR: struktura, dynamika, životní hodnotové orientace a postoje, intimita-osobní autonomie 7. Komunikace v rodině a manželství: komunikačně-relační hypotéza a její konsekvence. Funkční-dysfunkční a poruchová komunikace v MaR. 8. Dynamika soužití-vývojový pohled na MaR: etapy tranzitorní a paranormativní krize; životní cyklus soužití. Náplň, poslání, charakteristiky a problémy jednotlivých etap- od etapy známosti (včetně výběru a volby partnera, ryzikových faktorů) až do období konce soužití
Literature
  • PLAŇAVA, Ivo. Manželství a rodina funkčnost-dysfunkčnost soužití a vývojové etapy. 1995, 241 s. info
  • PLAŇAVA, Ivo. Spolu každý sám :v manželství a v rodině. Praha: Lidové noviny, 1998, 218 s. ISBN 80-7106-292-8. info
  • SIMON, Fritz B. and Helm STIERLIN. Slovník rodinné terapie : přehled, kritika a integrace systémově terapeutických pojmů, konceptů a metod. Hradec Králové: Konfrontace, 1995. ISBN 80-901773-1-X. info
  • Další doporučená literatura v průběhu výuky.
Assessment methods (in Czech)
V průběhu semestru tři dvouhodinové přednášky a semináře. Výstup: přidělení tří kreditů předpokladá úspěšné vypracování písemného testu.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
Teacher's information
http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
The course is also listed under the following terms Autumn 2000, Autumn 2001, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2006/PSY742