PSY704 Metodologie psychologického výzkumu

Fakulta sociálních studií
podzim 2010
Rozsah
0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Rozvrh
Pá 1. 10. 15:00–16:15 P24, Pá 12. 11. 15:00–16:15 P24, Pá 10. 12. 15:00–16:15 P24
Předpoklady
PSY717 Statistická analýza dat
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy psychologického výzkumu, a to jak z aspektu produkčního (tj. realizace výzkumu), tak z aspektu konzumentského (tj. posouzení výzkumu). Předmět zprostředkuje studentům poznatky nezbytné k realizaci a posouzení výzkumného projektu. Po jeho absolvování budou účastníci schopni navrhnout a realizovat výzkumný projekt se všemi náležitostmi, tj. formulovat výzkumný cíl, výzkumné otázky, hypotézy, zvolit adekvátní výzkumný design, vybrat vhodné metody sběru dat a metody výběru zkoumaných osob, zacházet s prameny, zacházet s výsledky a napsat výzkumnou zprávu. Budou též schopni posoudit přednosti a nedostatky publikovaných výzkumů pro účely případného profesního využití.
Osnova
  • Předmět tvoří 6 tematických bloků, se kterými se studenti seznamují na 3 studijních setkáních. Těžiště práce v tomto předmětu spočívá v realizaci písemných úkolů, které jsou popsány níže a samostudiu témat tvořících obsah předmětu.
  • 1. Jak se dělá psychologický výzkum?
  • 2. Jak získat informace, po kterých toužíme?
  • 3. Jak zajistit, abychom dostali spolehlivé a důvěryhodné odpovědi?
  • 4. Jak vybrat lidi (a chování) do výzkumu?
  • 5. Jak se podělit o své výsledky?
  • Povinná literatura
  • Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. (Jak zkoumat lidskou duši). Praha: Portál.
  • Goodwin, C. J. (2008). Research in Psychology: Methods and Design. 5. ed. NJ: Wiley & Sons Inc.
  • Doplňující literatura
  • Anzenbacher, A. (1990). Úvod do filozofie. Praha, SPN.
  • Bell, P. B., Staines, P. J., Michell, J. (2001). Evaluating, doing and writing research in psychology. A step-by-step guide for students. Thousand Oaks: Sage.
  • Bell, P. B., Staines, P. J., Michell, J. (2001). Evaluating, doing and writing research in psychology. A step-by-step guide for students. Thousand Oaks: Sage.
  • Bem, D. J. (1995). Writing a Review Article for Psychological Bulletin. Psychological Bulletin, 118, 172 - 177.
  • Bem, D. J. (2003). Writing the empirical journal article., [staženo 15.8.2006]. Dostupné z www: http://dbem.ws/WritingArticle.2.pdf.
  • Booth, W. C., Colomb, G. G., Williams, J. M. (2003). The craft of research. Chicago: University of Chicago Press.
  • Bradburn, N., Sudman, S., Wansink, B. (2004). Asking questions. The definitive guide to questionnaire design - for market research, political polls and social and health questionnaires. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Coolican H. (1994). Research methods and statistics in psychology. London, Hodder & Stoughton (i v pozdějších vydáních).
  • Disman, M. (1993). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha, Karolinum.
  • Dunbar, G. (2005). Evaluating research methods in psychology. A case study approach. Malden: Blackwell.
  • Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, Paido.
  • Kerlinger, F. (1972). Základy výzkumu chování. Praha, Academia.
  • Miovský, M (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
  • Robson, C. (1993). Real world research. A resource for social scientists and practitioner - researchers. Oxford, Blackwell Publishers Ltd.
  • Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B. (2003). Research Methods in Psychology. New York, McGraw-Hill Publishing.
  • Schachter, D. L. (2003). Sedm hříchů paměti. Jak si pamatujeme a zapomínáme. Praha: Paseka.
  • Smith, R. A., Davis, S. F. (2006). The Psychologist as a Detective: An Introduction to Conducting Research in Psychology. Pearson Prentice Hall, New Yersey.
  • Sommer. B., Sommer, R. (1997). A practical guide to behavioral research. Tools and techniques. 4th Ed. Oxford: Oxford University Press.
  • Strauss A., Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice, Albert.
  • Šanderová, J. (2005). Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: SLON.
  • Tourangeau, R., Rips, L. J., Rasinski (2000). The psychology of survey response. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Urbánek, T. (2002). Základy psychometriky. Brno: PsÚ AV ČR, PsÚ FF MU.
  • Webb, E. J., Campbell, D. T., Schwartz, R. D., Sechrest, L. (1966). Unobtrusive measures. Nonreactive research in the social sciences. Chicago: Rand McNally.
Literatura
  • GOODWIN, C. James. Research in psychology : methods and design. 5th ed. Hoboken, N.J.: John Wiley & Sons, 2007, xxiii, 597. ISBN 9780471763833. info
  • SHAUGHNESSY, John J., Eugene B. ZECHMEISTER a Jeanne S. ZECHMEISTER. Research methods in psychology. 7th ed. Boston: McGraw-Hill, 2006, xiv, 578. ISBN 0071116559. URL info
  • Úvod do metodologie psychologického výzkumu :jak zkoumat lidskou duši. Edited by Ján Ferjenčík - Petr Bakalář. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 255 s. ISBN 80-7178-367-6. info
Metody hodnocení
V průběhu semestru budou studenti pracovat na několika úkolech. Jejich 100% realizace a odevzdání v určených termínech je předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit ke zkoušce. Úkoly jsou plněny formou týmové i individuální práce, jsou zadávány na studijních setkáních a doplňovány informacemi ve studijních materiálech k předmětu v IS MU.
ÚKOL 1: Realizace výzkumného projektu
Na tomto úkolu pracují týmy o velikosti 4 - 5 studentů. V průběhu semestru mají týmy studentů za úkol navrhnout a realizovat výzkumný projekt včetně fáze sběru dat. Jednotlivé kroky návrhu a realizace jsou zadávány jako úkoly na seminářích.
. Součástí plnění tohoto úkolu je odevzdání částí projektu v dohodnutých termínech a pravidelná prezentace jednotlivých kroků výzkumu na seminářích.
Hlavními výstupy tohoto úkolu jsou jednotlivé prezentace na seminářích, zpráva v požadované struktuře a nasbíraná data. Data je nutné odevzdat v elektronické jako datovou matici.
Projekt je bodově hodnocen. Bodové hodnocení je součástí výsledného hodnocení v předmětu.
ÚKOL 2: Oponentský posudek výzkumného projektu
Na tomto úkolu pracuje každý student samostatně. Úkolem je vytvořit oponentský posudek zadané výzkumné zprávy. Struktura pro tvorbu posudku je studentům představena na semináři a obsahuje ji také šablona pro psaní oponentského posudku, která je umístěna ve studijních materiálech předmětu.
Posudek je hodnocen přijat / nepřijat.
Zkouška
Předmět je zakončen zkouškou, která má písemnou podobu. Výsledek zkoušky je bodově hodnocen v rozsahu 0 - 50 bodů. Minimální počet bodů je 25.
Celkové hodnocení předmětu
Celkové hodnocení studenta v předmětu je dáno výsledky za písemné úkoly (50%) a výkonem při zkoušce (50%).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.