ZUR500b Arabská média

Faculty of Social Studies
Autumn 2018
Extent and Intensity
0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Roman Gallo (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D.
Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Supplier department: Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Timetable
Fri 5. 10. 12:00–13:40 Studio 527, 14:00–17:00 AVC, Fri 19. 10. 12:00–17:40 Studio 527, Fri 2. 11. 12:00–13:40 Studio 527, 14:00–17:40 Střižna 531, Fri 14. 12. 12:00–17:40 Studio 527
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
• Seznámit studenty se situací na mediálním trhu v arabském světě a ve vybraných arabských zemích. Ukázat jaké jsou základní trendy ve vývoji zásadních arabských tištěných, audiovizuálních a digitálních médií a jak se tyto liší od trendů vývoje českého, evropského a světového trhu.

• Podrobně studenty na příkladech a case studiích seznámit s hlavními specifiky fungování novinářů ve vybraných arabských zemích

o Na příkladech a svědectvích z místa (Egypt, Bahrain) ukázat jakou roli sehrála tradiční a sociální média v procesu revolucí tzv. arabského jara.

o Jak arabská média informují o dění v Evropě, případně v České republice

o Extrémně silná role mobilních telefonů v mediálním prostředí v arabském světě

o Al Jazeera - příběh katarské televize, která změnila arabský svět.

o Postavení žen novinářek v Saúdské Arábii

o Jak funguje Alyaum – jedno z největších vydavatelství (noviny, weby, TV produkce) v saúdském království – postavení novinářů, cenzura, tvorba obsahu

• Na kursu se budou výrazně podílet odborníci přímo z arabských médií (Egypt, Libanon, Saúdská Arábie) kteří do výuky přinesou autentické zkušenosti ze své každodenní práce.

• Hlavní cíl kursu: Umožnit studentům pochopit fungování médií v arabském světě. V interaktivních částech kurzu zajistit studentům přímý kontakt se zástupci různorodých arabských médií. Nabyté znalosti a dovednosti pak využít v praktické práci studentů nad projekty, které vzniknou v rámci kursu a jejichž zaměření bude spojené s evropsko-arabskými či česko-arabskými vztahy a vzájemném vnímání a pochopení. Cílem je publikování studentských prací v některých z produktů vydávaných Vltava Labe Media, případně ve vybraných arabských médiích. Půjde především o tištěné či kombinované multimediální projekty.
Learning outcomes (in Czech)
Po úspěšném absolvování kurzu si studenti odnesou praktické znalosti o situaci na mediálním trhu v arabském světě a ve vybraných arabských zemích. Budou vědět jaké jsou základní trendy ve vývoji zásadních arabských tištěných, audiovizuálních a digitálních médií a jak se tyto liší od trendů vývoje českého, evropského a světového trhu.

Studenti budou rovněž znát hlavní specifika fungování novinářů ve vybraných arabských zemích.

Příprava studentské práce pro konkrétní české či arabské médium navíc studentům ukáže v praxi, jak tvořit mediální projekt pro jasně definovanou cílovou skupinu a pro specifický, vybraný typ média.

Absolventi kurzu jsou schopni používat nabyté znalosti a dovednosti při práci pro různé typy a druhy médií, a to zejména pro média tištěná či digitální.
Syllabus (in Czech)
  • 1.1. Zahájení kurzu. Představení obsahu.
  • Situace na mediálním trhu v arabském světě a ve vybraných arabských zemích Základní trendy ve vývoji zásadních arabských tištěných, audiovizuálních a digitálních médií. Odlišnosti od trendů vývoje českého, evropského a světového trhu.
  • 1.2. Arabská specifika – Case study 1
  • Jak funguje Alyaum – jedno z největších vydavatelství (noviny, weby, TV produkce) v saúdském království – postavení novinářů, cenzura, tvorba obsahu, Očima Čechů, kteří pomáhali reformovat tento mediální dům.
  • 1.3. Arabská specifika – Case study 2
  • Postavení žen novinářek v Saúdské Arábii. Na příkladech z významných mediálních domů (arabsky psaného, anglicky psaného) v saúdském království.
  • 1.4. Diskuse: na jaké téma a v jaké formě by mohly být připraveny praktické studentské příspěvky k hlavnímu tématu kurzu Média v arabském světě?
  • Příprava na zadání hlavního úkolu kurzu určeného pro malé studentské týmy či jednotlivce
  • 2.1 Arabská specifika – Case study 3
  • Jak se píše a mluví (informuje) o Evropě, případně o dění v Česku v arabských médiích? Co se o České republice ví? Této části kursu bude probíhat formou přednáška a posléze debaty s egyptským novinářem a mediálním expertem Tarekem Atiou.
  • 2.2. Arabská specifika – Case study 4
  • Jakou roli sehrála tradiční a sociální média v procesu revolucí tzv. arabského jara. Na příkladech a svědectvích z místa (Egypt, Bahrain). Této části kursu bude probíhat formou přednáška a posléze debaty s egyptským novinářem a mediálním expertem Tarekem Atiou.
  • 2.3. Diskuse: nad přípravou praktických studentských příspěvků k hlavnímu tématu kurzu Média v arabském světě? Diskuse nad problematickými body.
  • Další kolo přípravy hlavního úkolu kurzu určeného pro malé studentské týmy či jednotlivce
  • 3.1. Arabská specifika – Case study 5
  • Al Jazeera - příběh katarské televize, která změnila arabský svět. Této části kursu bude probíhat formou přednáška a posléze debaty s libanonským mediálním expertem Alim Al Assamem
  • 3.2. Arabská specifika – Case study 6
  • Extrémně silná role mobilů v mediálním prostředí v arabském světě Této části kursu bude probíhat formou přednáška a posléze debaty s libanonským mediálním expertem Alim Al Assamem
  • 3.3. Diskuse nad připravovanými pracemi – studenti odprezentují stav práce na úkolu. Diskuse nad problematickými body.
  • 4.1. Prezentace studentských prací.
  • 4.2. Závěrečné společné kolokvium (debata nad prezentovanými pracemi)
  • 4.3. Vyhodnocení Individuální zhodnocení kurzu, zpětná vazba
Teaching methods (in Czech)
Semináře, praktické novinářské úkoly, skupinové diskuse, práce nad projektem, prezentace projektu, diskuse s experty z praxe, tvorba a publikování studentských projektů ve vybraných produktech Vltava Labe Media případně v některých arabských médiích, studium předepsané literatury.
Assessment methods (in Czech)
Kurz úspěšně zakončí posluchači, kteří odevzdají v dohodnutých termínech a v minimálně dostatečné kvalitě studentskou práci. Při závěrečném hodnocení bude také přihlédnuto k plusovým bodům, které lze získat za aktivní práci při seminářích a diskusích. Studentská práce: Každý student se v průběhu kurzu aktivně zapojí do přípravy Studentské práce ať už v malém týmu nebo individuálně. Tato práce musí splňovat kvalitativní kritéria, která, spolu se studentovou rolí v týmu, budou písemně nadefinována při zadávání a odsouhlasováni práce. Závěrečné kolokvium: Studenti na společném setkání prezentují Studentské práce, které vznikly v průběhu kurzu. Lektoři zároveň na příkladech shrnují základní chyby, kterých se studující v průběhu výuky dopouštěli včetně návrhů, jak chyby odstranit. Aktivní účast studenta na kolokviu znamená plusové body, ke kterým bude přihlédnuto při závěrečném hodnocení. Zároveň se při hodnocení studentů bude přihlížet k tomu, nakolik Studentská práce splňuje kritéria pro publikování v médiu, pro které byla připravována.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught each semester.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2018/ZUR500b