PSY150 Anthropology

Faculty of Social Studies
Spring 2000
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
RNDr. Vladimír Šedivý, CSc.
Guaranteed by
RNDr. Vladimír Šedivý, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Mgr. Magdalena Valášková
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do antropologie: definiční vymezení antropologie jako vědy, jejího předmětu zkoumání - člověka, obecné metody zkoumání (některé speciální metody budou probrány na konkrétních příkladech), systematizace této empirické i aplikační vědy a vybraných základních pojmů.
  • 2. Ekologie člověka: interakce člověk Ť životní prostředí, tj. fyzikální, chemické a biologické faktory prostředí a způsob jejich působnosti. Biologická versus kulturní adapatabilita, ekologická podmíněnost etnických rozdílů.
  • 3. Sociální a kulturní antropologie: interakce člověk Ť člověk, případně lidé a instituce, komunikace, učení, indoktrinace, vektor pozitivního společenského působení prostřednictvím politických, sociálních a ekonomických faktorů psychosociálního klimatu.
  • 4. Vznik a vývoj lidí (fylogeneze): evoluce versus kreace, systém primátů, význačné lidské znaky, atavismy a rudimenty. Proces hominizace (biologický rozvoj tělesných komplexů horní končetina + hrudník, dolní končetiny + pánev, lebka + ruka) a sapientace (psychosociální rozvoj člověka, nepřímo dokládaný jeho kulturou a civilizací).
  • 5. Charakteristika nálezů v evoluční řadě: živočišný předchůdce člověka - hominoidní předchůdce -Australopithecus - Homo erectus - Homo neanerthaliensis - Homo sapiens fosilis - Homo sapiens sapiens.
  • 6. Vznik a vývoj člověka (ontogeneze): rozvoj a variace lidských znaků v čase od početí do smrti. Charakterizace období života člověka v řadě: narození - kojenec - batole - zástupce mladšího školního věku - zástupce staršího školního věku - puberta - dospívání - biologické, psychické a sociální zrání - dospělost - stáří - kmetský věk - úmrtí.
  • 7. Rasová antropologie: variace lidských znaků v prostoru podle stávající ekologické niky (ekosystému). Kořeny a následky rasismu. Charakteristika tří základních ras a plemen v Evropě. Individuální stanovení plemenného typu.
  • 8. Vybrané projevy kulturní antropologie: etologie člověka zkoumající jeho chování; ozdobování a znetovřování těla; rituály, kulty a mýty.
  • 9. Somatotypy: spekulativní a experimentální vývoj typologie podle Hypocrata, Violy, Ravena, Kraetschmera, Sheldona, Heathové a Cartera.
  • 10. Individuální stanovení somatotypu: měření, výpočet a vyhodnocení.
  • 11. Dermatoglyfika: čistě geneticky zakotvený znak, morfologie a systém vzorování kůže prstů, dlaní a plosek nohou a jejich kvantitativní a kvalitativní vyhodnocování (norma).
  • 12. Individuální sejmutí a stanovení dermatoglyfických vzorců prstů a dlaní.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Credit evaluation note: 2 původní kredity.
The course is also listed under the following terms Spring 2001, Spring 2002, Spring 2003.
  • Enrolment Statistics (Spring 2000, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2000/PSY150