FSS:MVE412 Realism in IR - Course Information
MVE412 Realism in International Relations
Faculty of Social StudiesSpring 2004
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 6 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Pavel Pšeja, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Petr Fiala, Ph.D., LL.M.
Department of International Relations and European Studies – Faculty of Social Studies
Contact Person: Olga Cídlová, DiS. - Timetable
- Wed 14:00–15:40 U27
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives (in Czech)
- Cílem kursu je zevrubně probrat vývoj realismu jako klíčové teorie oboru mezinárodních vztahů, přičemz důraz je kladen jak na přínos jednotlivých autorů, tak i na s realismem typicky spojovaná témata. Kurs je koncipován jako čtecí seminář a jednotlivá setkání mají mít povahu debaty nad jednotlivými tématy, kdy vyučující stručným expozé na začátku setkání nastíní hlavní rysy příslusné problematiky a nabídne body k diskusi, které společně se studenty na základě jejich domácí přípravy společně rozebírá. Po absolvování kursu by studenti měli mít obsazný přehled o myslenkovém vývoji realismu a o významu jednotlivých myslitelů působících v jeho rámci.
- Syllabus (in Czech)
- 1) Úvod do problematiky, seznámení s povahou kursu, zadání úkolů 2) Realismus jako (klíčová) teorie, jeho posice, historické kořeny a vývoj Literatura: Smith (1986), s. 1-15, 14 s., Donnelly (2000), s. 6-31, 26 s. 3) Max Weber a Reinhold Niebuhr jako dodavatelé idejí realismu, E. H. Carr jako tvůrce realismu Literatura: Smith (1986), s. 24-27, 48-53, 69-77, 92-98, 100-106, 31 s. 4) H. Morgenthau jako propagátor realismu; G. Kennan a H. Kissinger a realismus v praxi Literatura: Smith (1986), s. 166-172, 194-199, 13 s., Guzzini (1998), s. 15-31, 51-61, 95-107, 40 s. 5) Lidská přirozenost a anarchické struktura mezinárodního prostředí jako základní stavební kameny realismu Literatura: Donnelly (2000), s. 43-50, 81-103, 30 s. 6) Systém, stát a moc Literatura: Donnelly (2000), s. 107-111, 5 s., Hobson (2000), s. 45-61, 17 s. 7) Vyhlídky a proměny realismu na konci dvacátého století Literatura: Smith (1986), s. 218-238, 21 s., Guzzini (1998), s. 217-227, 11 s.
- Assessment methods (in Czech)
- Vzhledem k povaze kursu se klade důraz na: 1) aktivní účast na seminářích, kdy se student musí zúčastnit alespoň pěti setkání, přičemz nutnou podmínkou je jeho zapojení do debaty; samozřejmým předpokladem je rovněz předchozí domácí příprava; 2) vypracování sesti krátkých posičních esejů v rozsahu jedné az dvou normostran, vzdy k některému z textů zadaných pro příslusné setkání (konkrétní výběr bude proveden dle dohody s vyučujícím). Tyto eseje je nutno odevzdat nejpozději dva dny před seminářem (tj. do pondělní půlnoci, resp. v praxi do úterního rána emailem vyučujícímu). Akceptovatelný esej obsahuje stručný souhrn hlavních argumentů textu a kritický komentář sestávající z vlastních poznámek, tezí, konkrétních bodů kritiky a návrhu otázek, o kterých je třeba diskutovat. Posledním pozadavkem je vypracování krátkého hodnotícího textu v rozsahu max. 5 normostran, který má mít povahu komentáře ohledně smyslu a povahy realismu. Nejde tedy o standardní odborný text či seminární práci, nýbrz reflexi, jejíz součástí musí být argumentačně podlozené zaujetí postoje k hlavním bodům realismu. Práce se odevzdává po skončení semestru.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2004/MVE412