MVE412 Realism in International Relations

Faculty of Social Studies
Spring 2004
Extent and Intensity
0/2/0. 6 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Pavel Pšeja, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Petr Fiala, Ph.D., LL.M.
Department of International Relations and European Studies – Faculty of Social Studies
Contact Person: Olga Cídlová, DiS.
Timetable
Wed 14:00–15:40 U27
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem kursu je zevrubně probrat vývoj realismu jako klíčové teorie oboru mezinárodních vztahů, přičemz důraz je kladen jak na přínos jednotlivých autorů, tak i na s realismem typicky spojovaná témata. Kurs je koncipován jako čtecí seminář a jednotlivá setkání mají mít povahu debaty nad jednotlivými tématy, kdy vyučující stručným expozé na začátku setkání nastíní hlavní rysy příslusné problematiky a nabídne body k diskusi, které společně se studenty na základě jejich domácí přípravy společně rozebírá. Po absolvování kursu by studenti měli mít obsazný přehled o myslenkovém vývoji realismu a o významu jednotlivých myslitelů působících v jeho rámci.
Syllabus (in Czech)
  • 1) Úvod do problematiky, seznámení s povahou kursu, zadání úkolů 2) Realismus jako (klíčová) teorie, jeho posice, historické kořeny a vývoj Literatura: Smith (1986), s. 1-15, 14 s., Donnelly (2000), s. 6-31, 26 s. 3) Max Weber a Reinhold Niebuhr jako dodavatelé idejí realismu, E. H. Carr jako tvůrce realismu Literatura: Smith (1986), s. 24-27, 48-53, 69-77, 92-98, 100-106, 31 s. 4) H. Morgenthau jako propagátor realismu; G. Kennan a H. Kissinger a realismus v praxi Literatura: Smith (1986), s. 166-172, 194-199, 13 s., Guzzini (1998), s. 15-31, 51-61, 95-107, 40 s. 5) Lidská přirozenost a anarchické struktura mezinárodního prostředí jako základní stavební kameny realismu Literatura: Donnelly (2000), s. 43-50, 81-103, 30 s. 6) Systém, stát a moc Literatura: Donnelly (2000), s. 107-111, 5 s., Hobson (2000), s. 45-61, 17 s. 7) Vyhlídky a proměny realismu na konci dvacátého století Literatura: Smith (1986), s. 218-238, 21 s., Guzzini (1998), s. 217-227, 11 s.
Assessment methods (in Czech)
Vzhledem k povaze kursu se klade důraz na: 1) aktivní účast na seminářích, kdy se student musí zúčastnit alespoň pěti setkání, přičemz nutnou podmínkou je jeho zapojení do debaty; samozřejmým předpokladem je rovněz předchozí domácí příprava; 2) vypracování sesti krátkých posičních esejů v rozsahu jedné az dvou normostran, vzdy k některému z textů zadaných pro příslusné setkání (konkrétní výběr bude proveden dle dohody s vyučujícím). Tyto eseje je nutno odevzdat nejpozději dva dny před seminářem (tj. do pondělní půlnoci, resp. v praxi do úterního rána emailem vyučujícímu). Akceptovatelný esej obsahuje stručný souhrn hlavních argumentů textu a kritický komentář sestávající z vlastních poznámek, tezí, konkrétních bodů kritiky a návrhu otázek, o kterých je třeba diskutovat. Posledním pozadavkem je vypracování krátkého hodnotícího textu v rozsahu max. 5 normostran, který má mít povahu komentáře ohledně smyslu a povahy realismu. Nejde tedy o standardní odborný text či seminární práci, nýbrz reflexi, jejíz součástí musí být argumentačně podlozené zaujetí postoje k hlavním bodům realismu. Práce se odevzdává po skončení semestru.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2003.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2004/MVE412