PSY487 Introduction to unverbal techniques

Faculty of Social Studies
Spring 2007
Extent and Intensity
0/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Jiří Šupa, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Jiří Šupa, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Mgr. Jiří Šupa, Ph.D.
Timetable
Tue 20. 2. 18:00–19:40 M117, Fri 16. 3. 14:00–19:30 U34, Fri 20. 4. 15:00–19:30 U34, Fri 27. 4. 14:00–19:30 U34, Fri 18. 5. 15:00–19:30 U34
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 12 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/12, only registered: 0/12, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/12
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
V kursu se student/studentka seznámí s teoretickými a praktickými základy expresívních terapií prostřednictvím arteterapeutických, tanečně- pohybových, dramaterapeutických a muzikoterapeutických technik. Expresívní a neverbální terapie jsou doloženými léčebnými postupy využívající prvky umění, uplatňují se především v psychoterapeutické a psychodiagnostické praxi v různých typech zařízení. Cílem kursu je zájemce seznámit s neverbálními terapeutickými technikami na základě vlastní zkušenosti a poskytnout teoretický nástin jednotlivých ex. terapií (cíl, metoda, historie, aplikace atd viz sylabus). Použity budou techniky arteterapie, muzikoterapie, dramaterapie, tanečně pohybové terapie, KPT - koncentrativní pohybové terapie, psychogymnastiky, relaxace, imaginace.
Syllabus (in Czech)
  • Teorie:Léčebný vliv umění v psychoterapii, práce se skupinou - vedení skupiny, struktura setkání, skupinová dynamika, reflexe, sdílení, individuální terapie, vztah, neverbální chování, využití expresívních terapií u lidí s určitými okruhy potíží (diagnózy). Arteterapie-definice, cíle, přístupy, historie, zdroje, metody, techniky, využití, artefiletika, osobnost-arteterapeut, postavení arteterapie v ČR, výcvik, proces, interpretace, symbol, artefakt, art-brut, tvoření s náhodou, hra, Muzikoterapie-definice, cíle, přístupy, historie, zdroje, metody, techniky, využití, improvizace, Orffovy nástroje, působení zvuku na lid. organismus, osobnost-muzikoterapeut, postavení muzikoterapie v ĆR, výcvik, vystoupení, práce s hlasem, Tanečně-pohybová terapie-definice, cíle, přístupy, historie, zdroje, metody, pohyb, tanec, využití, techniky, osobnost-taneční terapeut, postavení tan.terapie v ĆR, výcvik, příbuzné přístupy-psychogymnastika, psychomimika, jiné přístupy práce s tělem Koncentrativní pohybová terapie- definice, cíle, přístupy, historie, zdroje, metody, využití, techniky, osobnost-taneční terapeut, postavení KPT v SR, výcvik, pohyb, prostor, řeč v KPT Dramaterapie- definice, cíle, přístupy, historie, zdroje, metody, techniky, role, katarze, abreakce, využití, osobnost-dramaterapeut, postavení dramaterapie v ĆR, výcvik, rozdíl dramaterapie-psychodrama, dramatická výchova, sociální drama, vystoupení, Psychodrama- definice, cíle, přístupy, historie, zdroje, metody, techniky, role, výcvik, využití, hudební psychodrama, Poezie, využití poezie v terapii, využití příběhů v terapii. Praktické bloky 1. Arteterapie (čmáranice, z chaosu do řádu, seznamovací techniky) 2. Taneční a pohybové terapie – ( rozehřívací techniky, pohyb, improvizace, expresívní tanec, Koncentrativní pohybová terapie-prostor, místo) 3. Arteterapie – (práce s tématem v arteterapii, symbol, místo interpretace v arte) 4. Muzikoterapie (Orfovy nástroje, dialogy, společná improvizace, práce s hlasem+dirigent, obraz mého já, hudební psychodrama) 5. Dramaterapie (rozehřívací techniky, improvizace, role, vývojové proměny) 6. Poezie, arteterapie, pohyb (příběhy v terapii, já a svět) 7. Muzikoterapie+dramaterapie+arteterapie (práce na tématu) 8. Pohyb- další přístupy(psychopantomima, psychogymnastika, práce s tělem, prvky KPT, rozehřívací techniky, kohezívní t., uzavírací t.) 9. Tvoření s náhodou/připravit projekt 10. Uzavření – (skupinová práce)
Assessment methods (in Czech)
Zápočet: 80% docházka, čtení zadané literatury, projekt
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2007/PSY487