PSY490 Ethnopsychology

Faculty of Social Studies
Spring 2007
Extent and Intensity
1/1. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Roman Hytych, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Roman Hytych, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: PhDr. Roman Hytych, Ph.D.
Timetable
Thu 8:00–9:40 P24
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 18 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/18, only registered: 0/18, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/18
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kurz nabízí seznámení se základními teoretickými a metodologickými východisky etnopsychologie, interdisciplinárního oboru zkoumajícího psychické jevy v různých sociálních skupinách a kulturách. V jednotlivých přednáškách jsou konkrétně dokumentovány vybrané teoretické přístupy se specifickým zaměřením na zvolená témata: etika a hodnoty; duševní zdraví a nemoc; smrt. Studentům je vedle přehledu relevantních vědomostí nabídnut nácvik základních dovedností kvalitativní metodologie užívané v etnopsychologii: vedení a facilitace rozhovoru, příprava a záznam pozorování jakož i analytické zpracování dat vytvářených výzkumníkem. Kurz nabízí jednak prozkoumání studenty přijímaných kulturních reprezentací vybraných témat jednak nabízí alternativní možnosti vycházející jak ze studia relevantní literatury, tak i z výsledků terénního výzkumu lektora kurzu v tradičně buddhistických kulturách Srí Lanky a Barmy v letech 2002-2004.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvodní přehled problematiky, cíle kurzu a uzavření kontraktu se studenty. Modely osoby, jak lze vysvětlit chování a jednání osob v závislosti na sociálním a kulturním kontextu dané osoby a osoby pozorovatele, vědce?
  • 2. Odlišné reprezentace předmětu výzkumu jako predeterminanty přístupu k problematice. I vědecké modely mají svůj kulturní kontext. Diskutovány budou otázky etiky výzkumu; vlivu výzkumníka na zaznamenávané skutečnosti výzkumu (bias); vlivu zdrojů financování výzkumu na otázky řešené vědou (vested interests of science); módní trendy ve vědě; kulturní zásobárna vědění a sdílené sociální reprezentace vědecké obce a zkoumané populace.
  • 3. Metodologické principy zkoumání psychických jevů v odlišných sociálních skupinách a kulturách. Podrobněji bude diskutována otázka práce s odlišností, explorace relevantní kulturní zásobárny vědění a zpracování vlastních předpokladů zdravého rozumu. Jako nedílnou součástí etnopsychologického výzkumu je postulován rozvoj sebepoznání osoby výzkumníka, metodický trénink introspekce a nácvik pozorování Závazné přihlášení k tématům seminárních prací.
  • 4. Psychoanalýza a hledání odpovědí na povahu vztahu kultury a osoby. Vývoj dítěte. Jakou roli při vývoji dítěte hrají kulturní vzorce, výchovné styly rodiny, vrozené dispozice a tendence dítěte. Jak se dítě vyvíjí? Existují obecné zákonitosti či významné kulturní a sociální variace?
  • Seminář je věnován nácviku vedení a facilitace skupinového rozhovoru (téma vývoj dítěte), záznamu pozorování a analytickému zpracování vytvářených dat. Jednotliví studenti se trénují v rolích facilitátora, pozorovatele, účastníka a zároveň ve skupinové diskusi mapují své vlastní pojetí diskutovaného tématu. Skupinové rozhovory jsou zaznamenány a jsou podkladem pro seminární práce studentů. V přednášce jsou poté nabídnuty alternativní možnosti pohledu na diskutované psychické jevy. V týdnu 4-5 je kladen větší důraz na seznámení se základními teoretickými přístupy, v týdnech následujících naopak na způsoby facilitování, zaznamenání a zpracování skupinové diskuse studentů.
  • 5. Krize antropologie; je řešením užití nástrojů statistiky, zaměření se na strukturu či pozorovatelné chování? Svoboda jednání či programy chování? Vůle, jednání, chování, svoboda, podmíněnost, sociální a kulturní tlak.
  • 6. Kognitivní přístupy či kulturní relativismus? Emoce a identita. Definování identity, prožívání, exprese emocí a jejich kognitivní zaznamenání. Role jazyku.
  • 7. Etika a hodnoty. Role etiky v každodenním životě, profesy psychologa, psychoterapeuta a vědce. Zdroje definice etiky, kulturní odlišnosti. Existuje variace hodnotové hierarchie v různých kulturách? Jakou roli pro mě hraje etika, jaké jsou mé cíle, jaké jsou preferované hodnoty české společnosti? Mohou nás obohatit alternativní pohledy mimoevropských kultur?
  • 8. Duševní zdraví a nemoc I. Co je zdravé a co nezdravé? Norma a vybočení z normy. Norma a ideál, na statistice založené střední hodnoty souboru versus kvalitativní rozlišení typů. Explorace reprezentace duševního zdraví a nemoci studentů semináře. Diskuse tradičního pojetí duševní nemoci a zdraví dle manuálů MKN 10, DSM IV.
  • 9. Duševní zdraví a nemoc II. Příklady pojetí duševního zdraví a nemoci v neevropských kulturách, diskuse odlišností, podobností, možných důsledků rozdílného pojetí psychických jevů.
  • 10. Prezentace seminárních prací I. Studenti mají 10 min k prezentaci své práce, po níž následuje krátká diskuse. Písemně zpracovaná seminární práce je po prezentaci odevzdána v minimálním rozsahu 7 normostran.
  • 11. Smrt I. Smrt a umírání v realitě střední Evropy. Vývoj pojímání smrti. Křesťanské kořeny, postmoderní konzum, institucionalizace, medikalizace a profesionalizace umírání. Staronové trendy, domy bolesti, hospice. Explorace reprezentace smrti studentů semináře. Vztah smrti a života. Má téma smrti i blahodárné účinky, například v psychoterapii?
  • 12. Smrt II. Příklady pojetí smrti v neevropských kulturách, diskuse odlišností, podobností, možných důsledků rozdílného pojetí psychických jevů. Existuje jediná pravda?
  • 13. Prezentace seminárních prací II., reflektování kurzu. Studenti mají 10 min k prezentaci své práce, po níž následuje krátká diskuse. Písemně zpracovaná seminární práce je po prezentaci odevzdána v minimálním rozsahu 7 normostran.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2007/PSY490