PSY492 Creativity and inovation

Faculty of Social Studies
Spring 2007
Extent and Intensity
0/0. 4 credit(s). Recommended Type of Completion: z (credit). Other types of completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Emilie Franková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Emilie Franková, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: PhDr. Emilie Franková, Ph.D.
Timetable
each even Wednesday 8:00–13:30 U23
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 16 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/16, only registered: 0/16, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/16
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Tento výběrový výcvikový seminář je určen studentům magisterského studia. Cílem semináře je:
seznámit studenty s moderními přístupy k chápání tvořivosti a inovací a se vztahy mezi tvořivostí a inovacemi různých řádů a kategorií
identifikovat míru a kvalitu tvořivosti studentů
přispět k rozvoji tvořivého potenciálu studentů
vybavit studenty základními znalostmi a základními aplikačními dovednostmi pro realizaci výcvikových seminářů zaměřených na rozvíjení a management tvořivosti, a to pro realizaci zpočátku pod supervizí garanta, posléze i samostatně
Syllabus (in Czech)
  • Osnova - rozpis témat do 12-13 týdnů, nebo blokových setkání á 6 x za semestr, nebo třeba 3 x za semestr
  • Přednáška: Kreativita jako komplexní fenomén. Struktura kreativity. Klíčové strategie podpory kreativity. Základní kreativní dovednosti. Postavení a využití tvořivosti v organizaci a v činnosti manažerů a podnikatelů. Cvičení: Individuální kreativní úkol. Společné zmapování dosažených výstupů, komentář a diskuse.
  • Přednáška: Vymezení tvořivosti. Druhy tvořivosti. Kreativní osobnost, kreativní produkt, prokreativní prostředí. Průběh a specifika kreativního procesu a možnosti jeho ovlivňování. Cvičení: Individuální kreativní úkol. Společné zmapování dosažených výstupů, komentář a diskuse.
  • Přednáška: Paradoxy spojené s tvořivostí. Mýty a inhibitory blokující tvořivý a inovační potenciál a možnosti jejich odstraňování. Facilitátory tvořivosti a jejich aplikace. Metody podporující tvořivé myšlení a inovace.
  • Cvičení: Identifikace bariér tvořivosti - tzv. „otvírače mysli“ a jejich řešení.
  • Přednáška: Klíčové teorie tvořivosti a možnosti jejich praktického užití.
  • Cvičení: Podpora kreativních postojů a návyků, zvyšování citlivosti na problémy, hledání alternativních postupů řešení problémů, výběr vhodné alternativy.
  • Přednáška: Klíčové teorie tvořivosti a možnosti jejich praktického užití - dokončení.
  • Cvičení: Týmové řešení kreativního problému z oblasti organizačního chování včetně prezentace týmových výstupů.
  • Přednáška: Management tvořivosti a kreativní leader.
  • Cvičení: Identifikace tvůrčích stylů řízení a vedení lidí, diskuse.
  • Poznámka: Pořadí a obsah jednotlivých výukových setkání má svá pravidla a návaznosti, avšak je proaktivní a bere v úvahu také složení skupiny zapsaných studentek a studentů a jejich individuální zaměření a předpoklady k tvořivé práci. Upřesnění výběru literatury, aktuální nabídka doplňkových akcí aj. informace jsou uváděny ve výuce i v IS MU.
Literature
  • ŽÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2004, 315 s. ISBN 8025104575. info
  • LUKÁŠOVÁ, Růžena and Ivan a kol. NOVÝ. Organizační kultura (Organizational culture). Praha: Grada Publishing, 2004, 176 pp. edice Expert, sv. 1. ISBN 80-247-0648-2. info
  • SISKIND, Barry. Čmeláci přece nemohou létat-- : sedm strategií správného rozhodování a řešení problémů. Translated by Aleš Lisa. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2003, 119 s. ISBN 8072610910. info
  • STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 636 s. ISBN 80-7178-376-5. info
  • BENDER, Peter Urs and Eric HELLMAN. Leadership from within. Translated by Pavel Medek. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2002, 219 s. ISBN 80-7261-069-4. info
  • HOWARD, Pierce J. Příručka pro uživatele mozku :praktické informace a návody pro každodenní život. Translated by František Koukolík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002, 397 s. ISBN 80-7178-661-6. info
  • BUZAN, Tony. Síla kreativní inteligence : 10 cest k pramenům vašich tvůrčích schopností. Translated by Hana Krejčí. 1. vyd. V Praze: Columbus, 2002, 126 s. ISBN 8072491318. info
  • BENNIS, Warren. Staří psi a nové triky, aneb, O tvořivosti a spolupráci. 1. vyd. Praha: Management Press, 2001, 175 s. ISBN 80-7261-045-7. info
  • STERNBERG, Robert J. Úspěšná inteligence : jak rozvíjet praktickou a tvůrčí inteligenci. Translated by Jiří Papoušek. 1. vyd. Praha: Grada, 2001, 208 s. ISBN 8024701200. info
  • DACEY, John S. and Kathleen LENNON. Kreativita : souhra biologických, psychologických a sociálních faktorů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2000, 250 s. ISBN 8071699039. info
  • URBAN, Dieter. Emocionální inteligence :šance pro nekonvenční myšlení a alternativní rozhodování. Translated by Jiří Pondělíček. Vyd. 1. Praha: Management Press, 1998, 190 s. ISBN 80-85943-79-4. info
  • DE BONO, Edward. Pravdu mám já, určitě ne ty. Translated by Pavel Toman. Vyd. 1. Praha: Argo, 1998, 295 s. ISBN 8072030663. info
  • KIRST, Werner and Ulrich DIEKMEYER. Trénink tvořivosti :hry a cvičení pro děti i dospělé. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 125 s. ISBN 80-7178-227-0. info
  • Logika vědeckého bádání. Edited by Karl R. Popper. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1997, xliv, 617. ISBN 80-86005-45-3. info
  • DE BONO, Edward. Šest klobouků, aneb, Jak myslet. Vyd. 1. Praha: Argo, 1997, 185 s. ISBN 8072031287. info
  • BIRKENBIHL, Vera F. Piliny v hlavě? :návod k užívání mozku - od "majitelů mozku" k "uživatelům mozku". Hradec Králové: Svítání, 1996, 186 s. ISBN 80-901788-4-7. info
  • MALINA, Jaroslav. O tvořivosti ve vědě, politice a umění. 1. vyd. Brno: Nadace Universitas Masarykiana, 1993, 296 s. ISBN 80-901305-7-7. info
  • MALINOVÁ, Renata and Jaroslav MALINA. Obdivuhodný člověk :úvahy o lidské tvořivosti. Vyd. 1. Ostrava: Profil, 1991, 230 s. ISBN 80-7034-042-8. info
  • BONO, Edward de. The use of lateral thinking. 1st pub. Harmondsworth: Penguin Books, 1972, 140 s. ISBN 0-14-021446-1. info
Assessment methods (in Czech)
Předmět je výběrový, doporučované ukončení: zápočet (jiná možnost ukončení: zkouška). Pro úspěšné ukončení předmětu je třeba splnit všechny následující požadavky:
Aktivní účast na přednáškách a cvičeních, a to s průběžným využitím poznatků a jejich aplikace v průběhu cvičení. Účast cvičeních je kontrolovaná, přičemž požadovaná účast na cvičeních činí alespoň 80 % aktivní účasti.
Vypracování týmového úkolu s tímto zadáním: Zmapování kriterií a míry tvořivosti a inovativnosti organizace nebo organizační jednotky (probíhá mimo vlastní výuku) a prezentace trvalou formou zachycených výsledků (po dohodě v rámci výuky nebo při jiné příležitosti).
Účast na řešení kreativního problému z oblasti organizačního chování - úzce souvisí s aktivní účastí na přednáškách a cvičeních.
Vypracování individuálního úkolu (sebereflexe) na téma kreativizace vlastní osobnosti - úzce souvisí s aktivní účastí na přednáškách a cvičeních. Trvalou formou zachycené vypracování úkolu se předává dle dohody a typu vypracování (osobní předání, e.mail apod. ).
Poznámka: V případě zakončení předmětu zkouškou je dalším požadavkem ještě úspěšné absolvování vědomostního testu z přednášek, cvičení a vybrané literatury.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2008, Spring 2009.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2007/PSY492