SOC711 Development studies

Faculty of Social Studies
Spring 2007
Extent and Intensity
2/0/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Alice Navrátilová (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Department of Sociology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Soňa Enenkelová
Timetable
Fri 23. 2. 10:30–11:30 Aula, Fri 23. 3. 10:30–11:30 Aula, Fri 11. 5. 10:30–11:30 Aula
Prerequisites (in Czech)
četba v anglickém jazyce
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 15 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem kursu je obeznámení se základními proudy Nauky o rozvoji (Developmental studies) od jejich počátků v 50.letech (Škola modernizace), přes Školu ekonomické závislosti, humanistický obrat (mikro-rovina) až po Teorii světového systému (Wallerstein) a navazující proudy v 90. letech v kontextu intenzivní diskuse o globalizaci. Předmětem zájmu bude nejenom heterogenní souhrn vědění, ale i jednotliví aktéři a jejich role při prosazování nových úhlů pohledu na problematiku prostoru, který byl západním světem konstruován jako třetí svět. Samostatně bude diskutována problematika vzdělávání a úloha žen v rozvoji. V kontextu 90. let bude pozornost věnována nejenom různým aspektům globalizace (sociální, ekonomické, politické), ale hlavně jejích důsledkům utváření globální občanské společnosti a jejích odpovědí na výzvy globalizovaného světa.
Syllabus (in Czech)
  • četbu ještě zredukuji, seženu maximum českých textů A. Úvod do problematiky: a. postavení nauky o rozvoji vzhledem k ostatním vědám. b. koncept třetího světa, orientalismus (Edward Saďd), vynález (ne)rozvoje (development/maldevelopment), kolonizace myslí. Crush, Raff Carmen, Rahmen, Todaro. Četba: Escobar, A.: The making and Unmaking of the Third World through Development, in: Rahnem, M. (ed.): The Post-development Reader. Zed Books, London. 1997. Escobar, A.:Development Planning (64-76) in: Corbridge, S. (ed.): Development studies reader, London, 1995. B. Škola modernizace I klasické modernizační studie funkcionalismus, evolucionismus; Levy, Smelser, Rostow, Coleman; McClelland, Inkeless. Četba: Shanin, T.: The Idea of Progress, in: Rahnem, M. (ed.): The Post-development Reader. Zed Books, London. 1997. C. Škola modernizace II : kritika Nové modernizační studie: Davis, Huntington, Banuazizi, Lipset, dominantní klasifikace rozvíjejících se zemí, indexy. Četba: Lipset, S.M.: Economic Development and Democracy (27-63), in: Political Man. Garden City, Anchor. 1963. D. Škola ekonomické závislosti I: kontext intelektuální zázemí. Manifest ECLA, Frank: vztah metropole-satelitů, Dos Santos: struktura závislosti, Amin: přechod k periférnímu kapitalismu, Baran: kolonialismus v Indii. Četba: Frank, A.G.: The Development of Underdevelopment in: Corbridge, S. (ed.): Developmenl studies reader, London, 1995. E. Škola ekonomické závislosti II: klasické studie Školy ekonomické závislosti autoři Monthly Review: past dluhů v LA, Landsberg: výrobní imperialismus ve Východní Asii, Cardoso: přidružený rozvoj v Brazílii, ODonnell: byrokraticko-autoratitativní stát v LA, Evans: trojité spojenectví v Brazílii v 80. letech. Četba: Streeten, P.: Structural Adjustment: A Survey of the Issues and Options, in: Corbridge, S. (ed.): Development studies reader, London, 1995. F. Mikro-rovina jako alternativa: zakoušení reality jako základ pro promýšlení rozvoje, dimenze mikro-roviny: rozvoj čeho, kým, pro koho a jakým způsobem. Četba: Esteva, G.;Prakash, M.S.: From Global Thinking to Local Thinking, in: Rahnem, M. (ed.): The Post-development Reader. Zed Books, London. 1997. Llosa, M.V.: Foreword to The Other Path: The invisible Revolution in the Third Worldby Hernando de Soto, in: Corbridge, S. (ed.): Development studies reader, London, 1995. G. Teorie světového systému, Wallerstein, Globální občanská společnost, nová sociální hnutí, Četba: Wallerstein, I.: The Capitalist World Economy. New York: Cambridge Press, 1979. Anheier, H.; Glasius, M.; Kaldor, M.: Introducing Global Civil Society, in: Global Civil Society Yearbook, přístupno na: www.lse.co.uk, odkaz Yearbook I, chapter 1. H. Ženy a rozvoj, Simmons, P.: Women in Development: a Threat to Liberation, in: Rahnem, M. (ed.): The Post-development Reader. Zed Books, London. 1997.(Selective Silence, a feminist encounter with environmental discourse in colonial Africa , in: Crush, J.: Power of Development. Routledge, London. 1995). 9. vzdělání a rozvoj, problematika vzdělávání, curricula, vzdělání jako motor rozvoje? Četba: Education as an Instrument of Defoliation: A multi-Voice - report, in: Rahnem, M. (ed.): The Post-development Reader. Zed Books, London. 1997. Shiva, V.: Western Science and Its Destruction of Local Knowledge, in: Rahnem, M. (ed.): The Post-development Reader. Zed Books, London. 1997. 10. Na cestě k post-rozvoji? Perspektivy a dilemata. Četba: Towards Post-Development: Searching for Signposts, a New Language and New Paradigm, in: Rahnem, M. (ed.): The Post-development Reader. Zed Books, London. 1997. Bauer, P.: Foreign Aid: Central Component of World Development?, in: Corbridge, S. (ed.): Development studies reader, London, 1995. Literatura: A. základní (obě čítanky k dispozici prezenčně ve studovně FSS, čteny jsou vybrané kapitoly): Corbridge, S. (ed.): Development studies reader, London, 1995. číst se budou pouze vybrané kapitoly. Rahnem, M. (ed.): The Post-development Reader. Zed Books, London. 1997. B. rozšiřující, nepovinná: Carmen, R.: Autonomous Development, Humanizing the Landscape. London, Zed Books, 1996. So, A. Y.: Social Change and Development. Sage Publications, London.1990. Todaro, M.P.: Economic Development. Addison-Wesley, New York. 1997. Wohlmeyer, H.; Quendler, T.: The WTO, Agriculture and Sustainable Development. Greenleaf Publishing, 2002. (ve studovně FSS: M-5-37) Crush, J.: Power of Development. Routledge, London. 1995. Preston, : Development Theory Young, R.: White Mythologies. Routledge, London. 1990. (7. kap. Diorienting Orientalism). Braidotti, R,; Charkiewitzc, E.: Women, the Evnironment and Sustainable Development. Towards a Theoretical Synthesis. Coetzee, J. (ed.): Development is for People, Southern Book Publishers, Johannesburg, 1989. Baker, G.: Civil Society and Democratic Theory. Routledge, London, 2002. Wallerstein, I.: The Capitalist World Economy. New York: Cambridge Press, 1979. Lipset, S.M.: Political Man. Garden City, Anchor. 1963.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2007/SOC711