GEN508 Metody prosazování genderové rovnosti

Fakulta sociálních studií
jaro 2015
Rozsah
0/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Dvořáčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Kampichler, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Kateřina Nedbálková, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
So 21. 2. 10:30–11:45 U34, Pá 20. 3. 10:30–11:45 P22, So 25. 4. 10:30–11:45 U34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50
Jiné omezení: Určeno pouze pro studenty a studentky oboru Gender studia.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Genderová rovnost je zásadní výzvou pro každou demokratickou společnost minimálně od šedesátých let minulého století, kdy se otázka rovných příležitostí stala jednou z nosných agend druhé vlny feminismu a demokratizačních snah obecně. Dnes je genderová problematika jedním ze základních pilířů politiky všech rozvinutých demokratických zemích i Evropské unie a v této souvislosti byla vyvinuta řada metod pro její prosazování, mezi které patří například genderový mainstreaming, genderový budgeting, genderové statistiky či různé formy pozitivních opatření. Cílem kurzu bude seznámit studentky a studenty s nejdůležitějšími z těchto metod i s jejich praktickou aplikací v kontextu existujícího institucionálního zabezpečení politiky genderové rovnosti v České republice. Důraz je kladen na kritické myšlení, reflexi a vlastní interpretaci dané problematiky. Kurz probíhá jednak formou interaktivních přednášek a jednak formou seminárních diskusí, které jsou zaměřeny na praktické aspekty prosazování rovných příležitostí. Po úspěšném ukončení kurzu budou mít studující základní přehled o teoretických zásadách politik genderové rovnosti a jejich institucionálním základu na úrovni České republiky, Spojených států a Evropské unie. Dále budou studující s to rozumět základním principům, výhodám a rizikům nejdůležitějších metod k podpoře a prosazování genderové rovnosti.
Osnova
  • 1. Úvod do kurzu
  • 2. Teoretické základy politik a opatření genderové rovnosti
  • 3. Gender mainstreaming: vývoj, cíle a praktické přístupy
  • 4. Přehled feministických kritik gender mainstreamingu
  • 5. Vývoj podpory genderové rovnosti v OSN
  • 6. Vývoj podpory genderové rovnosti v EU
  • 7. ČR – institucionální zabezpečení
  • 8. Pozitivní akce
  • 9. Genderová rovnost v organizacích – gender audit
  • 10. Gender budgeting
Literatura
  • NIEMANIS, Astrida. Gender mainstreaming in practice : a toolkit. Edited by Nadja Dolata. 3rd ed. Bratislava: Regional Bureau for Europe and the CIS, 2007, 149 s. ISBN 9789295042650. info
  • ASKLÖF, Cecilia. Příručka na cestu k rovnosti žen a mužů. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, 2003, 58 s. info
  • REES, Teresa L. Mainstreaming equality in the European union : education, training and labour market policies. 1st pub. London: Routledge, 1998, xix, 260. ISBN 0415115345. info
Metody hodnocení
Kurz se koná ve formě přednášek, prezentací studujících a diskusí v hodině.

Předpoklady úspěšného zakončení:

Pravidelná práce v průběhu semestru ve formě vypracování 3 krátkých prací zabývajících se teoretickými a praktickými aspekty metod prezentovaných v kurzu.
Písemný test. Otázky se vztahují především k přednáškám a k literatuře relevantní pro přednášky.
Vypracování závěrečné práce v týmu nebo individuální. Cílem práce je zabývat se do větší hloubky tématem spojeným s kurzem.
Informace učitele
Uvedená literatura je doplněna v podrobném sylabu, který je umístěn ve studijních materiálů IS. Tam také budou v průběhu kurzu zavěšovány všechny důležité dodatky a materiály.

The course literature is completed through a more detailed syllabus, which can be found in the course's study materials published in the IS (Information System). Further information during the course will also be placed there.

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017.