ZUR343 Minutový videokomentář

Fakulta sociálních studií
jaro 2018
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Bc. Jindřich Šídlo (cvičící)
Garance
Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 22. 2. 9:45–13:00 AVC, 13:30–15:00 AVC, Čt 15. 3. 9:45–13:00 AVC, 13:30–15:00 AVC, Čt 19. 4. 9:45–13:00 AVC, 13:30–15:00 AVC, Čt 17. 5. 9:45–13:00 AVC, 13:30–15:00 AVC
Předpoklady
ZUR108 Publ. žánry v tiš. médiích
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 25 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je studenty inspirovat k novým pohledům na názorovou a komentářovou publicistiku, a to zejména v praktické, ale i základní teoretické rovině. Předmět proto vedou odborníci z praxe, kteří do výuky přinesou zkušenosti ze své každodenní práce. Základním prostředkem kurzu je inovativní nástroj – aplikace do chytrého mobilního telefonu s funkcí nahrávání a publikování krátkého videokomentáře. Studenti si prostřednictvím jeho používání, ale také workshopů se seniorními publicisty a experty na uživatelsky generovaný a názorový obsah, postupně osvojí schopnost komentovat veřejné dění v mediálním prostoru. Rovněž se seznámí s tím, jak současné a budoucí technologie a digitální platformy budou ovlivňovat tvorbu a vnímání názorového obsahu a jeho formu.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování kurzu si studenti odnesou praktické znalosti a dovednosti, které by měl ovládat každý, kdo chce prezentovat svůj názor formou videa v mediálním či veřejném prostoru. Budou schopni zapojit do debat názorovou komunitu, naučí se argumentovat v živě vysílaném názorově publicistickém TV pořadu. Zároveň si osvojí schopnost reagovat na zpětnou vazbu v online prostředí. Studenti se po úspěšném absolvování kurzu orientují ve formátech a žánrech názorové publicistiky, dokážou definovat a mají přehled o kritériích kvalitně formulovaného profesionálního komentáře. Absolventi kurzu jsou schopni používat nabyté znalosti a dovednosti při práci v moderních zpravodajských redakcích (TV, web video, online zpravodajství) či organizacích orientovaných na rozvoj a správu příspěvků uživatelů (sociální sítě, veřejná i odborná fóra apod)
Osnova
  • 1. 1. Zahájení kurzu. Představení obsahu. Představení Seznam Zprávy. Svět médií v „post-faktickém světě“: jak fungují moderní média, co se změnilo s nástupem sociálních sítí a digitálních komunikačních nástrojů a jaké je postavení komentátorů a publicistů v dnešní době
  • 1. 2. Základy tvorby názorové publicistiky: co to je NP, jaké základní formáty a žánry nabízí, teoretické základy NP, jaké jsou inovativní formy NP (praktické ukázky) Case study LastWeekTonight: ukázka novodobé formy komentování světa prostřednictvím video-spotů v pořadu Johna Olivera
  • 1.3. Formát internetového mobilního videa: Jaká jsou specifika práce s videokomentářem, jak pracovat s mobilní aplikací, praktické zkoušky Zadání hlavního úkolu kurzu – vysvětlení postupu, kritérií hodnocení a výběr prvních témat
  • 2.1 Sociální sítě: jak sociální sítě využít a jak s nimi pracovat v případě názorových střetů Zadání na základě prvních obsahových výstupů účastníků kurzu – jak dostat svůj názor ke komunitě (potenciálních) zájemců a jak s komunitou pracovat
  • 2.2. Chyby v prezentaci názorů na internetu / sítích: specifika mediálního prostředí, co a jak (ne)komunikovat Case study: ukázky různých typů chyb a možných způsobů, jak mohla prezentace názoru fungovat lépe
  • 2.3. Skupinový úkol: příprava videokomentářových názorů jakožto obsahového podkladu pro diskuzní pořad
  • 3.1. Souboj komentářů – studenti ve skupinách zpracují 2–3 minutové videokomentáře k vybranému tématu podle aktuálního zadání Rozdělení studentů do týmů, zadání témat a následná práce v týmech
  • 3.2. Souboj komentářů – práce týmů na přípravě sady videokomentářů
  • 3.3. Souboj komentářů – prezentace a obhajoba zvolených témat a argumentace, týmová hodnocení, celkové vyhodnocení a zpětná vazba
  • 4.1. Prezentace nejúspěšnějších publikovaných videokomentářů
  • 4.2. Závěrečné společné kolokvium (debata nad vybranými příspěvky, pohled studentů na další možný rozvoj aplikace a inovace obecně)
  • 4.3. Vyhodnocení Individuální zhodnocení kurzu, zpětná vazba
Literatura
  • • BURUM, Ivo and Stephen QUINN. MOJO: the mobile journalism handbook : how to make broadcast videos with an iPhone or iPad. New York: Focal press, Taylor & Francis Group, 2016. ISBN 978-1-138-82489-8.
  • • MCCOMBS, Maxwell and Lance HOLBERT. The News and Public Opinion: Media Effects on Civic Life (Contemporary Political Communication). Cambridge: Polity Press, 2011. ISBN 978-0745645193
  • • OSVALDOVÁ, Barbora. O komentáři, o komentátorech: (kolektivní monografie k žánru). Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2237-8.
Výukové metody
Semináře, praktické novinářské úkoly, tvorba samostatných příspěvků s předpokladem jejich publikace na Seznam.cz, exkurze, studium předepsané literatury.
Metody hodnocení
Kurz úspěšně zakončí posluchači, kteří odevzdají v dohodnutých termínech a v minimálně dostatečné kvalitě a počtu domluvený počet videokomentářů. Při závěrečném hodnocení bude také přihlédnuto k plusovým bodům, které lze získat za práci na týmových a individuálních úkolech.

Videokomentáře:
Každý student vytvoří v průběhu kurzu minimálně 2 komentáře týdně prostřednictvím mobilní aplikace Seznam Zprávy. Dalším předpokladem kurzu je zveřejňování schválených videokomentářů přímo v souvisejícím obsahu na webu Seznam Zprávy, přičemž za hranici úspěšného absolvování kurzu se považuje zveřejnění alespoň 2/3 publikovaných příspěvků daného studenta.

Týmový „Souboj komentářů“:
Studenti se rozdělí do týmů a vyberou si z aktuálních témat náměty pro tvorbu videokomentářů v reálném čase. Výstupem bude prezentace, při které tým přehraje ostatním své názorové příspěvky a zdůvodní zvolenou argumentaci a formát. Aktivní účast pro studenty znamená plusové body, ke kterým bude přihlédnuto při závěrečném hodnocení.

Závěrečné kolokvium:
Studenti na společném setkání prezentují vybrané nejpovedenější videokomentáře, které vznikly v průběhu kurzu. Lektoři zároveň na příkladech shrnují základní chyby, kterých se studující v průběhu výuky dopouštěli včetně návrhů, jak chyby odstranit. Zároveň se na kolokviu prezentuje a hodnotí praktická realizace videokomentářů jakožto obsahového podkladu pro reálně odvysílaný diskuzní pořad Seznam Zprávy. Aktivní účast studenta na kolokviu znamená plusové body, ke kterým bude přihlédnuto při závěrečném hodnocení.
Informace učitele
V době výuky kurzu budou ve studijních materiálech v IS zveřejňovány všechny důležité doplňující informace a podklady související s kurzem (jeho začátkem, průběhem a ukončením).
Dodatek:
Podvodné plnění studijních povinností
Výuka na FSS MU předpokládá, že studenti znají studijní předpisy a že se nedopouštějí podvodného plnění studijních povinností, zejména opisování u zkoušek a plagiátorství, tedy vydávání cizích myšlenek za vlastní a přebírání myšlenek jiných autorů bez uvedení autorství. Plagiátorství patří k nejzávažnějším etickým proviněním v akademickém prostředí, popírá poslání univerzity i smysl studia. Z právního hlediska je plagiátorství krádeží cizího duševního vlastnictví. Podvodné plnění studijních povinností nemůže být za žádných okolností na FSS tolerováno. Každý případ podvodného chování bude trestán nejpřísnější sankcí, a to nepodmínečným vyloučením ze studia. Studentům doporučujeme co nejdůkladněji se seznámit s problémem plagiátorství a se způsoby, jak se mu vyhnout.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019.