FSS:SPR458 SW excluded Roma locality - Course Information
SPR458 SW excluded Roma locality
Faculty of Social StudiesSpring 2019
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 8 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Lenka Maléřová (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Department of Social Policy and Social Work – Faculty of Social Studies
Supplier department: Department of Social Policy and Social Work – Faculty of Social Studies - Timetable
- Thu 21. 2. 16:00–21:40 P22, Fri 22. 2. 14:00–19:40 U43, Thu 28. 2. 16:00–21:40 P22, Fri 1. 3. 14:00–19:40 P22, Fri 8. 3. 14:00–19:40 U35
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 32 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/32, only registered: 0/32 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Work (programme FSS, N-SP)
- Course objectives
- The goal of the course is to introduce students into social work issues in excluded Roma locality.
Students will be able to orientate oneself in these issues:
- Issues of social excluded Roma locality;
- Social worker role and social work accesses;
- Quality standards in social services focus on specific domain of work.
The themes also focus on specifics, opportunities and limits of work in social excluded Roma locality. At the end of the course the student will be able to find alternative solutions to difficult living situations of clients with regard to issues of social exclusion and the requirements of quality standards in social work. - Learning outcomes (in Czech)
- - orientovat se v problematice sociálně vyloučených romských lokalit - navrhnout individualizovaný plán řešení situace sociálně znevýhodněného klienta - k hledání řešení situace klienta přistupovat s lidským respektem z hlediska etiky i standardů kvality sociálních služeb - aplikovat různé přístupy a metody sociální práce při řešení situace sociálně znevýhodněných klientů
- Syllabus
- - Issues of social excluded Roma locality;
- - Social worker role and social work accesses;
- - Quality standards in social services focus on specific domain of work
- Literature
- required literature
- Zákon o sociálních službách – zákon č. 108/2006 Sb.
- • Gabal Analysis & Company (2010). Východiska strategie boje proti sociálnímu vyloučení.
- recommended literature
- JANOUŠKOVÁ, Klára and Dana NEDĚLNÍKOVÁ. Profesní dovednosti terénních pracovníků. In Profesní dovednosti terénních pracovníků. Ostrava: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2008, 549 pp. info
- JANOUŠKOVÁ, Klára and Dana NEDĚLNÍKOVÁ. Profesní dovednosti terénních sociálních pracovníků. In Profesní dovednosti terénních sociálních pracovníků. Ostrava: Ministervstvo práce a sociálních věcí, 2008, 401 pp. ISBN 978-80-7368-504-1. info
- Profesní dovednosti terénních pracovníků : sborník studijních textů pro terénní pracovníky. Edited by Klára Janoušková - Dana Nedělníková. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008, 549 s. ISBN 9788073685034. info
- Matoušek, Oldřich, a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál 2003. 380s. ISBN 8071785482
- NAVRÁTIL, Pavel. Romové v české společnosti: Jak se nám spolu žije a jaké má naše soužití vyhlídky (Romany in The Czech Society: How we live together and what will be our future). 1st ed. Praha: Portál, 2003, 224 pp. Výzkumné zprávy. ISBN 80-7178-741-8. info
- Nedělníková, Dana ed. Metodická příručka pro výkon terénní sociální práce. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. 201 s.
- SCHURINGA, Leida. Community work and roma inclusion. Utrecht: Spolu International Foundation, 2005, 180 s. ISBN 9090192751. info
- Šimíková, Ivana, Vašečka, Imrich a kol. Mechanismy sociálního vyčleňování romských komunit na lokální úrovni a nástroje integrace. Brno: Barrister & Principal, 2008. 211 s. ISBN 8073640090
- • Gabal Analysis & Company (2007b). Analýza postojů vzdělávacích potřeb romských dětí a mládeže.
- • Gabal Analysis & Company (2010). Sociologická analýza přechodů romských dětí ze sociálně vyloučeného prostředí ze základních na střední školy.
- • FRA (2012). The Situation of Roma in 11 EU Member States.
- • Gabal Analysis & Company (2007a). Analýza sociálně vyloučených romských lokalit a absorpční kapacity subjektů působících v této oblasti.
- Teaching methods
- lectures discussions of student group work/workshops homeworks
- Assessment methods
- The course is completed by credit. Prerequisite course: - min. 75% participation - presentation of group work - ongoing compliance with homework (2x) and a final essay (1x)
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2019, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2019/SPR458