ZUR343 One-minute Video Commentary

Faculty of Social Studies
Spring 2019
Extent and Intensity
0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Bc. Jindřich Šídlo (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D.
Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Supplier department: Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Timetable
Fri 8. 3. 10:00–15:40 AVC, Fri 29. 3. 10:00–15:40 AVC, Fri 26. 4. 10:00–15:40 U41, Fri 17. 5. 10:00–15:40 AVC
Prerequisites (in Czech)
ZUR108 Genres in print media
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/30, only registered: 0/30
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 25 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je studenty inspirovat k novým pohledům na názorovou a komentářovou publicistiku, a to zejména v praktické, ale i základní teoretické rovině. Předmět proto vedou odborníci z praxe, kteří do výuky přinesou zkušenosti ze své každodenní práce. Základním prostředkem kurzu je inovativní nástroj – aplikace do chytrého mobilního telefonu s funkcí nahrávání a publikování krátkého videokomentáře. Studenti si prostřednictvím jeho používání, ale také workshopů se seniorními publicisty a experty na uživatelsky generovaný a názorový obsah, postupně osvojí schopnost komentovat veřejné dění v mediálním prostoru. Rovněž se seznámí s tím, jak současné a budoucí technologie a digitální platformy budou ovlivňovat tvorbu a vnímání názorového obsahu a jeho formu.
Learning outcomes (in Czech)
Po úspěšném absolvování kurzu si studenti odnesou praktické znalosti a dovednosti, které by měl ovládat každý, kdo chce prezentovat svůj názor formou videa v mediálním či veřejném prostoru. Budou schopni zapojit do debat názorovou komunitu, naučí se argumentovat v živě vysílaném názorově publicistickém TV pořadu. Zároveň si osvojí schopnost reagovat na zpětnou vazbu v online prostředí. Studenti se po úspěšném absolvování kurzu orientují ve formátech a žánrech názorové publicistiky, dokážou definovat a mají přehled o kritériích kvalitně formulovaného profesionálního komentáře. Absolventi kurzu jsou schopni používat nabyté znalosti a dovednosti při práci v moderních zpravodajských redakcích (TV, web video, online zpravodajství) či organizacích orientovaných na rozvoj a správu příspěvků uživatelů (sociální sítě, veřejná i odborná fóra apod)
Syllabus (in Czech)
  • 1. 1. Zahájení kurzu. Představení obsahu. Představení Seznam Zprávy. Svět médií v „post-faktickém světě“: jak fungují moderní média, co se změnilo s nástupem sociálních sítí a digitálních komunikačních nástrojů a jaké je postavení komentátorů a publicistů v dnešní době
  • 1. 2. Základy tvorby názorové publicistiky: co to je NP, jaké základní formáty a žánry nabízí, teoretické základy NP, jaké jsou inovativní formy NP (praktické ukázky) Case study LastWeekTonight: ukázka novodobé formy komentování světa prostřednictvím video-spotů v pořadu Johna Olivera
  • 1.3. Formát internetového mobilního videa: Jaká jsou specifika práce s videokomentářem, jak pracovat s mobilní aplikací, praktické zkoušky Zadání hlavního úkolu kurzu – vysvětlení postupu, kritérií hodnocení a výběr prvních témat
  • 2.1 Sociální sítě: jak sociální sítě využít a jak s nimi pracovat v případě názorových střetů Zadání na základě prvních obsahových výstupů účastníků kurzu – jak dostat svůj názor ke komunitě (potenciálních) zájemců a jak s komunitou pracovat
  • 2.2. Chyby v prezentaci názorů na internetu / sítích: specifika mediálního prostředí, co a jak (ne)komunikovat Case study: ukázky různých typů chyb a možných způsobů, jak mohla prezentace názoru fungovat lépe
  • 2.3. Skupinový úkol: příprava videokomentářových názorů jakožto obsahového podkladu pro diskuzní pořad
  • 3.1. Souboj komentářů – studenti ve skupinách zpracují 2–3 minutové videokomentáře k vybranému tématu podle aktuálního zadání Rozdělení studentů do týmů, zadání témat a následná práce v týmech
  • 3.2. Souboj komentářů – práce týmů na přípravě sady videokomentářů
  • 3.3. Souboj komentářů – prezentace a obhajoba zvolených témat a argumentace, týmová hodnocení, celkové vyhodnocení a zpětná vazba
  • 4.1. Prezentace nejúspěšnějších publikovaných videokomentářů
  • 4.2. Závěrečné společné kolokvium (debata nad vybranými příspěvky, pohled studentů na další možný rozvoj aplikace a inovace obecně)
  • 4.3. Vyhodnocení Individuální zhodnocení kurzu, zpětná vazba
Literature
  • • MCCOMBS, Maxwell and Lance HOLBERT. The News and Public Opinion: Media Effects on Civic Life (Contemporary Political Communication). Cambridge: Polity Press, 2011. ISBN 978-0745645193
  • • OSVALDOVÁ, Barbora. O komentáři, o komentátorech: (kolektivní monografie k žánru). Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2237-8.
  • • BURUM, Ivo and Stephen QUINN. MOJO: the mobile journalism handbook : how to make broadcast videos with an iPhone or iPad. New York: Focal press, Taylor & Francis Group, 2016. ISBN 978-1-138-82489-8.
Teaching methods (in Czech)
Semináře, praktické novinářské úkoly, tvorba samostatných příspěvků s předpokladem jejich publikace na Seznam.cz, exkurze, studium předepsané literatury.
Assessment methods (in Czech)
Kurz úspěšně zakončí posluchači, kteří odevzdají v dohodnutých termínech a v minimálně dostatečné kvalitě a počtu domluvený počet videokomentářů. Při závěrečném hodnocení bude také přihlédnuto k plusovým bodům, které lze získat za práci na týmových a individuálních úkolech.

Videokomentáře:
Každý student vytvoří v průběhu kurzu minimálně 2 komentáře týdně prostřednictvím mobilní aplikace Seznam Zprávy. Dalším předpokladem kurzu je zveřejňování schválených videokomentářů přímo v souvisejícím obsahu na webu Seznam Zprávy, přičemž za hranici úspěšného absolvování kurzu se považuje zveřejnění alespoň 2/3 publikovaných příspěvků daného studenta.

Týmový „Souboj komentářů“:
Studenti se rozdělí do týmů a vyberou si z aktuálních témat náměty pro tvorbu videokomentářů v reálném čase. Výstupem bude prezentace, při které tým přehraje ostatním své názorové příspěvky a zdůvodní zvolenou argumentaci a formát. Aktivní účast pro studenty znamená plusové body, ke kterým bude přihlédnuto při závěrečném hodnocení.

Závěrečné kolokvium:
Studenti na společném setkání prezentují vybrané nejpovedenější videokomentáře, které vznikly v průběhu kurzu. Lektoři zároveň na příkladech shrnují základní chyby, kterých se studující v průběhu výuky dopouštěli včetně návrhů, jak chyby odstranit. Zároveň se na kolokviu prezentuje a hodnotí praktická realizace videokomentářů jakožto obsahového podkladu pro reálně odvysílaný diskuzní pořad Seznam Zprávy. Aktivní účast studenta na kolokviu znamená plusové body, ke kterým bude přihlédnuto při závěrečném hodnocení.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Spring 2018.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2019/ZUR343