BZOV011c General and Developmental Psychology - practice

Faculty of Medicine
autumn 2020
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Milena Blažková (seminar tutor)
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (seminar tutor)
MUDr. Šárka Kárová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Terézia Knejzlíková, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Barbora Kóša (seminar tutor)
Mgr. Tatiana Malatincová, Ph.D. (seminar tutor)
PhDr. Jana Severová, CSc. (seminar tutor)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (seminar tutor)
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D. (seminar tutor)
MUDr. Rastislav Šumec, Ph.D. (seminar tutor)
Blanka Suchá (assistant)
Guaranteed by
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D.
Department of Medical Psychology and Psychosomatics – Theoretical Departments – Faculty of Medicine
Contact Person: Blanka Suchá
Supplier department: Department of Medical Psychology and Psychosomatics – Theoretical Departments – Faculty of Medicine
Timetable
Thu 13:00–14:40 F01B1/519
Prerequisites
Exercise is only in Czech language.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
- Integrovat psychologii do kontextu základního medicínského vzdělání budoucích profesionálů ve zdravotnictví
- Představit psychologii jako nezbytnou součást kompetentní medicínské praxe
- Seznámit studenty s bio-psycho-sociálním modelem zdraví a nemoci
- Seznámit studenty s chápáním lidské bytosti jako psychofyziologické jednoty
Learning outcomes
- Student chápe proč je psychologie v medicíně důležitá a rozlišuje rozdílné přístupy k nemoci a zdraví
- Student rozumí rozdílům mezi biomedicínským a bio-psycho-sociálním modelem zdraví a nemoci
- Student chápe lidské bytosti jako psychofyziologické jednoty; rozumí propojovacím procesům mezi fyziologii, emocí a kognicí u pacienta i sebe
- Student rozumí vztahu emocí, motivace, chování a zdraví
- Student chápe interakční přístup ke stresu a vztah stresu, zdraví a nemoci
- Student umí vysvětlit podíl různých psychologických faktorů na tělesných symptomech
- Chápe efekt placeba a noceba a jejich vliv na onemocnění a uzdravení
- Student se seznámí, jak vývojové změny v průběhu celého života ovlivňují komunikaci mezi lékařem a pacientem
- Student bude rozumět vlivu psychických faktorů na fungování různých somatických systémů; seznámí se s psychosomatickým paradigmatem v medicíně
- Student chápe rizika stresu při výkonu povolání lékaře/profesionála ve zdravotnictví, dokáže je identifikovat a zná zásady jejich managementu a prevence v procesu rozvoje syndromu vyhoření
Syllabus
  • Psychologie a medicína, proč je psychologie důležitá pro medicínskou praxi
  • Definice zdraví, porovnání bio-medicínského přístupu s přístupem bio-psycho-sociálním
  • Psychosomatické paradigma v medicíně, psychofyziologická integrace, „body-mind“ integrace
  • Motivace, emoce, chování, stres, uspokojování potřeb a zdraví
  • Symptomy nemoci a nemoc
  • Základní výkladové modely vzniku psychosomatických onemocnění
  • Vývojová psychologie v medicínském kontextu
  • Kognitivní chyby a jejich vliv na medicínskou praxi
  • Psychosociální fenomény v praxi (bezdomovectví, závislosti, domácí násilí)
  • Psychologické vyšetření
Literature
    required literature
  • Wedlichová, I. (2010) Vývojová psychologie. Ústí nad Labem, Univerzita Jana Evangelista Purkyně. ISBN 978-80-7414-320-5.
  • Zacharová, E. (2017) Zdravotnická psychologie: Teorie a praktická cvičení. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80271-9674-6. Kapitoly 1. - 4.
    recommended literature
  • Vymětal, Š. (2009) Krizová komunikace a komunikace rizika. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-2510-9. Kapitoly 1.4, 1.6, 1.7, 1.8, 2.1, 2.2
  • Andršová, A. (2012) Psychologie a komunikace pro záchranáře v praxi. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-7975-1.
Teaching methods
Theoretical preparation, self-experience exercises, training of communication skills.
Assessment methods
Full attendance is required. Colloquium has written Form.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 14.
Teacher's information
https://is.muni.cz/predmet/med/BAPS011c?lang=cs&obdobi=6903
The course is also listed under the following terms Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, autumn 2018, autumn 2019, autumn 2021, autumn 2022, autumn 2023, autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (autumn 2020, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/med/autumn2020/BZOV011c