PdF:PdDR_STV2 Current Questions - Course Information
PdDR_STV2 Current Questions in Educational Theory
Faculty of EducationAutumn 2015
- Extent and Intensity
- 0/0/10. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (lecturer)
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (lecturer)
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Soňa Kudelová
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Education (programme PdF, D-PD) (2)
- Course objectives
- The examination is enlisted to prove the students orientation in partial topics, sampled from theory of upbringing. The student gives over the essay before the examination, wrought to peruse literature with the accent to personal opinion and thinking to choice topics.
- Syllabus
- The development and molding of the personality (survey and characteristic of the substantial relation). Different conception of a personality and her upbringing. Features od the development of a personality(cognitive,affectionate and psychomotor) and taxonomy of the educational aim. Axiological data of the upbringing. The conception of multicultural and global upbringing. Molding of the moral identity of a personality. Educatory process. The pedagogic interaction in allowance of the process. The influence of the way of upbringing on the evolution of a personality. The individual and a social group in allowance of the process. The agents conducive to the development of personage dimension selfreflection, selfknowledge, selfclassification and selfupbringing. The social development of a personality. The chharacteristics of social behaviour and act. The influence of social igroup on molding of a personality of its members. The participation and co-operation like manners of upbringing. The authority like an educational problem. The classification and its allowance consekvencies.The environment inciating the development of a personality. The influence of the family environment on molding of personality.The school class as a social group.The alternative educational conceptions and their possibilities.
- Literature
- SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999.
- VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Gaudeamus : Hradec Králové, 2000.
- HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno : Paido, 2000.
- FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 1997.
- ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996.
- STŘELEC, S. Rodina jako výchovné prostředí. In: Kapitoly ze sociální pedagogiky a psychologie. Brno: Paido,1998, s. 53-70.
- KUČEROVÁ, S. Člověk-hodnoty-výchova. Prešov : ManaCon, 1996.
- VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita jako pedagogický problém. Praha : Karolinum, 1998.
- STŘELEC, S. et al. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno : Paido, 1998.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.
- DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha : Portál, 1997.
- PELIKÁN, J. Pomáhat být. Praha : Karolinum, 2002.
- LANGOVÁ, M. a kol. Učitel v pedagogických situacích. Praha : UK-Dialog, 1992.
- SVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V. Alternativní školy. Brno : Paido, 1995.
- BENDL, S. Školní kázeň. Praha : ISV, 2001.
- PIKE, G. - SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994.
- PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995.
- OLIVAR, R. R. Etická výchova. Orbis Pictus, Istropolitana, 1992.
- MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995.
- STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno : MSD, 2002.
- PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2000.
- HELUS, Z. Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha : SPN, 1982.
- STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno : MU, 2005.
- KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997.
- HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole pro 21. století. Brno : MU, 2005.
- SVOBODOVÁ, J. Zdravá škola včera a dnes. Brno : Paido, 1998.
- ALAN, J. Etapy života očima sociologie. Praha : Panorama,1989.
- VORLÍČEK, Ch. Úvod do pedagogiky. Praha : H a H, 2000.
- BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha : Zvon, 1996.
- Teaching methods
- Reading, homework, consultation
- Assessment methods
- Project, oral exam
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Teacher's information
- http://www.ped.muni.cz/wedu
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn/PdDR_STV2