Ch4_5W3S Interesting Work in Chemistry

Faculty of Education
Autumn 2000
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Emilie Musilová, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. RNDr. Luděk Jančář, CSc.
Department of Physics, Chemistry and Vocational Education – Faculty of Education
Contact Person: Alena Vozdecká
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • I. Úvodní instrukce k zadání seminárních úkolů kolektivních a individuálních. Problematika zájmové činnosti dětí a mládeže. Význam a cíle zájmové činnosti.
  • II. Institucionální zajištění zájmové přírodovědné činnosti. Metody a formy chemické zájmové činnosti školní i mimoškolní.
  • III - V. Chemické zájmové kroužky. Představení a hodnocení individuálních úkolů: zpracování tematického plánu chemického praktika, pololetního programu chemického zájmového kroužku, scénáře dvouhodinové činnosti chemického kroužku, přípravy na doučovací kroužek, zpracování chemické nástěnky, panelu, výstavky s chemickou tematikou, kalendáře chemiků a chemických objevů, zmapování chemického průmyslu města, regionu apod.
  • VI - VIII. Ostatní formy zájmové činnosti v chemii. Individuální úkoly zaměřené na scénáře organizace chemických soutěží, kvízů, chemických her, výstupů využívajících chemicky zaměřených vtipů, rýmovaček, popěvků, přednesů zajímavých textů z literatury (historické, vědeckofantastické, populární, dětské, zábavné) vztahující se k chemii apod..
  • IX. Exkurze do Centra volného času Lužánky, obsah, formy a metody práce přírodovědných kroužků. Podíl na organizaci a odborné přípravě vybraných kroužků.
  • X. Exkurze do Domu ekologické výchovy Lipka. Podíl na organizaci, odborné přípravě a tvorbě ekologického programu pro vybrané věkové kategorie zájemců.
  • XI - XII. Motivační úkoly v chemii. Představení a hodnocení individuálních úkolů, zpracování chemických tematických celků formou zábavných úloh (chemické doplňovačky, hřebenovky, číselky, křížovky, roháčky, kryptogramy, rébusy, chemické mikrodetektivky, zebry apod.).
  • XIII. Chemická olympiáda, organizace školních, okresních a oblastních, celostátních a mezinárodních kol. Obsahové zaměření CHO jednotlivých kategorií s akcentem na kategorii D ve studijních a praktických částech. Individuální úkol: účast na některém z kol CHO.
  • XIV. Chemické besídky, organizace, obsahové zaměření. Představení a hodnocení individuálních úkolů zaměřených na demonstrační vystoupení založené na efektním pokusu (optimální provedení zpracováno na kartotečním lístku včetně didaktických poznámek).
Literature
  • Musilová, E. a kol.: Pedagogická praxe posluchačů studia učitelství chemie. MU, Brno 1989.
  • Holada, K. - Beneš, P.: Zájmová činnost v chemii. SPN, Praha1977.
  • Kostič, Ž.: Mezi hrou a chémiou. Alfa, Bratislava 1970.
  • Kolektiv autorů: Chemická olympiáda. IDM, Praha 1994.
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: seminář
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: every week.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2000/Ch4_5W3S