SP5_SSP2 Specialization 2

Faculty of Education
Autumn 2000
Extent and Intensity
0/6/0. 7 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D. (lecturer), Mgr. Jitka Halešová (deputy)
PaedDr. Marie Procházková, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Jitka Halešová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • Surdopedie Organizace péče o sluchově, raná péče, péče v předškolním a školním věku, profesionální orientace, psychologické zvláštnosti sluchově postižených , surdopedické zásady a metody práce se sluchově postiženým, technické pomůcky, rozvíjení slovní zásoby, rozvoj čtenářských dovedností, písemný a výtvarný projev, reedukace sluchu, odezírání, daktylotika, obsahová a zvuková stránka řeči, modulační faktory, přehled českých hlásek, rozdělení, artikulace a chyby jednotlivých hlásek a jejich náprava, znaková řeč, totální komunikace, různé způsoby komunikace, specifika práce s nedoslýchavým a neslyšícím, specializovaná zařízení, integrace Somatopedie Významné osoby v historii somatopedie, vývoj vztahu společnosti k tělesně a zdravotně postiženým, současné trendy v péči o tělesně postižené u nás a v zahraničí, systém výchovy a vzdělání tělesně a zdravotně postižených, legislativa, speciálně pedagogická centra pro tělesně postižené, význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních, organizace školy při nemocnici, klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, DMO, deformace, amputace, předškolní příprava dítěte s DMO na vstup do školy, rozvoj jemné motoriky u dítěte s DMO, rozvoj řeči u dítěte s DMO, problematika výuky tělesně postižených na 1. St.ZŠ, problematika výchovy a vzdělání dětí s více vadami, speciální didaktické metody ve výchovně vzdělávací práci tělesně postižených žáků, integrace, profesní orientace a příprava tělesně postižených žáků Oftalmopedie Oftalmopedie jako obor speciální pedagogiky, kategorie zrakově postižených, vymezení zrakového postižení, výskyt a příčiny, děti slabozraké, děti se zbytky zraku, děti nevidomé, děti šilhající a tupozraké, kombinované postižení, zvláštnosti psychických procesů zrakově postižených, vývoj osobnosti zrakově postižených, péče o děti v raném věku, poradenství, zraková stumulace, rozvoj zrakového a sluchového a hmatového vnímání, výběr školy pro zrakově postižené dítě, systém školy pro zrakově postižené, úloha speciálně pedagogických center, zrakově postižené dítě ve škole, psaní a čtení zrakově postižených, vývoj písma pro zrakově postižené, Braillovo písmo, nácvik čtení a psaní, slepohluchota, technické pomůcky a vybavení, euréka, otacon, prostorová orientace a samostatný pohyb, vodící psi Etopedie Historie oboru a péče o jedince s poruchami chování, současný stav, srovnání se zahraničím. Základní kategorie, etopedická diagnostika, etiologie a členění poruch chování, převýchovný proces, metody převýchovy, resocializační terapeutické a korektivní metody, specifika vzdělávání jedinců s poruchami chování, metodiky, didaktiky. Systém etopedických zařízení. Sociálně patologické jevy u mládeže, prekriminalita, kriminalita, právní řešení. Prevence, poradenství, možnosti resocializace. Základy penologie.
Literature
  • PROCHÁZKOVÁ, Marie. Etopedie (The education of persons with behavioral disorders). In Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, p. 188-205. ISBN 80-85931-65-6. info
  • BULOVÁ, Alena. Surdopedie (Education of hearing handicaped people). In Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, p. 81-97. ISBN 80-85931-65-6. info
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Nové trendy v péči o postižené u nás (New trends in special education in our country). In Sociálně pedagogické aspekty ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 1996, p. 12-23, 20 pp. 45. publikace. ISBN 80-85931-27-3. info
  • KVĚTOŇOVÁ, Lea. Základy oftalmopedie. V Brně: Masarykova univerzita, 1994, 22 s. ISBN 8021006676. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: seminář
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 1999.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2000/SP5_SSP2