Pd1ZK_PPD1 Professional Practice in Pedagogy

Faculty of Education
Autumn 2001
Extent and Intensity
0/0/4. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Mgr. Svatava Kašpárková, Ph.D. (seminar tutor)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Mgr. Svatava Kašpárková, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ivana Zemanová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Informce o cíli, programu a organizaci seminářů. Seznámení se základní a doporučenou literaturou. Podmínky k zápočtu. Vstupní diskuse: reflexe vlastních zkušeností studentů ve vztahu k typologii učitelů. Pozitivní a negativní projevy chování učitelů a jejich odraz v žákově prožívání. Analýza vztahu učitel - žák. Sociální a pedagogická komunikace, její roviny. Intrakomunikace jako nezbytný prvek pro zpracování a hodnocení přijatých informací a promýšlení odpovědí. Pedagogická interakce. Sebereflexe. Pozorování a hodnocení procesu komunikace a interakce v přirozených školních podmínkách. Dialog jako podstatná část pedagogické komunikace a prostředek k poznání žáka. Požadavky na formulaci otázek učitelem. Význam předpokládané odpovědi žáka pro umožnění korekce otázky. Význam otevřených otázek k poznání žákovských postojů, myšlení, jazykového.
Syllabus (in Czech)
  • Informce o cíli, programu a organizaci seminářů. Seznámení se základní a doporučenou literaturou. Podmínky k zápočtu. Vstupní diskuse: reflexe vlastních zkušeností studentů ve vztahu k typologii učitelů. Pozitivní a negativní projevy chování učitelů a jejich odraz v žákově prožívání. Analýza vztahu učitel - žák. Sociální a pedagogická komunikace, její roviny. Intrakomunikace jako nezbytný prvek pro zpracování a hodnocení přijatých informací a promýšlení odpovědí. Pedagogická interakce. Sebereflexe. Pozorování a hodnocení procesu komunikace a interakce v přirozených školních podmínkách. Dialog jako podstatná část pedagogické komunikace a prostředek k poznání žáka. Požadavky na formulaci otázek učitelem. Význam předpokládané odpovědi žáka pro umožnění korekce otázky. Význam otevřených otázek k poznání žákovských postojů, myšlení, jazykového.
Literature
  • Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
  • BLÍŽKOVSKÝ, Bohumír. Systémová pedagogika :pro studium a tvůrčí praxi. 2. upr. dopl. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1997, 315 s. ISBN 80-85498-23-5. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila and Vladimír JŮVA. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1996, 112 s. ISBN 8085931192. info
  • GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 808593115X. info
  • Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 292 s. ISBN 80-7178-029-4. info
  • PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum : uvedení do teorie a praxe. 1. vydání. Praha: Karolinum, 1995, 132 stran. ISBN 8071841323. info
  • JŮVA, Vladimír. Úvod do pedagogiky. 2., rozš. vyd. Brno: Paido, 1995, 95 s. ISBN 8085931060. info
  • JŮVA, Vladimír. Úvod do pedagogiky. 2., rozš. vyd. Brno: Paido, 1995, 95 s. ISBN 8085931060. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994, 109 s. ISBN 80-7041-972-5. info
  • MAŇÁK, Josef. Profesionální praktika z pedagogiky. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1992, 131 s. ISBN 8021004711. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: konzultace
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 1999, Autumn 2000, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2001, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2001/Pd1ZK_PPD1