PdF:PdDR_KKM Research Methods - Course Information
PdDR_KKM Quantitative and Qualitative Research Methods
Faculty of EducationAutumn 2003
- Extent and Intensity
- 0/0/10. Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Education (programme PdF, D-PD) (2)
- Syllabus (in Czech)
- Vybrané okruhy k problematice METOD PEDAGOGICKÉO VÝZKUMU
- Pozorování Druhy pozorování (dlouhodobé x krátkodobé, introspekce x extrospekce, přímé x nepřímé, standardizované x nestandardizované). Reliabilita a validita pozorování, možné zdroje chyb. Technika např. A. A. Bellacka, N.A. Flanderse a jeho deskripční jazyk.
- Raiting Rating a jeho užití v pedagogickém výzkumu. Definice, kategoriální, numerická, posuzovací, grafická a kumulativní škála. Praktická konstrukce položek různého typu.
- Dotazník (anketa) Druhy položek a jejich konstrukce, Likertova škála a škálové položky v dotaznících. Zásady konstrukce dotazníku (jasnost a srozumitelnost položek, jednoznačnost atd.). Kategorizace a systematizace získaných dat, třídění prvního, druhého a třetího stupně. Interpretace výsledků třídění.
- Rozhovor, interwiev, beseda Druhy (výzkumný, diagnostický, psychoterapeutický .). Formy rozhovoru (individuální, skupinový atd.). Možné struktury rozhovorů.
- Projektivní metody Výhody a nevýhody projekčních technik. Verbální metody (asociační experiment, testy nedokončených vět, projektivní interview. Grafické techniky (např. analýza dětské kresby) a manipulační techniky (např. test ohýbání drátu, Lüscherův test).
- Obsahová analýza Analýza osobní dokumentace, analýza školské a školní dokumentace, analýza tzv. školních ukazatelů.
- Psychosémantické metody Sémentický diferenciál, Význam metody a možnosti využití, bipolární škály a faktor hodnocení, aktivity a potence (popřípadě i další). Konstrukce sémantického diferenciálu, grafické znázornění výsledků.
- Sémantický výběr Analogie se sémantickým diferenciálem, výhody a nevýhody. Barevný sémantický diferenciál a metoda tzv. repertoárových mřížek.
- Metody měření sociálních vztahů Sociometrické techniky, SORAD, zkoumání preferenčních postojů.
- Q-metodologie Význam a použití metody (některé možné příklady), tzv. q-typy, q-třídění, minimální q-třídění, třídění strukturované a nestrukturované.
- Testy Pojmové vymezení, druhy testů. Psychologické - testy inteligence (A. Binet, J.P. Guilford R.B. Cattell atd.), testy osobnosti (Eysenckův osobnostní dotazník, TEZADO a jiné), testy psychomotorické. Didaktické testy a jejich klasifikace, druhy testových úloh (otevřené a uzavřené úlohy), vytváření didaktických testů.
- Experiment
- Principy kvalitativního výzkumu , výzkumný problém, zdroje výzkumných problémů, formulování výzkumných otázek.
- Teoretická citlivost, definice a její zdroje (vztah mezi tvořivostí a vědou), práce s literaturou, definice pojmů.
- Postupy kódování , otevřené kódování (definice, postupy, označování jevů, vytváření kategorií a jejich pojmenovávání, rozvíjení jejich vlastností a dimenzí, možné záznamy), axiální kódování (definice, paradigma, jev, příčinné podmínky, kontext, intervenující podmínky, následky, spojování a rozvíjení kategorií podle paradigmatu), selektivní kódování, definice, vyložení kostry příběhu a identifikace, popis a konceptualizace, vztah kategorií k centrální kategorii, seskupování kategorií, zakotvení teorie.
- Proces v zakotvené teorii , indukce a dedukce, fungování procesů, proces pojatý do stadií nebo fází. Pomocné postupy, záznamy a diagramy, prezentace výzkumu, vědecké zásady a kvalitativní výzkum.
- Využití zaměřených skupin v kvalitativním výzkumu , možnosti ohniskových skupin, srovnání s jinými kvalitativními metodami (zúčastněné pozorování, interview), kombinace metod.
- Plánování kvalitativního výzkumu, výzkumný design, typy účastníků, homogenita a segmentace, míra strukturovanosti skupiny atd.
- Vedení a analýza ohniskových skupin, moderování skupiny, výběr prostředí a sběr údajů, analýza a zpráva o výzkumu.
- Literature
- KERLINGER, Fred N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum. Translated by Vladimír Smékal - Eva Klobouková - L. Kolaříková - M. Kučer. Vydání I. Praha: Academia, 1972, 705 stran. URL info
- PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
- STRAUSS, Anselm and Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
- MORGAN, David L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Vyd. 1. Brno: Psychologický ústav Akademie věd, 2001, 99 s. ISBN 80-85834-77-4. info
- HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 243 s. ISBN 8071845493. info
- GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 808593115X. info
- CHRÁSKA, Miroslav. Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 257 s. ISBN 8070677988. info
- CHRÁSKA, Miroslav. K současným trendům pedagogického výzkumu ve světě. Vyd. 1. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995, 48 s. ISBN 8070674695. info
- MARŠÁLOVÁ, Libuša. Metodologia a metody psychologického výzkumu. 1. vyd. Bratislava: SPN, 1990, 423 s. : i. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: Zapisují pouze doktorandi přijatí v roce 1999 a dále.
- Enrolment Statistics (Autumn 2003, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2003/PdDR_KKM