VV4_DIV1 Methodology - Fine Art Ed. 1

Faculty of Education
Autumn 2003
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Department of Art – Faculty of Education
Contact Person: Marie Keprtová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Anthropological, psychological, philosofical and artistic roots of childrens artistic expresion, functions of childrens artistic expression, disciplin education of art - tradition and contemporary, art and education, socialisation of art and education, artephiletic, basic and alternative forms of teaching in education of art, personage of theorie and praxis in education of art in 20th century, artcentrism, videocentrism, gnoseocentrism, anmocentrism in education of art, deep-sociological explaining of childrens pieces of art, interpretation of childrens and students pieces o art, presentation of childrens and students art.
Syllabus
  • 1. Basic ideas from theory and praxis in the visual art pedagogy 2. History and contemporary of visual art pedagogy 3. Personages from modern history of visual art pedagogy 4. Contact between visual artists and childrens pieces of art 5. Institutions for education through art 6. Four aspects in education of art
Literature
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 1st ed. Brno: Masarykova universita, 1999, 125 pp. Spisy pedagogické fakulty, svazek 72. ISBN 80-210-2079-2. info
  • FULKOVÁ, Marie and Marie NOVOTNÁ. Výtvarná výchova pro 6. a 7. ročník základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. První vydání. Praha: Fortuna, 1999, 118 stran. ISBN 8071685917. info
  • SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově : artefiletika. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1997, 199 s. ISBN 8071844373. info
  • Výtvarná výchova a emocionalita : sborník textů z konference České sekce INSEA. Edited by Radek Horáček. [Praha]: Česká sekce INSEA, 1997, 125 s. info
  • Výtvarná výchova : učební osnovy pro 1. až 9. ročník : vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 12 s. info
  • Výtvarná výchova : učební osnovy pro 4. až 9. ročník : vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 12 s. info
  • Uvidět čtvrtý rozměr : výtvarná výchova pro počátek příštího tisíciletí : [sborník symposia INSEA 1995]. Praha: Česká sekce INSEA, 1995, 93 s. info
  • ZHOŘ, Igor. Výtvarná výchova v projektech (Art Education in Projects). Výtvarná výchova. 1995, vol. 1995, No 1, p. 3-4. ISSN 1210-0369. info
  • DAVID, Jiří. Výtvarná výchova jako smyslový a duchovní fenomén :kapitoly z moderní historie a filosofie předmětu. Polička: Fantisk, 1993, 122 s. ISBN 80-901438-5-7. info
  • SLAVÍK, Jan and Jaroslav NOVÁK. Informace, databáze a výtvarná výchova. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1991, 257 s. ISBN 80-7066-502-5. info
  • KLEBERGER, Ilse. Albert Schweitzer : das Symbol und der Mensch : mit zahlreichen Abbildungen. Berlin: Erika Klopp, 1989, 228 s. : i. ISBN 3-7817-7113-X. info
  • ŠAMŠULA, Pavel and Vladimír LEŠTINA. Výtvarná výchova v 7. a 8. ročníku ZŠ : metodická příručka. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982, 203 s. info
  • Umění a výchova : výtvarná výchova, výchova pro budoucnost : zpráva z XVIII. světového kongresu INSEA, Praha 1966. Edited by Jaroslav Brožek - Bohuslav Maleček - Jaroslav Brožek. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968, 259 s. URL info
  • BROŽEK, Jaroslav, Miroslav HOURA and Bohuslav MALEČEK. Výtvarná výchova v 9. ročníku : metodická příručka. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968, 141 s. URL info
  • Výtvarná výchova a tvořivost : 2. celostátní konference učitelů výtvarné výchovy. Edited by Václav Píša - Igor Zhoř - Anton Macko - Jaromír Uždil - Vladimí. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1965, 249 s. URL info
Assessment methods (in Czech)
70 % účast na semináři, esej vztahující se k některému bodu osnovy předmětu (rozsah 12-15 stran). Tištěná podoba eseje graficky upravená, v závěru práce nutno uvést citovanou literaturu s patřičnými bibliografickými údaji.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 1999, Autumn 2000, Autumn 2001, Autumn 2002.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2003/VV4_DIV1