SP3BP_DMO2 Therapy for People with Cerebral Palsy 2

Faculty of Education
Autumn 2004
Extent and Intensity
0/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
- více než 50% účast na seminářích - vytvoření názorné pomůcky s metodickým návodem
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Speciálně pedagogická diagnostika u vícenásobně postižených, pedagogická intervence u dětí/žáků s DMO, vytváření podpůrných programů, prenatální komunikace, kůže jako první orgán pro příjem řeči, formy stimulace v předřečovém období u DMO, metoda práce ve snoezelenu, podpůrná terapie canisterapie, praktické využití prvků bazální stimulace, metodické řady senzomotorická koordinace, sluchová percepce a reprodukce rytmu u DMO, zvláštnosti tělesně postižených, poradenství pro rodiče dětí s DMO, kasuistická studie u dítěte s DMO.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Kazuistická studie u dětí s DMO Zásady Osobní list žáka, RA, OA, dg., Čeho si všímat u dlouhodobého pozorování Speciální pedagog jako terapeut Shrnutí 2. SPD u jedinců s vícenásobným postižením Obsahová stránka SPD, varianta A Obsahová stránka SPD, varianta B 3. Intervence u dětí/žáků s DMO postup při vytváření podpůrného programu výchozí situace určení cíle speciálně pedagogická opatření 4. Tělo a kůže postižených dětí jako první orgán pro příjem řeči prenatální komunikace kůže a řeč dotyky a cítění vnímání okolních vjevů kožní hry 5. Formy stimulace v předřečové úrovni u dětí s DMO stimulace v předřečové úrovni raná slova stimulace před jídlem zásady nácviku krmení 6. Rozvoj řeči u dětí s těžkým kombinovaným postižením zásady metody (Lechta, Matuška) všeobecné zásady nápravné péče nejčastější řečové vady 7. Podpůrná terapie snoezelen vznik metody, klienti vybavení snoezelen jako náplň volného času snoezelen jako prostředek uvolnění snoezelen jako podpora seberealizace snoezelen jako prenatální místost (3 fáze) prvky využívané při senzomotorické terapii 8. Podpůrná terapie canisterapie historie canisterapie metody canisterapie formy canisterapie vliv a výsledky canisterapie u dětí s DMO 9. Využití metody bazální stimulace u dětí s DMO vysvětlení pojmu, vývoj metody systém bazální stimulace jednotlivé oblasti podpory 10. Metodika práce u dětí s DMO senzomotorická koordinace metodická řada modelování metodická řada práce s papírem metodická řada kreslení, malování metodická řada vizuomotorické koordinace (oko ruka) metodika nácviku stříhání analyticko syntetické činnosti využití prvků arteterapie 11. Lateralita vývoj typy laterality projevy v předškolním věku orientace v prostoru, pravolevá orientace soubor cvičení v předškolním věku 12. Sluchová percepce, reprodukce rytmu u žáků s DMO sluchová paměť sluchová diferenciace sluchová analýza a syntéza vnímání reprodukce rytmu 13. Poradenství pro rodiče dětí s DMO dnešní podoba poradenství zásady při poradenské činnosti fáze a reakce rodičů vyšetření speciálním pedagogem v pedagogické praxi 14. Zvláštnosti tělesně postižených osobnost TP narušení sociálních vztahů 15. Panelová diskuse Zápočet
Literature
  • VÍTKOVÁ, Marie. Metoda bazální stimulace pro jedince s těžším mentálním postižením a s více vadami. In Terapie ve speciálně pedagogické péči. 2nd ed. Brno: Paido, Brno, 2001, p. 74-80. ISBN 80-7315-010-7. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Model "vnímání-představy-myšlení" jako základ terapií ve speciálně pedagogické péči. In Terapie ve speciálně pedagogické péči. 2nd ed. Brno: Paido, Brno, 2001, p. 11-17. ISBN 80-7315-010-7. info
  • Therapien in der soderpädagogischen Behandlung. Edited by Jarmila Pipeková - Marie Vítková. 2. rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2001, 165 s. ISBN 8073150107. info
Assessment methods (in Czech)
Seminární práce, panelová diskuse.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Spring 2004, Spring 2005.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2004/SP3BP_DMO2