PdF:SV4BP_VPPr Practical Develop. Psychology - Course Information
SV4BP_VPPr Practical Developmental Psychology
Faculty of EducationAutumn 2005
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Jana Veselá, PhD. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- PhDr. Jana Veselá, PhD.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková - Timetable of Seminar Groups
- SV4BP_VPPr/01: Thu 9:20–11:00 učebna 35
SV4BP_VPPr/02: Thu 13:45–15:20 učebna 35 - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social and Free Time Education (programme PdF, B-PD)
- Course objectives (in Czech)
- Hlavním cílem tohoto předmětu je propojit teoretické vývojově psychologické znalosti studentů s "živou" vlastní zkušeností badatele v této oblasti tak, aby vývojově psychologické myšlení studentů bylo ukotveno jejich zvnitřněnou zkušeností. Během semestru pracují studenti na plnění konkrétních úkolů, které si dle vlastního zájmu vyberou z nabídky, předložené na začátku semestru. Tuto nabídku je možné (a vhodné) modifikovat a obohatit o vlastní nápad studenta (po konzultaci s vyučující). Úkoly jsou většinou zadány jako malé výzkumné práce s vývojově psychologickým zaměřením, a to převážně v duchu kvalitativního výzkumu (klíčová slova: terénní výzkum, případová studie =kazuistika, analýza dokumentů a výtvorů, pozorování, anamnéza, interview se zkoumanými osobami, interview s informátory, také ovšem sebereflexe výzkumníka - jak celou situaci prožíval atd.). Jako doplňkové metody k uvedeným klinickým metodám lze použít např. některou z kresebných či jiných projektivních technik (např. kresba stromu, "Začarovaná rodina", kresba postavy, Test nedokončených vět a mnoho dalších). V případě kvantitativního výzkumu se nabízí např. použití dotazníkové metody (student může dle povahy úkolu dotazník buď sám vytvořit nebo použít některý za standardizovaných) či některé z psychosémantických metod apod. Součástí práce je vždy samozřejmě i analýza a interpretace výsledků a zasazení do kontextu vývojově psychologických poznatků. Výstupem je podrobná prezentace úkolu spolužákům a případná následná diskuse. Do prezentace patří i popis průběhu plnění úkolu - včetně případných problémů a těžkostí, výsledky, popis použitých metod, ukázka dokumentů, výtvorů - např. kreseb apod., interpretace, hypotézy atd.) Takto splněný úkol je podmínkou k udělení zápočtu. Veškeré materiály související s úkolem si student ponechá, není potřeba nic odevzdávat v písemné formě. Dle povahy a rozsahu úkolu pracují studenti na jednom úkolu buď samostatně nebo ve dvojici (v tomto případě je potřeba informovat o konkrétním podílu každého z dvojice na řešení úkolu). Tentýž úkol si může vybrat více jednotlivců (resp. dvojic), protože i při stejném zadání budou zřejmě postupovat jiným způsobem (jiné zkoumané osoby, jiné metody apod.) Způsob realizace úkolu je zároveň metodickou přípravou na závěrečnou bakalářskou práci.
- Syllabus (in Czech)
- Hlavním cílem tohoto předmětu je propojit teoretické vývojově psychologické znalosti studentů s "živou" vlastní zkušeností badatele v této oblasti tak, aby vývojově psychologické myšlení studentů bylo ukotveno jejich zvnitřněnou zkušeností. Během semestru pracují studenti na plnění konkrétních úkolů, které si dle vlastního zájmu vyberou z nabídky, předložené na začátku semestru. Tuto nabídku je možné (a vhodné) modifikovat a obohatit o vlastní nápad studenta (po konzultaci s vyučující). Úkoly jsou většinou zadány jako malé výzkumné práce s vývojově psychologickým zaměřením, a to převážně v duchu kvalitativního výzkumu (klíčová slova: terénní výzkum, případová studie =kazuistika, analýza dokumentů a výtvorů, pozorování, anamnéza, interview se zkoumanými osobami, interview s informátory, také ovšem sebereflexe výzkumníka - jak celou situaci prožíval atd.). Jako doplňkové metody k uvedeným klinickým metodám lze použít např. některou z kresebných či jiných projektivních technik (např. kresba stromu, "Začarovaná rodina", kresba postavy, Test nedokončených vět a mnoho dalších). V případě kvantitativního výzkumu se nabízí např. použití dotazníkové metody (student může dle povahy úkolu dotazník buď sám vytvořit nebo použít některý za standardizovaných) či některé z psychosémantických metod apod. Součástí práce je vždy samozřejmě i analýza a interpretace výsledků a zasazení do kontextu vývojově psychologických poznatků. Výstupem je podrobná prezentace úkolu spolužákům a případná následná diskuse. Do prezentace patří i popis průběhu plnění úkolu - včetně případných problémů a těžkostí, výsledky, popis použitých metod, ukázka dokumentů, výtvorů - např. kreseb apod., interpretace, hypotézy atd.) Takto splněný úkol je podmínkou k udělení zápočtu. Veškeré materiály související s úkolem si student ponechá, není potřeba nic odevzdávat v písemné formě. Dle povahy a rozsahu úkolu pracují studenti na jednom úkolu buď samostatně nebo ve dvojici (v tomto případě je potřeba informovat o konkrétním podílu každého z dvojice na řešení úkolu). Tentýž úkol si může vybrat více jednotlivců (resp. dvojic), protože i při stejném zadání budou zřejmě postupovat jiným způsobem (jiné zkoumané osoby, jiné metody apod.) Způsob realizace úkolu je zároveň metodickou přípravou na závěrečnou bakalářskou práci.
- Assessment methods (in Czech)
- Typ výuky: seminář
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2005/SV4BP_VPPr