ZS1MP_FDI1 Methodology 1 - French

Faculty of Education
Autumn 2005
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Hana Kyloušková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Hana Kyloušková, Ph.D.
Department of French Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Hana Kyloušková, Ph.D.
Prerequisites
The goal of the seminar is to acquaint the students with basic linguistic methodological problems on theoretical and practical levels, with the structure of a teaching unit, its planning, preparation and evaluation. Analysis of the textbooks of Czech and French editors is also included.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
1. Introduction in the methodology of foreign languages teaching. 2. French as a foreign language. 3. Communicative competence and its components. 4. Communication on the classroom. 5. Planning, preparation, reflection, self-reflection, evaluation of the teaching unit. 6. Valuation of French language textbooks for various types of teaching and age categories. 7. Framework and School Educational Program for Basic Education.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Problematika rané výuky cizích jazyků a její cíle. 2. Základní funkce jazyka související s každodenním životem. 3. Prezentace metod a didaktických materiálů českých i francouzských určených pro ranou výuku jazyků. 4. Jazykové portfolio. 5. Úvodní hodina jazykového vyučování : leçon zéro.
Literature
  • CUQ, J.-P., GRUCA, I. Cours de didactique du français langue étrangere et seconde. 1. vyd. Grenoble : PUG, 2003. 452 s. ISBN 2 7061 1082 1.
  • CUQ, J.-P. Dictionnaire didactique du français langue étrangere et seconde. Paris : CLE International, 2003. 303 s. ISBN 209-033972-1.
  • HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha : SPN, 1988. 500 s.
  • CHODĚRA, R., RIES, L. Výuka cizích jazyků na prahu nového století, I. 1. vyd. Ostrava : Ostravská univerzita, 1999. 163 s. ISBN 80 7042 157 6.
  • MOIRAND, S. Enseigner a communiquer en langue étrangere. 1. vyd. Paris : Hachette, 1990. 188 s. ISBN 2 01 0169654.
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky. 1. české vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. 267 s. ISBN 80-244-0404-4.
Assessment methods (in Czech)
Aktivní účast na seminářích.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2005/ZS1MP_FDI1