De2MP_DID1 Methodology of history 1

Faculty of Education
Autumn 2006
Extent and Intensity
1/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Department of History – Faculty of Education
Contact Person: prof. PhDr. Jaroslav Vaculík, CSc.
Timetable
Wed 10:40–11:25 učebna 4
  • Timetable of Seminar Groups:
De2MP_DID1/01: Tue 10:40–11:25 učebna 4
De2MP_DID1/02: Thu 14:20–15:05 učebna 4
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vznik didaktiky dějepisu, charakteristika předmětu Vznik disciplíny jako výsledek diferenciačního procesu novodobého rozvoje věd (pedagogika - obecná didaktika - didaktika oborů), hlavní představitelé a významnější metodické práce; charakteristika cílů didaktiky a definování jejího předmětu. 2. Vztah historie jako vědy k dějepisu jako vyučovacímu předmětu Dějepisný didaktický systém jako pedagogická modifikace vědního systému historie, příbuzné znaky a odlišnosti. 3. Místo dějepisu v soustavě vyučovacích předmětů Postavení dějepisu jako integrujícího předmětu společenskovědního vzdělání - součásti všeobecného vzdělání; vztah k ostatním vyučovacím předmětům, otázka vertikálních a horizontálních souvislostí, intro- a interdisciplinární koordinace. 4. Pojetí dějepisu Charakteristika významu předmětu, jeho obsahu, cílů a úkolů v oblasti poznatkové, hodnotové a schopnostní a dovednostní. 5. Co rozumíte soustavou dějepisného vyučování a v kterých základních pedagogických dokumentech je zakotvena Soustava jako soubor specifických kvalit, jež má žák na určitém stupni či druhu školy získat; různé stupně konkretizace učiva v základních pedagogických dokumentech; charakteristika učebních plánů, učebních osnov (cyklické osnování učiva) a dějepisných učebnic (analýza jejich funkce informativní, formativní a metodologické). 6. Teorie výběru dějepisného učiva Řešení disproporce mezi sumativním nárůstem historického obsahu, náročného pro žáky, a jejich reálnými schopnostmi; různé přístupy výběru - např. liberální, paradigmatický, systémový - základního učiva. 7. Teoretické otázky didaktické analýzy Analýza jako stěžejní metoda didaktiky dějepisu umožňující fundovanou rozvahu i objektivní hodnocení veškeré didaktické činnosti; analýza obsahová (historická), didaktická (hodnotová) a organizačně metodická. 8. Plánování dějepisné výuky Ústřední (základní pedagogické dokumenty), regionální (metodická činnost regionálních dějepisných kabinetů) a individuální programování výuky (ročníkové a tematické plány a plány vyučovací hodiny).
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/De2MP_DID1