RV2MP_VOPZ Education for Health Protection

Faculty of Education
Autumn 2006
Extent and Intensity
1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Department of Health Education – Faculty of Education
Contact Person: Miloslava Marková
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je ucelení a prohloubení poznatků z oblasti ochrany a podpory lidského zdraví. Předmět se snaží logicky navazovat na již absolvované předměty bakalářského stupně studia (Základy výchovy ke zdraví 1 a 2, Člověk a prostředí, Programy podpory zdraví apod.). Důraz je kladen na význam primární a sekundární prevence pro populační zdraví. Posluchači získají základní vědomosti o druzích prevence, jejich předmětů a cílů, dále o identifikaci a řízení rizika a o komunikaci o riziku. Z informací o epidemiologii, etiologii a prevenci vybraných nemocí hromadného výskytu budou aktivně odvozovat specifické možnosti pedagogů ovlivnit výchovu ke zdraví a zdravotní stav populace v ČR.
Syllabus (in Czech)
  • Onemocnění, která nejvíce ovlivňují chronickou morbiditu a mortalitu popilace ve vyspělých zemích, včetně ČR (nemoci srdce a cév, zhoubné nádory), jsou vysoce preventabilní: jejich vznik a progrese je rozhodujícím způsobem ovlivněna stylem života. Přestože jde o nemoci středního a vyššího věku, jejich počátky spadají do doby dětství a adolescence. Rodina a škola má významné úkoly v oblasti výchovy ke zdraví. 1. Prevence. Význam primární a sekundární prevence pro populační zdraví. Hlavní preventivní programy ve světě a v České republice. 2. Geografické rozdíly v úmrtnosti a nemocnosti ve světě a v České republice. 3. Analýza prevence hlavních zdravotních rizik. Civilizační nemoci - epidemiologie, etiologie, prevence. 4. Podpora zdraví jako kombinace výchovy a aktivit vedoucích k tvorbě podmínek podporujícících zdraví. 5. Rodiče a pedagogové jako nejvýznamější aktéři podpory zdraví.
Literature
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2006, 311 s. ISBN 8073670593. info
  • KOTULÁN, Jaroslav. Zdravotní nauky pro pedagogy. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 258 s. ISBN 8021038446. info
  • HOLČÍK, Jan. Zdraví 21. Výklad základních pojmů. Úvod do evropské zdravotní strategie. Zdraví pro všechny ve 21. století (Health 21. Definition of main concepts. Introduction to the European health strategy. Health for all in the 21st century.). 1st ed. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2004, 160 pp. ISBN 80-85047-33-0. info
  • Zdraví 21. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2003, 124 s. ISBN 8085047993. info
  • Zdraví 21 : osnova programu Zdraví pro všechny v Evropském regionu Světové zdravotnické organizace. Praha: Světová zdravotnická organizace, 2001, 147 s. ISBN 8085047195. info
  • WASSERBAUER, Stanislav. Výchova ke zdraví : pro vyšší zdravotnické školy a střední školy. 2. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 2000, 47 s. ISBN 8070711450. info
  • KOTULÁN, Jaroslav and Drahoslava HRUBÁ. Preventivní lékařství :učební text pro lékařské fakulty. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 207 s. ISBN 80-210-0563-7. info
  • KOTULÁN, Jaroslav, Drahoslava HRUBÁ and Vladimír BENCKO. Preventivní lékařství :učební text pro lékařské fakulty. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 285 s. ISBN 80-210-0336-7. info
  • KOTULÁN, Jaroslav. Přehled školní hygieny pro pedagogy. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1982, 100 s. info
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2007.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/RV2MP_VOPZ