PdF:ZS1BP_APB4 Applied psychology 4 - Course Information
ZS1BP_APB4 Applied psychology 4 - seminar
Faculty of EducationAutumn 2006
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Ing. Irena Ocetková, Ph.D. (seminar tutor)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Education
Contact Person: prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. - Timetable of Seminar Groups
- ZS1BP_APB4/01: Tue 13:25–15:05 šatna, I. Žaloudíková
ZS1BP_APB4/02: Wed 9:45–11:25 učebna 34
ZS1BP_APB4/03: Tue 7:55–9:35 šatna, I. Žaloudíková
ZS1BP_APB4/04: Mon 10:40–12:20 učebna 34 - Prerequisites (in Czech)
- Úspěšné absolvování psychologických předmětů v předchozích semestrech studia
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Primary School Teacher Training (programme PdF, M-ZS5)
- Course objectives (in Czech)
- Náplň semináře zdůraznuje a respektuje využití psychologických poznatků z pedagogické psychologie v praxi učitele. Zaměřuje se na praktické činnosti se skupinou žáků nebo individuální práci s jednotlivými dětmi. Využívá metody pozorování, rozhovoru, analýzy žákovy práce nebo dotazníku k získání informací a příčin neprospěchu žáka. Zdůrazňuje využití teoretických znalostí v pedagogické praxi.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Psychologie učení – vymezení učení v psychologii, učení a paměť, křivka zapomínání, druhy učení: klasické podmiňování, operantní podmiňování, učení senzomotorické, učení řešením problémů, význam pro praxi 2. Psychologické teorie učení – asocianistický přístup k učení, mechanické učení, teorie učení vycházející z behaviorismu, gestalt psychologie a teorie učení, využití v praxi učitele 3. Učení a motivace, transfer a interference, zpětná vazba v učení, opakování, zapomínání, jak se učíme, potřeby žáka, motivace, chvála-kritika, efektivní učení, 4. Problémy školního neprospěchu, školní úspěch a neúspěch, intelektové a mimointelektové příčiny neprospěchu, dítě s výukovými potížemi, specifické vývojové poruchy učení, práce s dětmi s poruchami učení, integrovaní žáci, klasifikace a hodnocení žáků s SPU 5. Psychologie vyučování, psychologické základy didaktických zásad, programované učení, styly učení, učení ve spirále, vědomosti, dovednosti, formování postojů a návyků, klíčové kompetence žáků 6. Psychologické otázky výchovy – prostředky výchovy, odměna a trest ve výchově, povzbuzení, osobní příklad, styly výchovy, výchova sebevýchova, výchova v rodině 7. Poruchy chování, problémové chování, zvládání a řízení třídy, agresivita, šikana ve škole, účinné trestání, zákon přirozených následků, problémy se skupinovým chováním, psychologická hlediska při výchově problémových dětí 8. Osobnost, struktura osobnosti, formování osobnosti, osobnost žáka, poznávání osobnosti žáka a její charakteristika, individuální rozdíly v učení, individuální přístup učitele k žákům, utváření sebevědomí žáků, zralost „já“ a škola, identita „já“, jak rozumět dospívajícímu, učení se dospělosti 9. Osobnost učitele, požadavky na osobnost učitel interakce učitel-žák, úspěšnost učitele, učitelský stres, burn-out, předcházení stresu, metody zvládání stresu učitele, přístup učitele k žákům 10. Zvládání školní zátěže, psychosociální stres u žáků, klima školní třídy, psychosociální klima školy, poznávání vztahů ve třídě 11. Psychologické otázky výchovných cílů – koncepce zdravé osobnosti, program „Zdravá škola“ základní cíle projektu
- Assessment methods (in Czech)
- Písemná práce
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/ZS1BP_APB4