CH2MP_1P1P General Didactics of Chemistry

Faculty of Education
Autumn 2007
Extent and Intensity
2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Josef Budiš, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Jiří Šibor, Ph.D.
Department of Physics, Chemistry and Vocational Education – Faculty of Education
Contact Person: Helena Pelcová
Timetable
Mon 8:50–10:30 učebna 7
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Obecná didaktika chemie je pro studenty učitelské chemie zcela profilující. Při realizaci tohoto předmětu dochází ke konfrontaci východiskových chemických, pedagogicko psychologických a dalších disciplin. V rámci této konfrontace by se měl student prakticky orientovat. Pochopení, že oborově chemická vybavenost je pouze prostředkem k naplňování a kultivaci "učitelské způsobilosti" je zcela prioritní. Na této skutečnosti jsou postaveny všechny oborově didaktické předměty
Syllabus (in Czech)
  • 1. Didaktika chemie jako věda, její srovnání s přírodovědnými a jinými obory. Možnosti kvantifikace vědních oborů, sociální dimenze ve vědecké práci, co dále s Descartovým pojetím vědy. 2. Informace - komunikace - humanizace, hledání stylu a smyslu ve vědě a vzdělávání. Výuka chemie nikoliv jako cíl, ale jako prostředek k hledání a realizaci cílů vyšších. Výuka chemie jako model bázového vědního oboru. 3. Harmonie a disharmonie, racionální a emotivní, text a kontext, informace a formace atp. ve výuce chemie na ZŠ. 4. Výchovně vzdělávací systém, jeho morfologie a funkce a jeho universální aplikace ve všech fázích vyučovacího předmětu chemie. Profesionalita učitele chemie, role učitele chemie a jejich situační uplatňování ve vyučování. 5. Základní didaktické funkce a jejich konkrétní uplatnění ve výuce chemie. Smysl plánování a mechanismy jeho realizace. 6. Motivace, jako permanentní činnost učitele, zvláštnost a jedinečnost motivace ve výuce chemie. Motivace k pochopení nezbytnosti celoživotního vzdělávání, vzdělání jako nástroj k řešení sociálních problémů. 7. Komunikace ve výuce chemie a její zvláštnosti. Chemický jazyk, vizuální komunikace za účasti informačních technologií, komunikace prostřednictvím školního chemického pokusu. 8. Systém řízení a rozhodování ve výuce chemie, systémový a situační přístup. Pedagogické klima ve vyučování, jeho tvorba a kultivace. 9. Smysl a systém kontroly ve vyučování chemie. Diagnóza chemické školní práce, její formy a eventuální dopady, kontrola jako prostředek k technologické inovaci. 10. Objekt a subjekt v chemické školní práci, vyučování a učení, konkurence a kooperace, význam týmové práce. Nutnost rovnováhy reproduktivních a produktivních aktivit žáka. 11. Poznatková báze ve výuce chemie na ZŠ a její strukturace. Standardizace chemických informací, základní učivo, invarianty, varianty. Strukturní linie chemického učiva. Kompatibilita chemických informací na 1. a 2. stupni ZŠ a SŠ. 12. Mezipředmětové vztahy a integrační tendence v oblasti přírodovědných předmětů na ZŠ. 13. Možnosti a hranice výukových technologií. Metody, formy a prostředky s důrazem na aplikace videotechniky a počítačů ve výuce chemie. 14. Materiálně technické zabezpečení výuky chemie. Zásady bezpečné školní práce. 15. Školní chemický pokus, klasifikace, aplikace a didaktické dopady. 16. Typy vyučovacích hodin, jejich strukturace a nasazení. Situace, jako základní entita chemické školní práce. Uplatňování standardních situací, identifikace, kvalifikace a řešení nestandardních (neočekávaných, problémových a konfliktních) situací ve výuce chemie. 17. Problémová metoda ve výuce chemie. Participace žáka, rozvoj jeho kreativity, imaginativní přístupy, představivost a fantazie. 18. Ekologické aktivity ve výuce chemie na ZŠ. 19. Sylabus experimentálních témat: (viz. Školní chemické pokusy I) . Příprava plynů s různými aparaturami (kyslík, vodík, oxid uhličitý aj.) . Základní syntézy . Základní analýzy . Pokusy ilustrující kinetické kontexty. . Pokusy ilustrující termodynamické kontexty . Pokusy z elektrochemie. . Pokusy ilustrující vlastnosti organických látek . "Komplexní pokusy" (redukce PbO vodíkem ) . Pokusy kvantitativní. . Pokusy kvalitativní. . Pokusy s ekologickým kontextem. . Pokusy obecně ilustrující kontexty. . Pokusy promítané a videopokusy. . Pokusy efektní. Pokusy ilustrující vlastnosti přírodních látek
Literature
  • Kolektiv - Chemický občasnÍk: vědecko pedagogický časopis katedry chemie. PdF MU
  • Budiš J.: Přednášky z didaktiky chemie v aktuálním školním roce.
  • Budiš J. a kol.: Učitel, vyučování, situace. Monografie, PdF MU Brno, Paido, 1995. Kolektiv: Co dál s přípravou učitelů chemie? Sborník PdF MU, Brno-Šlapanice, 1994.
  • Budiš J.: Video ve škole. Monografie, PdF MU, Brno 1992.
  • Platné učebnice chemie, popř. metodické příručky pro ZŠ
  • Pachman E., Hofmann V.: Obecná didaktika chemie. SPN, Praha 1981.
  • Kolektiv: Profesionální rozvíjení a seberozvíjení. Sborník PdF, Ostrava 1989. Pietraszinski Z.: Tvorivé riadenie. Obzor, Bratislava 1986.
  • Pachman E. a kol.: Speciální didaktika chemie. SPN, Praha 1985.
  • Vacík J. a kol.: Přehled středoškolské chemie. SPN, Praha 1990.
  • Budiš J. a kol.: Historie chemie slovem a obrazem. PdF MU, Brno 1995.
  • Budiš J. a kol.: Technika a didaktika školních chemických pokusů I a II. PdF MU, Brno 1982,1984.
  • Trtílek J. a kol.: Školní chemické pokusy. SPN, Praha 1973.
  • Dluhoš L.: Vybrané kapitoly z didaktiky chemie. PdF, Ostrava 1995.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/CH2MP_1P1P