OP3BP_DON1 Business Teaching 1 - O

Faculty of Education
Autumn 2007
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Marek Záboj, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Department of Physics, Chemistry and Vocational Education – Faculty of Education
Contact Person: Miluše Čánská
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 65 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/65, only registered: 0/65
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Hlavním cílem předmětu Obchodní nauka je poskytnout posluchačům ucelené vědecké poznatky o významu, funkcích a klasifikaci obchodu ve všech hlavních souvislostech. Dále bude vysvětlena podstata platebního styku, značení zboží a záručních lhůt. Nedílnou součástí učebního materiálu bude objasnění současných trendů v oblasti integrace a kooperace v obchodní činnosti a rozpoznaní možných rizik ve sledované oblasti, jakož i možností jejich snižování či eliminace. Studenti se rovněž seznámí s právními předpisy o ochraně spotřebitele ve vazbě na předpisy Evropské unie.
Syllabus (in Czech)
  • Stručný sylabus: 1. Úvod do předmětu 2. Obchodní činnost vymezení obchodní činnosti subjekty obchodní činnosti rizika v obchodní činnosti 3. Obchod a jeho charakteristika definice obchodu význam obchodu národohospodářský a podnikatelský pohled na obchod rozdělení obchodu funkce obchodu subjekty působící v obchodě velkoobchod maloobchod sortiment zboží a jeho členění spádové oblasti uspořádání prodejen ostatní služby v obchodě 4. Cenová tvorba v obchodě význam ceny v obchodě metody stanovení ceny v obchodě obchodní přirážky slevy a skonta 5. Platební styk význam platebního styku rozdělení platebního styku klasifikace plateb okumentární akreditiv směnky a šeky 6. Podnikatelský plán význam podnikatelského plánu úlohy a užití podnikatelského plánu fáze tvorby podnikatelského plánu struktura podnikatelského plánu flexibilita podnikatelského plánu 7. Ochrana spotřebitele záruční lhůty reklamace vad zboží právní předpisy na ochranu spotřebitele v ČR a v EU 8. Nehmotné statky v obchodě značení zboží ochranné známky a značky používané na zboží obchodní firma užitný vzor autorské dílo průmyslový vzor označení původu patent 9. Obchodně-závazkové vztahy význam obchodně-závazkových vztahů zajištění obchodně-závazkových vztahů výběr obchodních partnerů náhrada škody úroky z prodlení smluvní pokuta 10. Distribuční cesty význam distribuce subjekty distribuční cesty tvorba distribuční cesty trendy v oblasti distribuce franchising maloobchodní družstva dobrovolné řetězce 11. Instituce kontroly a význam veřejnoprávních institucí v sektoru obchodu
Assessment methods (in Czech)
Předmět je ukončen zkouškou. Okruhy ke zkoušce: 1. Obchodní činnost, její charakteristika a subjekty zabývající se obchodní činností 2. Definice a význam obchodu, klasifikace obchodu a funkce obchodu 3. Rizika vyplývající z obchodní činnosti 4. Význam a funkce velkoobchodu a maloobchodu, vymezení a charakteristika zprostředkovatelů 5. Sortiment zboží a jeho členění a vymezení spádových oblastí 6. Nákupní atmosféra a uspořádání prodejen, přejímka a manipulace se zbožím 7. Cena, její význam, stanovení ceny ve výrobě a v obchodě, typy obchodních přirážek, druhy slev a použití skonta 8. Význam a rozdělení platebního styku, klasifikace plateb, zajištění platby dokumentárním akreditivem 9. Směnka, její význam a náležitosti, doložky směnky, eskont a reeskont směnky, šeky a jejich náležitosti 10. Význam a struktura podnikatelského plánu 11. Odpovědnost za vady prodávaného zboží, klasifikace a reklamace vad, záruční lhůty, předpisy na ochranu spotřebitele a záruky za zboží 12. Značky a symboly používané na zboží, druhy obchodních značek, význam a funkce ochranné známky, registrace značek 13. Obchodní firma jako nehmotný statek, průmyslový vzor, autorské dílo, užitný vzor, označení původu, patent 14. Vznik obchodně-závazkových vztahů, obchodní jednání a jeho etapy 15. Obchodní partneři a transakční náklady, zajištění splnění závazku 16. Distribuce jako nedílná součást obchodu, tvorba distribuční cesty a její fáze, subjekty distribuční cesty 17. Trendy v oblasti distribuce, vertikální marketingové systémy 18. Úloha veřejnoprávních institucí v sektoru obchodu
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
General note: směr obchodu a služeb.
The course is also listed under the following terms Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/OP3BP_DON1