OP3BP_DPVS Introduction to Scientific Work and Educational Research

Faculty of Education
Autumn 2007
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. RNDr. PhDr. Mojmír Stojan, CSc. (seminar tutor)
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Department of Physics, Chemistry and Vocational Education – Faculty of Education
Contact Person: Miluše Čánská
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 65 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/65, only registered: 0/65
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět seznamuje studenty se základy vědecké práce a možným použitím základních metod pedagogického výzkumu. Metodologické vědomosti a dovednosti studentů jsou dále profilovány v jednotlivých specializacích a dále v následném magisterském studiu v rámci předmětu Základy kvantitativních a kvalitativních metod pedagogického výzkumu.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Informační zdroje odborné vědecké práce, typy pramenných a literárních zdrojů 2. Práce s odbornou literaturou a elektronickými dokumenty 3. Prezentace výsledků výzkumných šetření a typografická úprava odborné a vědecké práce 4. Metody vědy, cíle vědeckého zkoumání, věda a vědecké teorie, vědecká práce jako vytváření poznatků a jako cesta k objevům 5. Problémy a hypotézy, obecnost a specifičnost problémů a hypotéz 6. Typy proměnných a pořizování výběru a náhodnost, princip znáhodňování 7. Výzkumné projekty, cíle, kontrola rozptylu, projekty „nedostatečné“ a projekty „dobré“ 8. Typy výzkumů (Ex post facto výzkum, laboratorní a přirozený experiment, orientační a akční výzkum 9. Základy měření, reliabilita a validita 10. Vybrané metody kvantitativního a kvalitativního výzkumu (pozorování , rating, dotazník (anketa), rozhovor, interwiev, beseda, projektivní metody, obsahová analýza, sémantické metody, metody měření sociálních vztahů atd. 11. Principy kvalitativního výzkumu, teoretická citlivost, postupy kódování (otevřené kódování, axiální kódování, selektivní kódování), proces v zakotvené teorii, pomocné postupy
Assessment methods (in Czech)
Předmět je ukončen zápočtem. Požadavek k zápočtu: Zpracovat esej k jednomu z témat: 1. Informační zdroje odborné vědecké práce, typy pramenných a literárních zdrojů 2. Práce s odbornou literaturou a elektronickými dokumenty 3. Prezentace výsledků výzkumných šetření a typografická úprava odborné a vědecké práce 4. Metody vědy, cíle vědeckého zkoumání, věda a vědecké teorie, vědecká práce jako vytváření poznatků a jako cesta k objevům 5. Problémy a hypotézy, obecnost a specifičnost problémů a hypotéz 6. Typy proměnných a pořizování výběru a náhodnost, princip znáhodňování 7. Výzkumné projekty, cíle, kontrola rozptylu, projekty „nedostatečné“ a projekty „dobré“ 8. Typy výzkumů (Ex post facto výzkum, laboratorní a přirozený experiment, orientační a akční výzkum 9. Základy měření, reliabilita a validita 10. Vybrané metody kvantitativního a kvalitativního výzkumu (pozorování , rating, dotazník (anketa), rozhovor, interwiev, beseda, projektivní metody, obsahová analýza, sémantické metody, metody měření sociálních vztahů atd. 11. Principy kvalitativního výzkumu, teoretická citlivost, postupy kódování (otevřené kódování, axiální kódování, selektivní kódování), proces v zakotvené teorii, pomocné postupy
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/OP3BP_DPVS