PdF:PVCKC_ONPS Ontogenetic psychology - Course Information
PVCKC_ONPS Ontogenetic psychology
Faculty of EducationAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Free-time Instructor (programme PdF, C-CV)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí z vývoje dítěte, vědomosti o vývoji racionálně-kognitivních funkcí člověka, o vývoji imaginativně-emocionálních funkcí. Student si má osvojit poznatky ze sociálního vývoje člověka, základní vývojové úkoly, vývojové trendy, bio-psychologické zákonitosti.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Jedinečnost člověka 2. Fenomén vývoje (definice vývoje, zákonitosti vývoje) 3. Periodizace vývoje člověka 4. Determinanty vývoje (dědičnost, zrání, učení) 5. Život před porodem (schopnosti plodu, reakce nenarozeného dítěte na negativní emoce matky, vliv životního stylu matky na plod, psychická situace matky a nenarozené dítě, role otce, porod) 6. Vývoj v 1. roce života (období novorozenecké a kojenecké) 7. Charakteristika batolete (somatický vývoj, vývoj řeči, psychický svět batolete, kognitivní výkonnost, hra a její význam, dětská kresba). 8. Předškolní věk (somatický vývoj, vývoj kognitivních funkcí, psychický svět předškoláka a jeho zvláštnosti, emocionální a sociální vývoj) 9. Mladší školní věk (otázka školní zralosti, vývoj řeči, vývoj kognitivních funkcí, rozdílnost kognitivní výkonnosti, vývoj jemné motoriky a malby, úroveň aspirace a výkonová motivace, emocionální vývoj, formy komunikace) 10. Dospívání, (puberta a adolescence, problém akcelerace, somatický vývoj a sebepojetí, schopnost sebereflexe, odloučení od primární rodiny, heterosexuální vztahy, skupina a její význam)
- Literature
- LANGMEIER, Josef and Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
- ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 2., přeprac. vyd., v Portá. Praha: Portál, 2004, 390 s. ISBN 8071788295. info
- Vývojová psychologie :dětství, dospělost, stáří. Edited by Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1999, 353 s. ISBN 8071848034. info
- ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990, 435 s. : i. info
- Assessment methods (in Czech)
- Vědomostní test po ukončení semestru.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught only once.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin.
- Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/PVCKC_ONPS