SPKRC_KTS1 Communication skills of Hearing Impaired I

Faculty of Education
Autumn 2007
Extent and Intensity
0/0/24. 12 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Eva Souralová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Special terms - hearing-impairment, sign language, gesticulation, symbols, mimicry, dactylology, written communication, speech, visually kinetic, lipreading, development of sign vocabulary, interpreting services, basic instruction for contact between hearing and people with hearing impairment.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Charakteristika a význam mezilidské komunikace, komunikační formy slovní a neslovní podstaty u sluchově postižených 2. Komunikační přístupy užívané ve školách pro sluchově postižené 3. Daktylní abeceda jednoruční, dvouruční 4. Odezírání 5. Znakový jazyk, znakovaná čeština
Literature
  • Znakování pro každý den : základní konverzace v českém znakovém jazyce. Edited by Marie Růžičková. 1. vyd. Praha: Septima, 2001, 97 s. ISBN 8072161601. info
  • KRAHULCOVÁ, Beáta. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1996, 218 s. ISBN 8071842397. info
Assessment methods (in Czech)
Výuka je vedena především prakticky. Pravidelná účast nutná, protože cílem je osvojit si komunikační dovednosti při kontatku s jedincem se sluchovým postižením.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
The course is also listed under the following terms Autumn 2006, Autumn 2008.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/SPKRC_KTS1