PdF:ZS1MK_SP2P Special Education 2 - Course Information
ZS1MK_SP2P Special Education 2
Faculty of EducationAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 0/0/8. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Dana Brožová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Mgr. Dita Slavíková, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Primary School Teacher Training (programme PdF, M-ZS5)
- Course objectives
- Specific Learning Disorders Specific development learning and behavioural disorders - determination, aetiology, symptomatics, diagnostics, methods of development of weaker functions by preschool children, weaker aspects in development of function of central nervous systém significant at beginning phase of education (reading, writing, calculating), reeducational care, prevention of behavoiural disorders, special methods for dyslexia,dysgraphia, discaltilia, dyspraxia, aids.
- Syllabus (in Czech)
- Obsah a podmínky vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: edukace jedinců s mentálním postižením, edukace jedinců se smyslovým postižením, edukace jedinců s tělesným a kombinovaným postižením, edukace jedinců s poruchami komunikačních schopností, terapie ve speciálně pedagogické péči. Speciálně pedagogická diagnostika. Specifické poruchy učení a chování: předmět, etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých dysporuch; LMD, ADD, ADHD; systém péče o žáky se SPU, poradenství; vzdělávání žáků se SPU – zásady přístupu, hodnocení; reedukace SPU.
- Literature
- BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-3613-3.
- BARTOŇOVÁ, M. (ed.) Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD. ISBN 80-86633-38-1.
- BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3822-5.
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie (Speech Therapy). 1st ed. Praha: Grada publishing, 2006, 229 pp. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- Assessment methods (in Czech)
- Seminární práce - kazuistika žáka se speciálními vzdělávacími potřebami; zkouška formou testu - specifické poruchy učení.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin.
- Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/ZS1MK_SP2P